Krausz Andrea | 2022.04.21. 08:00
„Egy ideje figyelhették a hajómat” – még mindig nincs meg az eltűnt vitorlás
Bottal ütik a Balatonfűzfőről eltűnt Chance nevű vitorlás nyomát. Az oldtimer soling a szárazföldön állt, így daruval lehetett csak elmozdítani. A tulajdonos teljesen értetlenül áll a rejtélyes dolog előtt.

– Nekem ez a piros soling kell, ami a klubunk zászlóshajója volt. Amivel sok ismerősöm körbement a Kékszalagon, és dobogóra állhatott – fakadt ki Stricz Tamás, a 20 éve működő balatonfűzfői vitorlásiskola hajósa, akit érzelmi szálak fűznek az 50 éves oldtimer vitorláshoz.

Soha nem adná el

– 13 éves voltam amikor először hajóba ültem, most az ötvenediket taposom. 25 éve vezetek egy vitorlásiskolát, ahol a tanulókat a nemzetközi jogosítványra készítem fel. Hajózási konzulens vagyok, mellette pedig hivatásos hajós és vitorlás versenyző. Túravitorlás jelleggel 10 éve tókerülőket is szervezek, tavaly például hatszor kerültem meg a tavat. Több százan tanultak, és szereztek jogosítványt az eltűnt hajón, ezzel indítottam el a vállalkozásomat balatonfűzfői vitorlásoktatóként. Később megkaptam a helyi sportegyesülettől a lehetőséget: a tulajdonomba került, és szerettem volna felújítani.

Úgy terveztem, hogy soha nem adom el, és a fiamnak ajándékozom

– mesélte Stricz Tamás a történelmi jelentőséggel bíró hajóról.

A klub eltűnt zászlóshajója több, mint egy soling
Fotó: Facebook/Stricz Tamás – hivatalos

Ezt nem lehet ellopni

A Chance 1972-ben épült a balatonfüredi hajógyárban. 30 éven keresztül az olimpiai vitorlázás meghatározó eszköze volt. Gyakorlatilag ez a hajó volt az első soling típusú versenyvitorlás hazánkban. A nyolc méter hosszú, egy tonnás oldtimer vitorlás április elején tűnt el a telephelyéről, ahol engedéllyel állt. A nagyobb iparterületen rengeteg más cég működik.

– Azt hittem, hogy nem hiszek a szememnek. Soha sem fordult elő még ilyen. A világháború óta nem tűnnek el a tőkesúlyos hajók a Balatonról. Ezeket nem lehet ellopni. Nem lehet tologatni, mert csak egy kis tömött fémkerekük van, ami az állvány elfordításához való.

Tréler, daru, és legalább négy ember kell a mozgatásához. Azt tudom elképzelni, hogy a vas kellett belőle.

De mit tudom én – morfondírozott az oktató a történteken.

Egyszer már lába kélt

– Valószínűleg ez a karmája ennek a hajónak.

20 évvel ezelőtt, amikor még nem volt a tulajdonom, egy társaság elkötötte.

Felszerelték, és elvitorláztak vele egy másik kikötőbe, de nem volt velük a hajólevél. Persze, ment a híre, kiderült, hol jár a társaság. Vissza is hozták. Ilyen sem nagyon történik. Nem lehet csak úgy meglógni egy hajóval. A vitorlástársadalom azonnal kiszúrja – tépelődött a furcsa történeten Stricz Tamás.

Rejtély, hogy lehet elvinni egy tőkesúlyos hajót a partról?
Fotó: Facebook/Stricz Tamás – hivatalos

Most már mindenki tudja

Stricz Tamás még mindig bízik benne, hogy meglesz az 50 éves soling, mivel a hajólevél meg nála van.

– Lajstromszámos, a Hajózási Felügyeletnél le van jelentve. Jelenleg is folyik a rendőrségi nyomozás, visszahozni nem tudják, ha meg is van. Azt gondolom hogy megpróbálják eltüntetni, hogy kibújjanak a felelősség alól. Az is lehet, hogy egy ideje figyelték a hajómat. Felújításra várt, nem lehetett vele vitorlázni. Az értéke nem nagy, mindössze 1 millió forint. Nem értem, hogy mit kezdhetnek vele, mert a szállítás többe kerül, mint a hajó vasa.

Kár lenne érte, hogy szétverjék pár százezerért

– mondta a vitorlásoktató.

Az elképesztő történetet egyelőre még homály fedi.

Nyitókép: Facebook/Stricz Tamás – hivatalos

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva