A szabadulószobák és a Pokémon vadászatból már ismert helyszín alapú (GPS) kiterjesztett valóság (AR) elemeit ötvözi az az új mobiltelefonos játék, melynek segítségével különleges kalandokban és városnéző túrákban lehet részünk.
A Nyomozz velünk játék ötletgazdáival, Bencsik Andreával és D. Varga Tamással Káptalantótiban beszélgettünk erről az új, kincskereső turisztikai applikációról.
– Mikor született meg az ötlet, hogy városnéző nyomozós játékot indítsatok?
– Néhány évvel ezelőtt a fővárosi Városligetben próbáltunk ki egy kalandosnak ígérkező nyomozós játékot, de ott egy másolt papíron voltak a feladatok megadva, és igazán sok izgalomban nem is volt részünk a játék közben. Akkor gondoltam arra, hogy ilyet mi is tudnánk, sőt, ennél jobbat is – mondja Andrea.
– A papíralap helyett mi azonnal egy modernebb változatban gondolkodtunk, a kiterjesztett valóság élményt szerettük volna a játékba beleépíteni. Két évbe telt, mire az ötletből valóság lett, és megtaláltam azt a fejlesztő céget, aki a mi igényeinkre szabva tud applikációt biztosítani – teszi hozzá Tamás.
– Az applikáció különleges eleme az AR-funkció, mely egyedivé teszi az alkalmazást más nyomozós és felfedezős játékokhoz képest.
– Mit jelent az AR-funkció?
– Hasonlóan a Pokémon Go-hoz, a Nyomozz Velünk játékainkban az okostelefon vagy tablet kamerája által látott képet felcímkézzük néhány épületre, szoborra és egyéb tereptárgyra jellemző adatokkal, így jelenítve meg egy új réteget a képernyőn. Ezt a beépített kiterjesztett valóság (angolul: augmented reality, rövidítve AR) funkció teszi lehetővé.
A kiterjesztett valóság a valódi fizikai környezetet, az általunk látott világot egészíti ki számítógép által generált virtuális elemekkel, további információkkal. Mindezt valós időben a modern mobiltelefonok és tabletek kijelzőjén jelenítve meg.
Ha adott helyszínen tartózkodva ráirányítjuk az eszköz kameráját egy objektumra – szobor, emléktábla, vagy más tereptárgy – akkor az applikáció érzékelve azt, megjelenít egy újabb réteget a telefon, vagy tablet kijelzőjén.
A Nyomozz Velünk mobil játék esetében ez lehet egy korabeli fotó, 360 fokos panorámafotó, videó, újságcikk részlet, ami megoldó kulcsot adhat a játékban való továbblépéshez. És ezt az élményt csak abban az esetben tudjuk megszerezni, ha a nyomozós játék során az adott helyszínt felkerestük.
Nézd meg a videót, és mindent megtudsz a kiterjesztett valóságról:
Ha egyszerűen akarok fogalmazni, akkor a mi játékunk egy szabadtéri szabadulószoba, ahol telefonon kapjuk a feladatokat, és a GPS alapú helymeghatározásnak köszönhetően ezeket csak adott helyen tudjuk megoldani. Különleges elem még a narratíva; minden játékunk vezérfonala egy valós, vagy kitalált történet, amelyet két pont között sétálva részletekben ismerhetnek meg a játékosaink.
– Milyen városokban érhető el a Nyomozz velünk játék?
– Az első két játékunk Tapolcán és Badacsonyban indult el, de több nagyváros és fővárosi nevezetesség is elő van már készítve. A tapolcai játékunk elsősorban kisgyermekes családoknak szól, míg a badacsonyi nyomozás története már felnőtteknek, hiszen a mögé rakott kerettörténet már sokkal komolyabb.
– Milyen küldetéseket kell teljesíteni a játékosoknak?
– Az adott települések történetét megismerve írtam meg a háttérmeséket, amire felfűztük a feladatsorokat – tudtuk meg Andreától.
– Kitaláltuk a misztikus küldetéseket, hogy kiszabadítsuk a játékosokat a mindennapi rutinból, és egy újfajta szórakozási lehetőséggel ismertessük meg őket. Tapolcán a Kiskirálylány szobor ihlette a sztorit, Badacsonyban pedig a szőlők, a Rózsakő és szerelem témája adja a hátteret a kitalált Kékesdy család tragikus történetéhez.
– Szükséges a feladatok megoldásához múzeumokba, kiállításokra bemennünk?
– Nem. Ez is az egyik előnye ennek a játéknak, hogy időponttól függetlenül játszható, nem vagyunk nyitvatartási időkhöz, idegenvezetőhöz, sőt lejátszási időhöz sem kötve. Nem kell bemenni belső helyszínekre, de ajánlunk a játékon túl múzeumokat, kiállításokat a játékosoknak.
A résztvevők akkor kezdik el a letöltött játékot, amikor akarják, közben lehet szünetet tartani, megállni fagyizni, játszóterezni vagy épp fröccsözni, nem ketyeg az óra, hogy siessünk a következő megoldandó feladathoz, mint mondjuk egy szabadulószobában.
– A játékon túl komoly ismeretanyaghoz is hozzájutunk a lejátszás során?
– Igen, ezek a történelmi, kulturális érdekességek fontos elmei a játéknak. A mi a városnéző sétával egybekötött nyomozásunk során olyan újabb információkkal szolgálunk, amit nem találhatunk meg a népszerű útirajzokban. A meseszövés mögött tehát ott van a valóság, jónéhány momentumot, apró titkot megtudhatunk a játék segítségével a településekről.
A koncepciónk egyik pillére, hogy menjünk vissza a boldog békeidőkbe. A környékbeli városokban egyre népszerűbbek a várostörténeti séták, Keszthelyen Iski Szilvia muzeológus vezeti ezeket, isszák a szavait, sok embert izgat ez a korszak.
– Ezt a boldog békeidőt vegyítitek a modernitással, a kiterjesztett valósággal.
– Igen, reményeink szerint ez az applikáció a fiatalabb generáció számára is érdekessé, izgalmassá teszi ezt az időszakot. Bár a játék egyszer játszható le, de az információk bármikor visszakereshetők, otthon leülve érdemes még egyszer átnézni ezeket.
– Kinek szólnak ezek a játékok?
– Akik szeretik a szabadulószobák kihívásait, azoknak ezek a szabadtéri nyomozások is különleges élményt nyújtanak. Egy-egy kaland során megismerhetjük az adott település történetét, miközben egy extra élményt is kapunk a történeteinken keresztül.
Ha már mindenki a telefonjával a kezében kirándul, azt gondoltuk, ne csak szelfikészítésre használják azt az emberek, hanem feladatok megoldására, információ szerzésre is.
A játékokat azoknak készítettük, akik szeretnek túrázni, várost nézni, új dolgokat felfedezni, titokzatos rejtélyeket kideríteni, keresik a kihívásokat és a flow-élményt.
Kattints ide, és tudj meg mindent a tapolcai és a badacsonyi játékról!
Mutatunk néhány képet a különleges játékról:
Hamarosan elmeséljük, hogyan nyomozott a likeBalaton csapata Tapolcán és Badacsonyban!
Készítette: Mihály Szilvia