Diszkóhajók kommunista időkben, azaz a nyolcvanas években is működtek a Balatonnál. A Kádár-diktatúra kiemelt szórakozási lehetőségét kínálták a magyar tengernél a diszkóhajók, amelyek a balatoni nyarak elválaszthatatlan részei voltak. Ma már igazi kulthelyeknek számítanak, amelyekhez szép emlékek, sok száz buli, áttáncolt éjszakák, az első találkozás az alkohollal, az
UV-lámpával, és a kissé kezdetleges, ám fülsiketítő hangtechnikával, amitől csak másnap délután tért vissza az ott szórakozók hallása.
Az egykori balatoni nyarak éjszakai diszkójáratainak esetlen, színes villanykörtés bája azóta már régen átadta a helyét a profi hangosítással és minőségi világítással felszerelt bulihajók kiszámított professzionalitásának.
Ezek az diszkóhajók kommunista diktatúra idején egyet jelentettek a Balatonnal, a nyárral és a szórakozással.
A Helka volt az első diszkóhajó a Balatonnál
Ha a hajók készítésének időrendjében haladunk, akkor az első meghatározó diszkójárat a Helka volt, amely testvérhajójával, a Kelénnel együtt vas hajótestre, vas felépítménnyel épült a Balatonfüredi Hajógyárban. Előbbi 1891. június 28-án került víre, mint gőzhajó. A többszöri átépítés ellenére máig megőrizte XIX. század végi külsejét.
A hajó felső fedélzete nyitott, a tatfedélzetén és a felépítmény tetején két kisebb nyitott utastér helyezkedik el. A hajótest pedig egy nagy, zárt, körpamlagos utastermet is magába foglal. A hajó legnagyobb hossza 35,22 méter, legnagyobb szélessége 5,28 méter, befogadóképessége 120 utas, a főgép teljesítménye 220 kW.
A második világháború idején, 1944. végén, a német csapatok Balatonfüreden elsüllyesztették a Helkát. A háború utáni rendbetételt követően legjelentősebb felújítására 1964-ben került sor, és ezután még 14 évig szolgálta a balatoni hajózást, majd 89 évnyi szolgálat után, 1980-ban gazdasági okokból kivonták a forgalomból.
A partra vontatták, és presszót alakítottak ki benne Balatonfüreden, a Fő út melletti bódésornál.
A Helka diszkóhajóként exkluzív helynek számított
Aztán valakinek az az ötlete támadt, hogy a Balatonfüreden partra emelt hajóból diszkót alakítsanak ki. A Helka diszkóhajóként exkluzív helynek számított, már a belépti díj is elég borsos volt.
A Pogány Madonna több jelenetét is a Helkán forgatták
1980-ban a hajón forgatták a Pogány Madonna több jelenetét is, Bujtor Istvánnal a főszerepben.
Ennek a vízijárműnek a fedélzetéről
pofozta a partra és a vízbe a helyi rosszfiúkat Ötvös Csöpi és itt végezte megfigyelő munkáját az öreg Matuska, egy újság mögé rejtőzve.
Helka és Kelén egy balatoni legendákból ismert szerelmespár neve, Helka a mesebeli herceg leánya, Kelén pedig a reménytelenül szerelmes árva pásztorfiú. A hajók névadásánál ezt a legendát elevenítették fel.
1994-ben a Mahart visszavásárolta a Helkát, majd az 1996-os felújítása után ismét forgalomba helyezte.
Jelenleg egy állandó járású SKL motor van benne, irányváltós meghajtással, kormányszerkezete hidraulikus. Ma is menetrendszerűen szeli a magyar tenger habjait, mint nosztalgiahajó, míg egykori helyén, Balatonfüreden egy hajót formázó kávézó emlékeztet a valamikori, felkapott szórakozóhelyre.
Legendás balatoni vitorlásokról szóló sorozatunkat itt találod.
:
Forrás: origo.hu
Nyitókép: A Helka
Fotó: A Balaton régi képeken Facebook csoport