Pénteken első alkalommal szállhattak újságírók és fotósok a vadonatúj balatoni hajók fedélzetére.
Mint arról a likeBalaton.hu korábban beszámolt, júliusban érkezett a BAHART négy új hajója a komáromi hajógyárból. 12 napon át vontatták őket a Dunán és a Sión. Majd Siófokon hosszú szerelési és engedélyeztetési munkák vártak a járművekre. Szeptember 22-én pedig már a kész hajókat nézhették meg a sajtó munkatársai.
A bejárás során elhangzott: decemberre várhatóan elkészül és munkába áll mindkét komp.
(Az egyik a Tihany, a másik a Szántód nevet kapta.) A katamaránok pedig a következő hajózási szezontól üzemelnek, tehát legkorábban 2024. március 30. után állnak a hajózó közönség rendelkezésére.
A Tomaj katamaránon utazni igazi luxus érzés
Ki is próbáltuk a Tomaj katamaránt, amely a BAHART üzemterületéről kihajózva egy kört tett a Balatonon.
A 11 méter széles és 35 méter hosszú hajó olyan csendesen siklott, hogy motorhangot szinte alig észleltünk.
A 350 fő szállítására alkalmas hajó tágas alsó utasterébe 200-an tudnak leülni, ahol hatalmas üvegfelületeken keresztül láthatjuk a csodás Balatont. A menetirányba néző, fejtámlás, puha kagylóülések sorait – egy moduláris rendszernek köszönhetően – fogadások, konferenciák, rendezvények idején ki tudják venni, át tudják rendezni.
A repülőkhöz hasonlóan az előttünk lévő ülések hátoldalán ledönthető asztalkára tehetjük az ételünket, italunkat, vagy akár a laptopot.
Az impozáns büfé pedig lehetőséget teremt a nagy létszámú közönség kiszolgálására. A beltér színvilága letisztult és modern:
a világosszürke és kék ülések, valamint a világos padlózat és a rejtett világítással rendelkező álmennyezet, valamint a felszerelt rengeteg monitor luxus hatást kelt.
Hidraulikus rámpa, szuper mosdók
A felső utastérben sem kell fapadokon üldögélni. Itt is bőrhatású, időjárásálló kagylóülések várják az utasokat, a hátsó részen pedig hatalmas terület marad a nézelődőknek. A felső fedélzeten egy szemet szúróan nagy és színes mentőcsónak is helyet kapott. A kapitányi fülkébe is beléphettünk, ahol a hajót a modern navigációs rendszernek köszönhetően egy joystick segítségével lehet irányítani.
A mozgássérülteknek külön fenntartott helyet alakítottak ki, melynek közelében mosdó is rendelkezésre áll.
Az utasok be- és kiszállítását hidraulikával vezérelt rámpa modulok segítik, melyeken könnyedén föl lehet jutni a kerékpárokkal, vagy a mozgássérült kocsikkal.
Egybeöntött, rozsdamentes acélból kialakított „vandálbiztos” mosdók várják az utasokat, melyek szennyvízrendszere is a repülőgépekéhez hasonlóan működik. Egyszóval maximális kényelem, tágasság és a balatoni hajózáshoz illő csendes környezet jellemzi az új katamaránon való utazást.
Sokkal több kerékpár fér fel az új kompokra
Az új, 45 méter hosszú és 11 méter széles kompok is pazarul néznek ki. A kifejezetten a Balatonra tervezett, egyedi kompok (és a katamaránok is) a legmodernebb környezetvédelmi normáknak (EUR Stage V.) megfelelő motorokkal rendelkeznek, modern kormányzással és technológiákkal vannak felszerelve, és elődeiknél gyorsabbak lesznek: a kompok 15 km/órás, (a katamaránok 18 km/órás) utazósebességgel bírnak. A kompokra sokkal több bringa fér fel ezentúl, melyek számára külön helyet jelölnek ki. 24 gépjárművet, 30 kerékpárt és 120 utast képesek egyszerre szállítani.
Érdekesség, hogy a felső fedélzeten lévő teljesen átlátható kapitányi fülkébe bárki betekintést nyerhet.
A kint elhelyezett padokon üldögélve beláthatunk a kabinba.
Több mint 5 milliárdos fejlesztés
Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára szerint az új hajók szolgálatba állítása teljesen új minőséget jelent majd a legnépszerűbb tavunk közlekedésében. Ezzel a fejlesztéssel egy régóta esedékes adósságot törlesztett a kormány, hiszen a mostanáig közlekedő kompok és katamaránok 40 éve működnek. Szolgáltak, sokat láttak, de eljött a megújulás ideje. A kormány jelentős támogatást nyújtott ehhez a megújuláshoz:
2019-ben döntöttek a BAHART több mint 6 milliárdos tőkeemeléséről. Ezt tette lehetővé a több mint ötmilliárdos beruházást.
Összesen 2 új komp és 2 új katamarán áll majd rendelkezésre. Ezek javítják a Balaton környékén élők közlekedési lehetőségeit, a turisták számára pedig nagyobb élményt nyújtanak. Bicikliseknek jó hír, hogy az új hajók több kerékpárt tudnak majd szállítani, és az sem mellékes, hogy az új kompokkal gyorsabb lesz az átkelés.
Idén 20 százalékkal több kerékpáros hajózott
Veigl Gábor, a BAHART vezérigazgatója szerint az új hajók beszerzésével egy történelmi mérföldkőhöz érkeztünk, hiszen nem is egy, hanem rögtön 4 új hajóról beszélhetünk, melyeket az utazóközönség hamarosan birtokba vehet. Az új hajó bemutatásának időpontja sem véletlen: szinte napra pontosan 177 évvel ezelőtt, 1846. szeptember 21-én Széchenyi Istvánhoz kötődően indult próbaútjára az első gőzhajó, a Kisfaludy.
A kompok tekintetében egyébként folyamatos utasszám-emelkedést tapasztalnak: 2010-ben még 800 ezer utast szállítottak, 2022-ben pedig már 1,4 milliót. És ugyanez igaz a személyhajókra is, ahol az utazóközönség igénye és a száma is növekszik. Különösen igaz ez a kerékpárosokra.
Csak az idei évben több mint 20 százalékkal növekedett a személyhajókon a kerékpárosok száma.
Az látszik, hogy a népszerű járatokon egyre többen teszik meg a Balatonon a kis és nagy köröket.
További fotókért katt a képbe!
Nyitókép: Krausz Andrea/likeBalaton.hu
Megtapsolták az emberek az új balatoni hajók első részlegének megérkezését Siófokon