A 32 méterhosszú, 5 méter széles Jókai az ötödik balatoni gőzhajó volt. Budapesten, az Óbudai Hajógyárban készült,
innen alkatrészenként szállították Siófokra, ahol összeszerelték, majd 1913. júniusában vízre bocsátották.
Kalandos történelmét követően, a 85 utas befogadására alkalmas hajót 2023 végén vásárolta „vissza” a Balatoni Hajózási Zrt.
Újra üzembe áll a Jókai hajó
A hajózási szezonra felkészítő munkálatok 2024. elején kezdődhettek meg; ezek során javították az elektromos hálózatát, és új festést is kapott a Jókai.
A felkészítési és felújítási munkálatokat követően május 1-jén mutatkozik be újra a nagyközönségnek. Az érdeklődők a korábbi éveknek megfelelően Balatonfüreden találkozhatnak majd a hajóval, ahol sétajáratokat teljesít majd, illetve a BAHART flotta többi tagjával együtt rendezvényekre is igénybe lehet venni.
Teljes megújulásra vár a Jókai
– Terveink szerint a későbbiekben folytatódnak majd a mosdók, burkolatok, farészek esztétikai, állagmegóvási munkálatai, valamint tervezzük a hajó műszaki felújítását is. Várhatóan a következő években kiépül az orrsugár kormány, sor kerül a segédgép, a tartályok, csővezetékek cseréjére és megújul majd a hajtás és kormányrendszer is – emelte ki Veigl Gábor, a BAHART vezérigazgatója.
Kalandos élete volt, fel is robbantották
A Jókait a II. világháború idején, 1945. márciusában a visszavonuló német csapatok a balatonfüredi kikötőben felrobbantották.
A rákövetkező évben emelték ki a gőzüzemű hajót a Balatonból, majd 1948-ban ismét forgalomba helyezték. 1963-ban motorhajóvá építették át, 1964-ben felújították, 1980-ban pedig átkerült a Tiszára.
A Vanyolai Hajózási Kft. vásárolta meg, 1998-99-ben felújították, majd 2000-ben áthajóztak vele a Dunára, de csak 2002-ben érkezett meg a Balatonra − az akkori vízállás miatt közúton. 2003-tól állt hivatalosan szolgálatba, Balatonfüreden.
Nyitókép: BAHART – hivatalos