A gőzmozdony a felújítása után előreláthatólag különböző nosztalgiajáratokon fog közlekedni a téli, majd az elő- és utószezonban. A MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága úgy nyilatkozott, a nyilvánosságot értesítik majd a pöfögő nyújtotta utazási lehetőségekről – írja a Balaton-felvidéki Nemzeti Park.
Kecskemétről Balatonfenyvesre
A 490-es sorozatú gőzmozdonyok története 1905-ben kezdődött: a MÁV Gépgyár ekkor készítette el az első három 70. gyári jellegű mozdonyát a Görgényvölgyi Erdei Vasutak részére.
Ezek a gépek szénnel és fával fűtve egyaránt megbízhatóan üzemeltek, alkalmasak voltak személy- és tehervonatok továbbítására
akár 35 km/h sebességgel is, megbirkóztak a 60‰-es emelkedővel, és nem feszültek be a 30 m sugarú pályaívekben sem. Az 1950-ig gyártott típusból 21 változatban összesen 142 darabot építettek.
A Balatonfenyvesre érkezett 7015 gyári jellegű 490,053 pályaszámú mozdony 1942-ben készült a MÁVAG-ban,
először Maroskeresztúron közlekedett, későbbi szolgálati helyei Gánt, Békéscsaba és Szob voltak. 1983-tól a MÁV kecskeméti vonalhálózatán közlekedett, itt 2008-ig Bugaci Kispöfögő néven továbbított nosztalgiavonatokat. A Gyermekvasút 50. évfordulója kapcsán 1998-ban és 1999-ben néhány hétre Budapesten vendégeskedett. Balatonfenyvesre Kecskemétről érkezett meg.
2021-ben került a Balatonfenyvesi GV állományába.
Teljes felújítását egy debreceni műhelyben végezték, hiszen korábban már üzemképtelen volt hosszú évekig.
A fővárosi Gyermekvasúton a bugaci kispöfögő ikertestvérei működnek
A balatonfenyvesi hálózaton korábban is közlekedett ilyen típusú gőzös: az 1950-es építésű 490,056 pályaszámú mozdony 1987 és 2000 között járt itt, majd onnan került a Gyermekvasútra, ahol jelenleg is üzemképes állapotban van, és 490,039 pályaszámú típustársával együtt felváltva vesz részt a budai hegyek hétvégi forgalmában.
Nyitókép: Facebook/MÁV-START Zrt.