Kovács Erika/Veol.hu | 2021.04.18. 17:00
Felértékelődtek hazánk szépségei, a Balaton és a belföldi turizmus
Eddig ismeretlen helyzeteket teremtett a koronavírus a szállodaiparban. Tudtuk, csak összefogással lehet ezen túljutni, példátlan csapatszellem és összetartás jött létre a kollégák között – hangsúlyozta Vászolyi Judit, a Danubius Hotels szállodalánchoz tartozó balatonfüredi Annabella és Marina Hotel igazgatója.

– Szárnyalt, dinamikus pályán mozgott 2019-ben a hazai idegenforgalom, amely mintegy 1000 milliárd forinttal járult hozzá közvetlenül a magyar gazdasághoz. Kitűnő eredmények jellemezték önöket is, így a kiemelkedő vendégforgalom mellett több jelentős fejlesztést megvalósítottak a szállodákban. Aztán egy csapásra mindennek vége szakadt, amikor a koronavírus-járvány miatt tavaly tavasszal be kellett zárni. Miként fogadták az új helyzetet a dolgozókkal együtt?
– A turizmus teljesítménye 2010 óta évről évre rekordokat döntött Magyarországon, 2019 pedig minden idők legjobb turisztikai éve volt. Ennek a további növekedésére számított az ágazat 2020-ban, ez nullázódott le egyik pillanatról a másikra. Ahogy a Danubius Hotels vezérigazgatója fogalmazott: „versenyautóval teljes sebességgel haladsz, majd hirtelen előtted terem egy fal”. A márciusi első hullámban a váratlanság mellett a krízis gyorsaságát lehetett tapasztalni, miközben még azt tanulmányoztuk, miként reagálnak a koronavírussal már érintett európai országokban. Napokkal később Magyarországon is kiderült, hogy visszafordíthatatlanul súlyossá vált a helyzet. Ugyanazt tudtuk tenni, amit a többi válságnál: minden költséget azonnal felülvizsgálni, megszüntetni, elhalasztani. Ráadásul mindezt most sokkal gyorsabban kellett megtenni. Ebben az segített, hogy igazgatóként extra kihívásokat éltem már meg, rengeteg alkalmazkodással a 2011-es kinevezésem óta, ahol hasonló kreativitásra és gyors reagálásra volt szükség.

– Mihez fogtak ezután? Mi lett a személyzettel?
– A szállodalánc számára a minél több munkahely megmentése volt a fő cél. A cégszintű, kényszerű üzemszünet alatt, áprilisban és májusban a romló nemzetközi helyzetben egyértelművé vált, hogy Budapest nyitása még várat magára. Amit biztosnak láttunk, az a belföldi kereslet. Erre támaszkodhattunk.

Éppen ezért alakult úgy a 2020-as nyári szezonban, hogy az akkor már hónapok óta nem dolgozó, elsősorban a cégen belüli, fővárosi kollégákból toboroztuk a füredi szállodák személyzetét.

Ez egy nagyon nehéz döntés volt, mert kitűnő munkatársaink vannak szezonálisan is a térségből, de azt kellett szem előtt tartani, hogy állandó kollégáink ne veszítsék el az állásukat. Soha nem látott munkaerőpiaci kihívások mutatkoztak a Danubius Zrt.-nél, 19 szálloda munkavállalói maradtak egyik napról a másikra aktív munka nélkül. Ennek a megoldása hosszú távú kérdéseket vetett fel, így azt is, hogy mit tehetünk a szállodák sikeres fennmaradásáért.

Tudtuk, csak összefogással lehet ezen túljutni, példátlan csapatszellem és összetartás jött létre a kollégák között. Az elmúlt év hihetetlen munkaerő-mozgatása által a Danubiuson belül sokan lettek „fürediek” és szerettek bele a környékbe, a szállodába, az itt élőkbe. Fürediként büszkeségként éltem meg ezt a közös sikert. Közösségépítő volt a tavalyi év, idén egy erős, közös budapesti–füredi csapatot állítunk össze.

Kínálunk állásokat a helyieknek is, éppen azért, hogy érezzék, a cég a helyi munkahelyek teremtésében is részt kíván venni.

Emellett a továbbra is rendkívül nehéz helyzetben az állandó munkavállalók iránti felelősségünk ugyancsak kiemelt helyet kap. Az idén megnyíló pozíciókat napokon belül weboldalunkon és a közösségi médiában is meghirdetjük.

A Hotel Marina Balatonfüreden
Fotó: Danubius Hotels

 

– Tavaly nyáron aztán visszatért az élet a Balatonhoz, amely reneszánszát élte, és sokan az egészségügyi biztonság miatt a hazai pihenés mellett döntöttek a külföldi utazás helyett. Hatalmas forgalom volt Balatonfüreden. Ezt miként élték meg, milyen forgalommal működtek?
– A Danubius Hotels belföldi turizmusra épülő szállodái iránt hamarabb mutatkozott kereslet tavaly, ezért is nyíltak meg elsőként a vidéki hotelek, köztük pünkösdkor a fürediek. Tavaly a karantén után elsősorban desztináció alapján választottak a hazai vendégek, a népszerűbb üdülőhelyek voltak a favoritok. A füredi szállodákban júniusban még alacsony volt a forgalom, de a júliust és augusztust már rengeteg vendéggel zártuk. Az előzetes foglaltság 80-90 százalékot mutatott ezekre a hónapokra, de a szezon végén láttuk, majdnem végig telt házzal működtünk. A karantén után ugyanis nagyon ki akartak szabadulni az emberek. Tavaly a vendégek túlnyomó része magyar volt, vagy a szomszédos országokból érkezett, a tengerentúli és az ázsiai piacokról történt a legnagyobb visszaesés. A belföldi turizmus erősödése tavaly nagy lehetőséget jelentett Balatonfürednek, a szállodáknak. Reméljük, idén is népszerű lesz a város, és közös felelősségünk, hogy ezt megőrizzük.

– A járvány első hulláma milyen egészségbiztonsági többletfeladatokat adott, és azokat hogyan tudták érvényesíteni a nyári szezonban?
– A legfontosabb változás, amit ma utazóként elvárunk, hogy a helyszín, amit választunk, egészségügyileg biztonságos legyen számunkra. A Danubius Hotels ezért egy körültekintő higiéniai szabályzatot vezetett be Biztos Pihenés néven, amellyel a vendégek és munkatársak egészségét egy­aránt védi.

Az új higiéniai szabályzat kitér az étkezéseknél az asztalok távolságán túl például a tálalás és tálalóeszközök higiéniájára, valamint az ételek biztonságos felszolgálására, a gyerekjátékok tisztán tartására, az animációs programok biztonságára.

A szabályokat a vendégek is könnyedén átláthatják a tájékoztatók segítségével. A vendégek kérdéseiket a szállodákban személyesen feltehetik a biztonságos pihenéséért felelős munkatársaknak, a Danubius pihenésbiztosainak. Úgy gondolom, hogy a vírushelyzetet megismerve vendégeink is szem előtt tartották az előírásokat, melyekre több helyen felhívtuk a figyelmet a szállodán belül, így padlómatricákat helyeztünk el a távolságtartásért, felhívtuk a figyelmet a maszkviselés szabályaira, kézfertőtlenítő állomásokat tettünk ki. A dolgozók példamutatásával együtt sikerült ezeket a szabályokat érvényesíteni, és ezáltal sikeres szezont zártunk.

– Ősztől újabb lezárások vártak az idegenforgalomra, a kereskedelmi szálláshelyekre, ezek milyen helyzetet teremtettek önöknél?
– A 2020-as tavaszi járványidőszak után nyáron csak a belföldi turizmus indult be igazán, a balatoni, vidéki családi és wellness-szállodákban volt jelentős vendégforgalom. Ezek közül a két említett balatonfüredi szálloda csak szezonálisan tart nyitva. A budapesti, 90 százalékban külföldi turistákat fogadó Danubius szállodák többsége 2020 áprilisa óta zárva tart. Tehát tavaly ősszel a balatonfüredi szállodák szezont követő bezárásával a Danubius Hotels két szállodája, a budapesti Helia és a győri Danubius Hotel Rába maradt nyitva, az üzleti utazók számára, ami jelenleg is így van. Ez azt jelentette, hogy a munkavállalók legnagyobb része ismét állásidőre és kivárásra kényszerült, ami nemcsak anyagilag, de emberileg, emocionálisan is nagyon nehéz helyzet, már egy éve nem tud a munkatársaink legtöbbje aktívan dolgozni.

– A kormányzati támogatás tudomásom szerint nagyban segítette a túlélést.
– Az ágazat megsegítésére a december óta fennálló bértámogatás vehető igénybe.

Azonban a helyzet súlyosságát megítélve úgy gondoljuk, hogy a turizmus újraindításához további komoly támogatásra lesz szükség.

Ezért is bízunk a szektor megsegítését célzó támogatásokban a későbbiekben is.

– Vannak-e tanulságai a koronavírus-járványnak az idegenforgalomra, a kereskedelmi szálláshelyekre nézve?
– Az előző hónapok egyik legfontosabb tapasztalata az volt, hogy az is megtörténhet, ami korábban elképzelhetetlennek tűnt. Kedvező tapasztalat, hogy a Danubiusnál nagyon jó, innovatív csapatokkal dolgozunk együtt. Ez adta most is az erőt, így gyorsan, hatékonyan, közösen sikerült döntéseket hozni, alkalmazkodni az aktuális helyzetekhez napról napra, biztonsági és járványügyi szinten, munkaszervezésben, stratégiai döntésekben. Speciális, történelmi helyzetben van most a turizmus, és a szállodaiparban, vendéglátásban dolgozó emberek is. Eddig ismeretlen helyzeteket teremtett a koronavírus a vállalatvezetésben, a szállodaiparban. A belföldi turizmus, hazánk szépségei, a Balaton felértékelődött.

Balatonfüred, Tagore sétány
Fotó: Szücs Ildikó

 

– Mikorra tervezik a nyitást, hogyan készülődnek? Főként mely területen számítanak jelentős forgalomra? Ugyanis a városban egyaránt erős a kereskedelmi szálláshelyek forgalma a pihenési, kulturális, egészségügyi, sport- és rekreációs céllal érkező vendégeket tekintve, és sokan érkeznek a konferenciák miatt is Balatonfüredre.
– Látva az országban az újrakezdés lépéseit, és a mostani döntés nyomán a teraszok ismételt működésével úgy gondoljuk, elindult egy lépésről lépésre történő nyitás. Bízunk abban, hogy a szigorítások fokozatos, átgondolt feloldásával majd minden érdeklődő előtt megnyílhat a balatoni nyár.

Forrás: veol.hu

Nyitókép: MTI/Mohai Balázs

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva