A Balaton-parton egyre több helyen nézhetjük óriáskerékről a vizet, a környező tájakat, minden napszakban más színek, hangulatok várnak ránk a magasban. Május elsejétől újra pörög az ország egyik legnagyobb óriáskereke Keszthelyen, de azt tudod, mekkora volt az első ilyen szerkezet?
Legyőzni Eiffelt!
A XVII. században már léteztek óriáskerekek Törökországban, amin ülni vagy lógni lehetett, ezeket mi nem próbáltuk volna ki, de kétszáz évvel később Chicagoban elkészült az első, a maira leginkább hasonlító kerék.
Az Interpress Magazin 1984-ben ezt írja az 1893-as világkiállításra elkészült kerékről:
„ Azt kellett eldönteniük, mivel rukkoljon ki a jenki technológia, ami az 1889. évi párizsi világkiállítás legnagyobb attrakcióját, az Eiffel-tornyot háttérbe szoríthatná. Az ország legjobb mérnökei azzal a nem túl fantáziadús javaslattal álltak elő, hogy építsenek egy, az Eiffelnél is magasabb tornyot…”
Szerencsére az egyik tervezőmérnöknek jobb ötlete támadt.
„ Maga a kerék messze a legnagyobb volt a világon. Huszonhat emelet magasba nyúlt, ami pontosan négy emelettel múlta felül a Burnham-féle chicagói épületet.
A kolosszális kerék tengelye 13,5 méter hosszú volt és 70 tonnát nyomott.
A kerékre Ferris összesen harminchat gondolát tervezett, darabonként hatvan férőhellyel. A tengelyt két 42 méter magas acéltoronyra ültették fel, melyeket a talajszint alá süllyesztett 6X6 méteres betontömbökbe ágyaztak. Teljes terhelés esetén a kerék súlya 1200 tonna volt.
Június 21-ét, az óriáskerék felavatásának napját rezesbandák és lobogók köszöntötték, díszbeszédek hangzottak el, és persze ott volt mindenki, aki egy kicsit is számított. Szerelmespárok akartak a kerék tetőpontján házasságot kötni, de nekik be kellett érniük az anyakönyvi hivatallal. A vásár októberi kapuzárásáig így is másfél millióan szurkolták le az akkor elképesztően magas 50 centes belépti díjat az óriás kerékre, ami egyenlő volt a vásári belépő összegével, és tízszer több, mint egy körhinta menetdíja. Ezért a pénzért húsz percig tartó, két teljes fordulatot kapott az utas.” (Forrás: arcanum)
A bécsi Práter óriáskereke 1897-től forog, a 64,75 méter magas szerkezet azóta kedvelt turistalátványosság.
Budapesten a Vidámparkba a népligeti vurstliból költöztették át az első kereket, amit a 60-as években lebontottak, de elkészült helyette a Panorámakerék, ami 2014-ig működött. A 32 méter magas, 20 gondolás szerkezet a látogatók kedvence volt.
Ma Budapesten az Erzsébet éren található Európa legnagyobb, 65 méter magas kereke.
A Balaton egyik legnagyobb kereke
A keszthelyi Balaton-parton az előző nyáron is az egyik legnagyobb szenzáció volt az 50 méter magas óriáskerékről körbenézni.
Elárulom a cikk elején feltett kérdésre a választ, nagyjából 26 elefánt súlyát nyomja ez a szerkezet.
Kattints ide, és olvasd el milyen érzés a magasban körözni!
A hatalmas monstrum építéséről Horváth Mihállyal, az óriáskerék tulajdonosával beszélgettünk.
– Ennek a keréknek a méretén túl a másik különlegessége, hogy szállítható és bárhol összeszerelhető. 12 nyerges kamion mozgatja a 160 tonnát nyomó építőelemeket, melyeket egyedileg gyártottak egy ajkai üzemben. Ez és a siófoki kerék a mi ötletünk a tervezéstől a gyártáson, szállításon át az üzemeltetésig.
A tervek elkészülte után nagyjából egy év alatt gyártottuk le az elemeket, a kerék felállítása pedig az időjárástól függően egy hetet, tíz napot vesz igénybe, tíz, erre szakosodott ember közreműködésével.
Az első lépés az alapok összerakása, a daru felállítja csöveket, a vázat, majd a tartórudakat egyesével rakjuk be. Ahogy a nagy daru húzza felfelé a kört, alulról mindig beteszünk egy újabb elemet. A gondolákat ugyanígy, egyesével, daruval tesszük fel a kerékre.
Nyáron, amikor nincsenek itt a daruk, egy beépített létra segítségével tudunk felmászni az 50 méteres szerkezetre, hogy például a csapágyat zsírozzuk. Minden reggel, üzemkezdet előtt megyek egy kört a kerékkel, ellenőrzök, átnézem az egészet. Mivel már a tervezési folyamatokban és a gyártásban is részt vettem, minden apró elemét ismerem a keréknek.
– Milyen érzés volt először meglátni a felállított, működő óriáskereket?
– Hihetetlen, elmondhatatlanul jó. Ez a kerék először a szombathelyi adventi vásáron forgott, majd nyáron költözött Keszthelyre, ahol idén ismét felállítottuk.
Bár én kötelezően is megyek a kerékkel, nem unom meg a látványt, az érzést. A Balaton még nem volt kétszer ugyanolyan, a színek, a fények minden nap, minden napszakban mások, a célom, hogy ezt az élményt, a szépséget megmutassam az embereknek.
101 éves néni a csúcson
Az óriáskerekek az adott városok szimbólumává válnak, megszámlálhatatlan kép kerül fel a közösségi oldalakra, blogokra.
Többször volt már lánykérés a keszthelyi keréken, ilyenkor célszerű előre egyeztetni az üzemeltetővel, mert akkor hosszabb időre állítják meg fent a kereket, hogy legyen idő a romantikus pillanatokra.
– Az én legkedvesebb utasom egy 101 éves néni volt, akinek az volt az álma, hogy óriáskerékre ülhessen, és ez itt, Keszthelyen történt meg vele. Megható volt látni az örömét.
– Mit tanácsolsz annak, aki fél a magasságtól?
– Azt szoktuk mondani, hogy a harmadik kör végére elmúlik a félelem. Az első körben még többen félnek egy kicsit, izgatottabbak, hiszen az emelkedés, a gondola imbolygása ismeretlen érzés lehet. A második körben már megszokják a magasságot, a harmadik körben pedig már boldogan fotóznak, videóznak, élvezik a kilátást is a vendégek.
Természetesen, akit rossz érzéssel tölt el az első kör, és nem akarja a következőket, az lent, ha jelez a kollégáknak, kiszállhat.
A keszthelyi óriáskerék a járványügyi szabályok betartásával május elsejétől működik a Balaton-parton.
Nézd meg az épülő óriáskerékről készített képeinket: