likeBalaton.hu | 2023.05.15. 14:00
Megtisztulás – A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház felújításáról
2023 fagyos, feszültségekkel teli húsvétján érdemes kilépni a komfortzónánkból, hogy a megtisztulás útjait kereshessük – Golda János írása a CZITA Építész Iroda által tervezett rehabilitációról.

A nagyheti liturgiákkal avatták fel a kívül-belül felújított Szent Mihály Főszékesegyházat a veszprémi várban. Egy héttel korábban szeles hóesés fogadott az északi várlépcsőn fölfelé. A környéken mindenütt építkezés. A templom belső terében is állványerdő és hernyótalpas emelő, tervezők, restaurátorok, szerelők mindenfelé. A karzaton az újjáépített orgona előtt fóliasátor, az Olaszországból hozatott ónix oltárkő tömbje még fadobozban, a rekonstruált kazettás fa mennyezet új csillárjai helyén csupasz vezetékek lógnak. A mellékhajó sarkában a gyóntatófülkét szerelik, a felújított padsorokat takaró védi. És mégis! Az új homogén padlóburkolat és az egységes kőszínű falfestés értelmező felületére plasztikus, sőt didaktikus narratíva rajzolódik. A tagozatok, boltozatok, nyílások, oszlopok, fejezetek, lépcsők, mennyezetek térbeli kánonja új életre kel. Az átadás előtti hajrában is azonnal látszik, hogy a nagyobb szoba szélességű, hét méteres főhajó és az altemplom fölé lépcsőző, fényben fürdő szentély lélegzetelállítóan egységes tér lett. Egyetlen pillanat alatt, egyetlen szó nélkül, szemérmesen avat be ezer év – sőt két évezred – kódolt építészeti üzenetébe és a megújulás liturgikus programjába.

 

Kiskoromban a pesti Üllői úti Örökimádás templomban a baloldali karzatra vitt fel mindig az apám, befelé és kifelé is alig vártam a szűk csigalépcsőt. A térdeplőre állva csak fölfelé láttam ki a faragott kőmellvéd mögül. Messze fent a magasban kör alakú lyukas zárókőbe futottak össze a vékony kőbordák és a háromszög alakú sötétebb boltozatok. Alattuk fényesen zengett a kórus és az orgona, a szenteket ábrázoló hatalmas színes üvegablakok és a teret gomolyogva kitöltő tömjénfüst a mennyországot jelentették. Később kamaszként őskeresztény mártírok latin nevét vettük fel, hogy ellenálljunk a hatvanas évek kihívásainak. A csepegtetővárra emlékeztető hatalmas fehérmárvány főoltár a templom kicsinyített mása volt, amit maga Ferenc József adományozott felesége halálára emlékezve. A gyerekkori vallásosság tökéletes díszletében éltem.

 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház megújítása, Tervező: CZITA Építész Iroda, Fotó: Danyi Balázs

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház megújítása, Tervező: CZITA Építész Iroda, Fotó: Danyi Balázs

 

A két helyszín, a két történet Aigner Sándor műépítész munkásságában fonódik össze, aki a huszadik század elején közvetlenül az Üllői úti neogótikus összművészeti remekmű megépítése után tervezte a veszprémi bazilika visszafogottabb, historizáló rekonstrukcióját. Aigner korábban évekig dolgozott Schulek Frigyes munkatársaként a budavári Mátyás-templom purista újjáépítésén. A 19. század végén Buda mellett Kassán és Pécsett is hasonló szellemiségű nagy reprezentációs templomépítkezésekkel idézték fel a független és dicső középkort. Kicsit megkésve, de sor került a veszprémi székesegyház barokk felépítményét középkorivá visszaalakító megbízásra is. Itt ugyanazokat a kiváló kivitelező mestereket alkalmazta Aigner, mint korábban Budán és az Üllői úton.

 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház megújítása, Tervező: CZITA Építész Iroda, Fotó: Danyi Balázs

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház megújítása, Tervező: CZITA Építész Iroda, Fotó: Danyi Balázs

 

Az akkori püspök, báró Hornig Károly próbált ugyan takarékoskodni, lényeges pontokon mégis mindig az építészeti szempontok érvényesültek. „Miért ne lehetne például a régi, barokk tölgyfapadokat a felújított templomban újra felállítani? Stylszerűség miatt?” – kérdezte gyanútlanul. De nem lehetett. A barokk részletek teljes visszabontása után az új neoromán kváderezett felületek alapszíne világos kőszín vörös fúgákkal, vékony és vastagabb vonalakkal adva finom plaszticitást a falaknak. Különböző ornamentális díszítményekkel hangsúlyozták az építészeti tagozatokat. A boltívek alján román jellegű, palmettás indafonatok mintáit variálták. A kék és zöld alapszín egymást követő átlós rendbe igazodott. A főszentély gótikus tagozatait különböző színekkel festették, a kőosztást a fúga vonalazásán túl farkasfog-díszek is kísérték. A kitüntetett falmezők figurális festést kaptak (Isten Báránya adoráló angyalokkal, a négy evangélista, Árpádházi szentek). A mindent elborító felületalakítás az összes ablakon színes ornamentális szőnyegmintában folytatódott, a szentély középső ablakán oltárképként hatalmas Szent Mihály-figurával.

 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház megújítása, Tervező: CZITA Építész Iroda, Fotó: Danyi Balázs

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház megújítása, Tervező: CZITA Építész Iroda, Fotó: Danyi Balázs

 

A történetiség szempontjából nehezen összevethető, mégis tanulságos lehet a pesti piaristák esete. A kétezres évek elején költözhettek vissza százéves Duna-parti házukba. A második emeleti díszes neobarokk iskolakápolnát előtte négy évtizedig színháznak használta a bölcsészkar a tér lecsupaszításával, de építészeti alapstruktúrájának alapvető tiszteletben tartásával. A kápolnává visszaalakítás liturgikus programja az eredeti – háttal miséző – tridenti oltár térbeli korrekciójára irányult. A szerzetesközösség vagy a diákság által körül-ülhető oltárasztal koncepciója alapvetően a középkori szentélyek stallumainak templom-a-templomban elvű közösségi mintáját követte.

 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház megújítása, Tervező: CZITA Építész Iroda, Fotó: Danyi Balázs

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház megújítása, Tervező: CZITA Építész Iroda, Fotó: Danyi Balázs

 

A hetvenes évek Erdei Ferenc-féle veszprémi székesegyház-felújítása a korszellemet követve eltávolodott a századelő neoromán-neogótikus historizálásától, de hatalmas építészeti-művészi értékét elismerte a szerteágazó tudományos kutatások alapján. Viszont nem foglalkozott az egyre súlyosabb műszaki problémákkal, a falak nedvesedésének következményeivel. A beavatkozás a jelentős középkori maradványok in-situ ’művészi’ bemutatására, illetve a liturgikus tér zsinati megújítására szorítkozott. A tíz évvel ezelőtti külső felújítás is csak a felső vizesedések, a sófertőzés kiváltó okait szűntette meg.

A mostani rekonstrukció szerkezeti-, régészeti-, restaurátori-, műszaki munkáinak komplexitása ezért eleve igényelte a belső tér egységes építészeti vízióját, amely a felmérés – kutatás – tervezés – kivitelezés bonyolult komplexumát egyedül képes kordában tartani. A közben előkerült középkori maradványok, a huszadik század eleji átalakítás műszaki részletei, vagy a hetvenes évek teljes belső átfestésének falszövet-kutatása is beépült a végső koncepcióba.

 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház megújítása, Tervező: CZITA Építész Iroda, Fotó: Danyi Balázs

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház megújítása, Tervező: CZITA Építész Iroda, Fotó: Danyi Balázs

 

 

Nem pusztán állagmegóvás készült, hanem egységes térbeli megújulás. A huszadik század eleji historizáló tér monokróm absztrakciója a befoglalt középkori maradványokkal és újkori részletekkel együtt meggyőzően idézi meg a folytonosságot. Miközben az oltár, a szentségtartó, a felolvasó és a keresztelőkút ónix tömbje az anyagszerűség új lehetőségeit kutatja.

Ugyanis az építészet – mint a liturgia is – a mindenkori jelen összetett valóságához tartozik, a jelenlévők érzékelésében öltenek testet, akik folyamatosan újragondolják a valóságot. A térhasználó mindig a külsőből következtet a belsőre, a testből a lélekre, a láthatóból a rejtett dimenziókra. Az építészet a láthatatlant teszi érzékelhetővé, tapinthatóvá. Romano Guardini szavaival liturgiára nevelésről, vizuális-szellemi felnőtté válásról lenne itt szó, ahol külső és a belső oltár összetartozik.

 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház megújítása, Tervező: CZITA Építész Iroda, Fotó: Danyi Balázs

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház megújítása, Tervező: CZITA Építész Iroda, Fotó: Danyi Balázs

 

A fehér ónix oltártömb és az ónix menzalap magába szívja a fényt, az asztalforma kontúrja elmosódik, a súlyos anyag légiessé válik. A sárga fénytöréstől és a túlzott figuralitástól megszabadított üvegablakokon szabadon árad be a természetes fény. Az ónix nyilvánvaló előképe itt végre a sajátunkká válhat. Az áldozatvállalás vezethet megtisztuláshoz.

 

Veszprémbe tömegközlekedéssel is eljuthatsz! Nézd meg menetrendi keresőnket!

Tervezd meg az utazást!



:


 

Forrás: epiteszforum.hu
Nyitókép:

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva