Siófok nem tűnik messzinek Alsóörsről nézve. Vannak, akik úszva is meg tudják tenni ezt a nem egészen 12 kilométeres távot. Vitorlással jó szélben akár fél óra alatt át lehet érni a túlpartra. De ha nincs jó szél, akár egy napig is araszolhatunk a Balatonon. Annak érdekében, hogy függetlenítsük kis próbánkat az időjárástól, úgy döntöttünk, elektromos hajóval vágunk neki a távnak. És úgy fair a verseny, ha akkor az autó is villanyhajtású – legalább kiderül az is, hogy mennyit bírnak a mai akkumulátorpakkok, ha alaposan meghajszoljuk őket.
Teszthajónkat, a több mint 13 méteres, fényűző 435-ös Cabriót a Wia bocsátotta rendelkezésünkre, ellene a 2020-as Év Autójának választott Peugeot e-208-ast állítottuk ki. A likeBalaton teszthajó vezetésére a tavalyi Kékszalag-győztes vitorlás versenyző Petrányi Zoltánt kértük fel, az autóval pedig Lénárt Attila, a Vitorlázás Magazin főszerkesztője vágott neki az útnak.
Egyenlőtlen táv, egyenlő esélyek
Az Alsóörs Marina – Siófok BAHART kikötő a Google térképe szerint közúton (autópályák kizárásával) 49,1 kilométeres távolság, hajóval 11,8 kilométer. Első pillantásra úgy tűnik, a hajó sokkal esélyesebb, mint az autó, hiszen kevesebb, mint negyedakkora utat kell megtennie. Csakhogy az autó négyszer-ötször olyan gyorsan haladhat a közlekedési szabályok betartása mellett, mint a hajó. Az esélyek nagyjából azonosak.
Peugeot 208 e | Wia 435 Cabrio | |
Hosszúság: | 4,05 m | 13,64 m |
Szélesség: | 1,74 m | 4,12 m |
Magasság/merülés: | 1,43 m | 0,8 m |
Saját tömeg: | 1,5 t | 8,5 t |
Akkumulátor-kapacitás: | 50 kWh | 50 kW |
Teljesítmény: | 101 kW | 2 x 15 kW |
Hatótáv: | 350 km | 80 km |
Szállítható személyek száma: | 4 | 12 |
Ágyúgolyófutam a keleti medence körül – Lénárt Attila, Vitorlázás Magazin
– Mondanám, hogy sorsolással dőlt el, hogy ki vezeti az elektromos autót, de nem így volt. Petrányi Zolit érdekelte az új, környezetbarát hajtáslánccal ellátott Wia 435-ös (szülei éppen riportunk idején várták, hogy átvegyék saját elektromos hajójukat), én pedig örültem, hogy kicsit visszatérek autós újságírói múltamhoz. A nosztalgiát fokozta, hogy első tesztautóm is egy Peugeot volt, egy fehér 306-os, még 1996-ban. A nosztalgia azonban kétélű dolog – ha az ember azt szeretné, hogy arcon csapja az idő múlásának másféltonnás tollpihéje, akkor elég, ha egy régi tragacs után beül egy ilyen überhájtech-jetfájter autóba.
A táblagépekre emlékeztető központi kijelző és a szintén digitális, remek grafikájú műszercsoport azonnal érzékelteti, hol tart az autóipar – és a hajóipar. (A párhuzam szorosabb, mint hinnénk – a 208-as i-cockipt rendszerét ugyanis a világ legnagyobb hajógyártójával, a Beneteau-val közösen hajókon is bevetik Sea Drive néven.)
Bár padlógázzal (vagy helyesebben inkább padlóárammal?) hajtva az e-208-as roppant fürge, hivatalosan 8,1 (!) másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, és simán nyomhatjuk neki 150 km/h-val is, száguldozásról szó sem lehetett. Nemcsak azért, mert a közlekedési szabályokat betartva kellett teljesíteni a távot, hanem mert nem árt odafigyelni az energiagazdálkodásra. Ezt a merőben új dolgot az elektromos autók megjelenésének köszönhetjük, hiszen a „tankolás” ezekkel meglehetősen időigényes dolog, legjobb esetben is 30 percet igényel… A majdnem 50 kilométeres távolság ugyan elméletileg meg sem kottyan a full töltéssel gyári adat szerint akár 350 kilométert is lefutó kisautóval, de sajnos csak 80 százalékkal vágtunk neki az útnak.
Ráadásul reggel Balatonfűzfőről vágtattunk át Alsóörsig (+20 km), és a verseny végén, Siófokról még vissza is kell térni előbb Alsóörsre, majd Fűzfőre. Vagyis összesen jó 150 kilométerrel kellett kalkulálnunk.
A gond csak az, hogy az e-208-assal nehéz lassan menni. Az autó ugyanis döbbenetes csendben gurul. Nincs motorburrogás, ami emlékeztetne arra, hogy figyeljünk a sebességünkre. A sportosan kicsi, jó fogású kormány és a remek oldaltartású kagylóülések is tempós vezetésre csábítanak, így különösen hasznos, hogy a műszerfal grafikája folyamatosan mutatja, mennyi a megengedett sebesség. Aki ismeri a 71-es utat, az tudja, milyen jól jön az ilyesmi, hiszen az egymást érő települések között nem mindig egyértelmű, hogy éppen lakott területen járunk-e vagy sem, s jócskán akadnak korlátozó táblák kereszteződések, gyalogátkelők miatt is.
A régi 7-es út gyorsasági szakasz volt a 90-es sebességhatárral – no és a rengeteg úthibával! A kis Peugeot nagyszerűen hangolt futóműve azonban minden egyenetlenséget ügyesen simított ki, ami szép teljesítmény egy inkább feszesen sportosra, mintsem komfortosra hangolt rendszertől. A nagyon közvetlen kormány és a jó tapadás kombójában rejlő kanyarvadász-képességeket ugyan nem tudtam kihasználni, de a tempósabb haladás 25 kilométer alatt harminccal csökkentette a rendelkezésre álló hatótávolságot. Aztán a Siófok előtt besűrűsödő forgalom miatt vesztettem még öt kilométernyi tartalékot (hiszen elektromos hajtással is a városi forgalommal járó gyorsítások-lassítások miatt fogyaszt sokat az autó), de így is 100 kilométernyi tartalék volt még a rendszerben, amikor begördültem a BAHART-kikötő mögötti parkolóba. Letettem az autót és elindultam a part felé.
Ha kicsivel hamarabb találok helyet, vagy ha futok a kikötőig, simán nyerhettem volna. Így azonban pont akkor értem a hajóállomás betonjára, amikor Petrányi Zoli egy Jumbo Jet kapitányára emlékeztető módon, finoman a part mellé navigálta a szürke Wia 435-öst.
49 percet futottunk egy (majdnem) döntetlenért.
Elegáns suhanás a Kékszalag-győztes kapitánnyal
Amikor kiderült, hogy mi, csajok a likeBalaton.hu szerkesztői veszünk részt a Vitorlázás magazinnal az e-hajó és az e-autó különleges balatoni párbajában, nem gondoltuk, hogy ilyen élményben lesz részünk. Amúgy be nem áll a szánk, de a hajó láttán 10 másodpercig megszólalni sem tudtunk.
Szücs Ildikó – likeBalaton.hu
– A Grey Goose úgy siklik ki a kikötőből, ahogy kés a vajon, csendesen, méltóságteljesen. A hajó valóban luxuskivitelezésű, finom bőr ülésekkel, két kisebb és egy kapitányi fülkével felszerelve, külön fürdőszobákkal. A cabrio változat miatt ezen aztán loboghat a hajunk a szélben, ha igazán nekiindulunk a Balatonnak!
A hajó 10-12 km/h sebességgel képes haladni, ami ugyan nem éppen motorcsónakos száguldás, de nagyon kellemes élményt ad a hullámok között. A tó közepén azért találkoztunk akkora hullámokkal, amelyek intenzívebb mozgásra bírták a hajót, de a kormányos tapasztalt keze alatt teljes biztonságban érezhettük magunkat.
Természetesen az elektromos hajózás más, mint a vitorlázás, és más, mint egy nagysebességű motoros bárkán való száguldás, ám az élvezet valahol a kettő közötti egyensúly harmóniájában van. Az élményhez persze hozzátartozik, hogy ragyogóan szép napsütéses időben keltünk útra, hogy Alsóörsről indulva átszeljük a Balatont, versenyezve az azonos időben indult e-autóval. A likeBalaton csapata a vízen ringatózásban vette ki a részét, és elmondhatjuk, hogy az élmény tökéletes feltöltődést adott.
Bevallom fantasztikus hatással van az ember lelkére az ég kékje, a Balaton vizének jellegzetes türkizes, zöldes színe, távolban Tihany dombja, előttünk Siófok távoli partja és mögöttünk Alsóörs. Van egyfajta megtisztulás-érzés abban, hogy csak a szelet hallja az ember – mert az elektromos motor bizony alig brummog –, magába szippantja a víz illatát és még örül is a felcsapódó hullámokból permetező cseppeknek.
A ringatózásban lehet nagyokat beszélgetni a társakkal, vagy csak a hajó orrában ülve elmerülni a látványban, a hangulatban, a belső csendben – mintha meditálnánk egyet a tó közepén. Valami ilyesmi:
Krausz Andrea – likeBalaton.hu
Igazán jó dolog Petrányi Zoltánnal egy hajóba szállni. Az 51. Kékszalag-győztes Racing Django katamarán kormányosa olyan magabiztosságot és nyugalmat sugároz, hogy az ember már a rajtnál győztesnek érzi magát. Igaz, hogy itt nem vontunk fel vitorlát, hanem jórészt a hajó e-motorjának teljesítményére voltunk bízva, azért az mégis megnyugtatónak bizonyult, hogy egy neves vitorlásversenyző vette át az irányítást.
Velünk tartott Pribil Sándor, az elektromos hajók kölcsönzésére szakosodott Behart ZRt. vezetője is, aki mindent elmagyarázott a hajó működésről, majd viccesen megjegyezte, hogy ha nem a hajó nyer, akkor őt kirúgják. Azt ugyan nem tudhattuk meg, hogy honnan és ki, de mindenki értette a célzást, hogy itt nem babra megy a játék, és a Wia 435-ösnek kell elsőként a célba érni.
Azért látni kellett volna az arcunkat, amikor a luxusjármű fedélzetére léptünk! Petrányi Zoli is elismerően jegyezte meg, hogy ilyen prémium jellegű jachtot még sosem látott. A 13,64 méter hosszú cabrioban 12 ember is kényelmesen elfér, tágas fedélzetén akár koktélpartit is rendezhettünk volna. Kellemes volt utazni, pedig hármas, négyes nyugati szél fújt, amitől egész komoly hullámok keletkeztek. A nyílegyenes úton Zoli nem állította be az automata kormányt, pedig úgy is mehettünk volna – ilyenkor a kormányosnak csak annyi feladata van, hogy a vízen úszó tárgyakat és a többi hajót kikerülje.
Itt egy videó az e-hajózásról:
Átlag 11 km/h-s sebességgel haladtunk, így értünk a siófoki célba, vagyis a kikötőbe, és az akkumulátor-kapacitás 40 százalékát használtuk fel a hullámok közötti sprintben. Mint megtudtuk: ez jó eredménynek számít, hiszen a 2 x 15 kW-os motor egy 8,5 tonnás testet mozgat. Az aksikban még maradt annyi energia, hogy a visszautat is teljes gázzal tehesse meg a hajó, amely egyébként kényelmes cirkálósebességgel nem csak keresztben, hanem hosszában is képes lenne átszelni a Balatont.
A hajós csapat legnagyobb örömére bizony a likeBalaton nyerte a versenyt az e-hajóval, bár nem sokon múlott a különbség. Lénárt Attila, a Vitorlázás magazin főszerkesztője – aki az e-autóval érkezett és csak egy hajszállal maradt le – a partról gratulált Petrányi Zolinak.
További részletek a 132 oldalas Vitorlázás Magazin 2020/4-es számában!
Készítette: Vitorlázás Magazin/likeBalaton – Lénárt Attila, Szmolicza Szilvia/ Szücs Ildikó, Krausz Andrea
Nyitókép: Szmolicza Szilvia