veol.hu/Kovács Erika | 2020.11.28. 17:00
Feketén-fehéren – Utcára néző kiállítás nyílt Balatonfüreden
Feketén-fehéren – érzelmek színek nélkül címmel, különleges tárlattal lepték meg az érdeklődőket az ajkai Bánhelyi József és Horváth Orsolya fotóművészek. Képeiket az ablakok felé fordították a füredi Kisfaludy Galériában, így azokat, körbesétálva az épületet, az utcáról bárki megtekintheti december 13-ig.

Rendhagyó alkalom a mai, talán a balatonfüredi Kisfaludy Galéria életében sem volt még hasonló esemény, amikor a kiállítás végső formájában a megnyitó perceiben születik meg. A paravánokra installált képeket a galéria ablakai elé állították, így láthatja majd a közönség Bánhelyi József és Horváth Orsolya fotográfiáit, ezt mondta a tárlatról virtuális megnyitójában Dohnál Szonja, a veszprémi Művészetek Háza kulturális menedzsere. Felidézte, a különleges gesztus a két művész ötlete volt, akik régóta dolgoznak együtt. Az érzelmekkel telített fekete-fehér fotóknál a színek hiánya a tartalmat erősíti, a figyelmet arra fókuszálja, valójában kiszínezi.

Fotó: Pesthy Márton/Napló

Fotóik láttán a japán költészet jellegzetes versformája, a haiku jut eszembe. Elsőre talán furcsának tűnhet a párhuzam, hiszen fotográfiákról van szó. A képek – legyen szó természetfotóról, portréról vagy egy közösség különleges pillanatait bemutató alkotásokról – rendelkeznek egyfajta esszenciális tartalommal. A japán versforma jellemzője, hogy kötött, 3 darab 5-7-5 szótagból álló sor alkotja. Mindössze pár szóban, képben, rendkívül tömören fogalmaz meg érzelmeket, gondolatokat, akár történéseket.

Fotó: Pesthy Márton/Napló

– A lényegre törő fogalmazás az, ami a képek láttán ezt a keleti versformát juttatja eszembe – vélekedett a szakember. Hozzátette, a haikuknál szintén kitüntetett szerepe van a természet és az évszakok megjelenítésének, mert az érzelmek ezeken keresztül törnek a felszínre. A két művész is esztétikai érzékenységgel jeleníti meg a természetet, rejtett pillanatokat tárnak elénk, képeikre jellemző az őszinteség, a szépség, a kompozíció, a szerkezet és az átgondoltság.

Fotó: Pesthy Márton/Napló

A kulturális menedzser a méltatásban kiemelte, a hagyományőrzés témaköréhez közelebb álló fotókon, így a táncházban, a koncerteken készült képeken, de ilyen a lovaskocsit, és a népviseletben álló nőt, férfit, vagy a hangszeren játszó embereket bemutató fotó láttán Korniss Péter, Kossuth-díjas fotóművész 1970-es években, Erdélyben készült fotóira is emlékezhetünk. A hasonlóság abban fogható meg, hogy a rohanó, globalizált, és digitalizált mindennapi életünktől egyre távolabb kerülő, lassan feledésbe merülő, természetközelibb életforma bukkan fel.

– Mostanság különösen szükség van a szép pillanatokban történő elidőzésre – utalt a kiállítás mondanivalójára Dohnál Szonja.

Forrás: Veol.hu

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva