Csonka Attila/Vg.hu | 2021.08.08. 17:00
Fiatal önkéntesek mentettek meg a balatoni viharban egy 10 éves kislányt
A Balatoni Elsősegélynyújtó Szolgálat tizenöt éve vigyáz a strandolókra, legyen szó újraélesztésről, vagy kagyló okozta sebek fertőtlenítéséről. Támogatószerzésről, az önkéntesek egy életre berögződő élményeiről és a gyakran türelmetlen turistákról beszélt Kardos István, a szolgálatszervező Magyar Vöröskereszt főigazgatója és Némethné Szabó Magdolna, Balatonszárszó turisztikai referense.

Júliustól a szezon végéig az idén is a Magyar Ifjúsági Vöröskereszt háromszáz önkéntese vigyáz – széles cégtámogatói háttérrel – a strandolók biztonságára. A Balatoni Elsősegélynyújtó Szolgálat 13 Balaton-parti település 19 strandjára szervez mindennapos ügyeletet, hogy a lesérült vagy balesetet szenvedett nyaralóknak már a vízparton, vagy akár a vízben megfelelő segítséget tudjanak nyújtani.

– A tó minden pontján jelen vannak. Miért éppen Balatonszárszón beszélgetünk?
– Kardos István: Itt működik a szolgálat bázisa. A településen található az önkénteseink szállása, tehát szerte a strandokról ide térnek haza az ügyeletük után a fiatalok, és a felkészítésüket, a tanfolyamokat is itt szoktuk megszervezni. Már évek óta minden szezonban itt kötünk ki, idén pedig egy hosszú távú együttműködésről is megállapodtunk az önkormányzattal. Nagy segítség lesz, hogy nem kell minden év elején a táborhelykereséssel foglalkozunk.
– Némethné Szabó Magdolna: Remek kapcsolat alakult ki az elmúlt években az önkormányzat és a Magyar Vöröskereszt között, úgy tudom a fiatalok is jól érzik itt magukat.

Balatonszárszó mellett szól, hogy a déli part kellős közepén vagyunk, innen minden balatoni helyszín belátható időn belül elérhető.

Fotó: Jóri András/Magyar Vöröskereszt

– Jó reklám a településnek, hogy itt van a Magyar Vöröskereszt önkénteseinek bázisa?
– N.Sz.M.: Igen, ez nagyon nagy előny, de nemcsak a jobb imázs miatt. Az itt strandolóknak hatalmas biztonságérzetet ad, hogy tudják, ennyire elérhető közelségben van a segítség.

– Most, a szerda délelőtti beszélgetésünkkor kevesebben vannak a strandon, viszont hétvégenként zsúfolva van a teljes Balaton-part. Elég, ha egy-egy helyszínre két önkéntes jut naponta?
– K.I.: Alkalmazkodunk hozzá, hogy vannak intenzívebb időszakok, de nyugalmasabb napok is. Egyébként hétköznap sem a vízben pancsolnak a fiataljaink, hanem készenlétben figyelnek a szolgálati helyükön, 10 órától este 6 óráig. A baj is mindig hirtelen történik, és a folyamatos ügyelet a strandolóknak biztonságérzetet ad. Az önkéntesek munkáját egyébként aktív pihenésként lehet felfogni. Szolgálati időn kívül nagyon jó kis közösségi életet élnek, sőt teszik ezt a Balaton partján.

– Kemény dió lehet, amikor a fiatal önkéntesek életveszélyes helyzetekkel szembesülnek. Ezek a tapasztalt egészségügyi dolgozókat is megviselik.
– K.I.: A szolgálat elindítása óta nyolc életmentő beavatkozást hajtottunk végre. Nagyon büszke vagyok rá, hogy a csapatunk az ilyen helyzetektől sem riad meg. Az ilyen tapasztalatoknak köszönhető, hogy később sokan az egészségügyi pályát választják a hivatásuknak.

Fotó: Jóri András/Magyar Vöröskereszt

– Lehet bírni szusszal a járvány kitörése óta kifejezetten erős belföldi turizmust?
– N.Sz.M.: A pandémia kitörése utáni második szezonnál tartunk, a szolgáltatók és az önkormányzatok is felkészültek a belföldi rohamra, igaz, nem könnyítette meg a dolgunkat, hogy idén már négy hőségriadónk is volt. Érdekes tapasztalat: a karantén óta a vendégek türelmetlenebbek, viszont látszik, hogy már nagyon vágytak egy kis pihenésre.

Az emberek ki vannak éhezve mindenre, amit a nyaralás adhat nekik.

– Ha türelmetlenebbek a vendégek, akkor több baleset történhet.
– K.I.: Így van. Az elsősegélynyújtók pedig még inkább ösztönözve érzik magukat, hogy jól lássák el a feladatukat.

– Komoly támogatói háttérről kommunikálnak. Még dedikált üdítőellátójuk, naptej és pezsgőtabletta-szponzoruk is van. Önök keresik meg a cégeket, vagy fordítva?
– K.I.: Ez egészséges egyensúlyban van. Több vállalattal évek óta együtt dolgozunk, ők mindig nyitottak arra, hogy segítsék az új projektjeinket. Másrészt vannak olyan cégek, akiknek időszakosan változnak az elképzeléseik, hogy milyen szempontból akarnak aktívak lenni a társadalmi felelősségvállalásban. Egy magát támogatásokból fenntartó karitatív szervezetként nekünk meg kell találnunk azokat az új szereplőket, akik látnak fantáziát benne, hogy felkarolják a munkánknak. A támogatásszerzés – és a meglévő partnerek megtartása – egy dinamikus és színes feladata a Magyar Vöröskeresztnek.

– Idén már több mint tízen veszítették az életüket balatoni viharokban. Hogyan lehet megelőzni a tragédiát?
– K.I.: Úgy hiszem, hogy nem nekünk kell választ találni a kérdésre. A szolgálat fő feladata, hogy biztonságérzetet adjon a nyaralóknak és ellássa a sérüléseiket. A megelőzés az egyéni felelősség kérdése. Rajtunk kívül a vízimentők is ezt hangsúlyozzák, intenzív kommunikációt folytatunk a balatoni veszélyhelyzetek elkerüléséről, megelőzéséről. Apró dolgokat kell csak megtennie a nyaralóknak, hogy például elkerülhetőek legyenek az olyan helyzetek,

amikor valaki a Balaton kellős közepén mentőmellény nélkül találja magát egy viharban.

– N.Sz.M.: Itt, Balatonszárszón kétszer voltunk melegebb helyzetben, amikor hirtelen lecsapott a vihar. Egy alkalommal egy felnőtt embert nem találtunk, majd egy tízéves kislányt, akiket aztán hihetetlen összefogással sikerült kimenteni. A fiatal önkéntesek bizonyíthattak is, hogy mennyire talpraesettek és jól tudnak együttműködni a vízimentőkkel és a strandszemélyzettel.

Forrás: vg.hu

Nyitókép: Jóri András/ Magyar Vöröskereszt

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva