Krausz Andrea | 2021.04.25. 08:00
Családi kirándulás Zamárdi gyönyörű és fel nem fedezett részein – kétnapos ajánlat
Használjuk ki a tavasz legszebb napjait, és kiránduljunk együtt a családdal Zamárdiban! Elő a bringával, rollerrel, pakoljuk meg a hátizsákot és irány a déli part egyik legszebb panorámájú települése. Nem is hinnéd, hogy a gyerekek mennyi érdekességet találnak majd a városban, ahol két érdekes útvonalat is ajánlunk.

Felfedező séta a panorámájáról híres történelmi településrészen – 1,8 km

Kiindulópontunk a zamárdi vasútállomás, hiszen érkezhetsz a Budapest-Nagykanizsa vasútvonalon akár vonattal is, de autóval is le tudsz itt parkolni. Ezúttal nem a Balaton-partra vesszük az irányt, hanem dél felé indulunk, a Honvéd utcán keresztül. Bár egy városi sétára megyünk, nem árt, ha viszünk magunkkal inni- és ennivalót. Néha ugyanis felfelé kell kaptatni, és hátha megkordul a gyomrunk ebben a szép napsütésben!

A Honvéd utcában egy titkos kis ösvényre bukkanunk. A Paprika Csárdával szemben keressük meg az orvosi rendelőt, ami mellett és mögött vezet a 2018-ban átadott „Egészségőr kert”.

Mezítlábas taposó kavicsokkal, farönkökkel
Fotó: Krausz Andrea

Kopjafák jelzik, hogy merre haladjunk. A 11 kis állomás mentén az egészségmegőrzéshez kapcsolódó irodalmi idézetek, interaktív feladatok olvashatók. Tanulmányozhatunk gyógynövényeket egy kis sziklakertben, megoldhatjuk a hatalmas, fakazettás memóriajátékot, sétálhatunk mezítláb a kavicsokkal, fatönkökkel kirakott taposósösvényen, üldögélhetünk egy hatalmas bokor alatt, vagy megcsodálhatjuk a gyönyörű faragott kaput. A zegzugos miniösvény olyan romantikus, hogy alig tudunk majd elszakadni.

De itt az ideje továbbhaladni a Fő utca felé! A kereszteződésben menjünk balra vagyis keleti irányba, a Kisboldogasszony római katolikus templom felé. Érdemes a vasrácson keresztül bekukkantani az 1771-74-ben emelt barokk templom belsejébe.

Kisboldogasszony katolikus templom, Zamárdi legrégebbi épülete
Fotó: Krausz Andrea

Majd a gyerekek nyargalhatnak egyet a környékén. A templom mellett található az ország talán legszebb fekvésű általános iskolája. Szabadon lesétálhatunk egy parkolón keresztül a suli melletti játszótérre, ahol megint eltölthetünk egy kis időt. Van itt mérleghinta és mászóka is, sőt, erősítő állványok és gimnasztikai korongok is. Na, meg olyan kilátás a Balatonra, hogy majd leesünk a nyújtórúdról!

A Fő utcai játszótérről meglehetősen jó a kilátás

Ha már kellően kimelegedtünk, elindulhatunk most abba az irányba, ahonnan jöttünk, vagyis nyugat felé. A Fő utcán végigsétálva útba ejthetjük a Tájházat (Fő utca 83.) , ami így, az utca felől is érdekes látvány, pl. a hajlítható sövényfa-kerítés. Elképzelhetjük, ahogy a XIX. század közepén hogyan futkostak mezítláb a gyerekek a balatoni oszloptornácos ház udvarán, vagy hogyan építették a balatoni nád felhasználásával a ház tetejét, hogyan közlekedtek a széles kapun a szekerek, kocsik és az állatok.

Jobbra a vesszőkerítéses zamárdi Tájház
Fotó: Krausz Andrea

Haladjunk tovább nyugatra, a Kőhegy lankái felé, ahol tavaszi pompájukban öltözve várnak ránk a növények. Balra megpillantjuk a honfoglalás 1100 éves évfordulójára készült emlékparkot, a Fő utca és a Szélescsapás utca kereszteződésénél. Süttői márványból készült szobron a „rakamazi turul” jelenik meg. Mellette a két évszám: 896 és 1996.

Utunkat az egyre keskenyedő Szőlőhegyi utcán folytatjuk. Egészen addig, amíg táblák nem jelzik, hogy jobbra, egy kis erdei tisztáson elérkeztünk a Szamárkőhöz. Itt, a Kiserdő szélén található a kedvelt kiránduló- és piknikhely, melyhez több legenda is kapcsolódik. Az egyik szerint erre járt a gyermek Jézus Szűz Máriával és Szent Józseffel szamárháton, s itt látható a kövön Jézus lábának és a szamár patájának nyoma. Más legendák pedig arról szólnak, hogy a követ a tihanyi tűzhányó vetette mostani helyére, vagy éppen a vízözön hagyta ott. Annyi bizonyos, hogy a hullámos felületű sziklát vulkáni működés hozta azt létre. A feltörő forró gázok és gőzök hatására a homok homokkővé szilárdult.

A Szamárkő környéke kedvelt kirándulóhely
Fotó: Krausz Andrea

Lassan megérkezünk utunk végéhez, a Kőhegyi kilátóhoz. De vár ránk egy kis „hegymászás”. Viszonylag meredek kis utcán, a Kilátó dűlőn kell felkaptatnunk a 219,8 m-es magaslaton lévő építményhez. Megéri az erőfeszítés. Tiszta időben csodálatos panoráma tárul innen elénk: szinte az egész Balatont látjuk, Kenesétől Tihanyon át a Badacsony bazaltkoporsójáig.

Zamárdi - Balatoni panoráma a Kőhegyi kilátóból (Fotó: Krausz Andrea)

A Tihanyi-félsziget a Kőhegyi kilátóból

Balaton-parti séta sportolással, játszóterezéssel, mezítlábazással – 2,5 km

Zamárdi 3 km hosszú szabad partja és strandja nemcsak a Balaton Sound vagy a Strand Fesztivál számára nyújt hatalmas területet, hanem azok számára is, akik ilyenkor szívesen pecáznak, bringáznak, kocognak, vagy sétálnak közvetlenül a víz mellett. Széles, kényelmes, kikövezett sétány vezet végig, ahol számos kinyitott teraszú büfét, pizzázót, éttermet találunk.

A Kiss Ernő utcán kényelmesen le tudunk parkolni. (Most nem kell fizetni érte, de a parkolási díjak beszedésének tilalma után számoljunk azzal, hogy itt, a parton szinte mindenhol díjfizetés van!) A Margó Ede sétány keleti csücskében máris találunk egy játszóteret és egy kosárlabdapalánkot. Itt bemelegíthetünk a családi sétánkhoz egy kis kosárra dobálással, csak vigyünk labdát! Utána jól esik egy fagyi a Gelato soft fagyizóban, akik egyébként hétköznap is nyitva vannak.

A szabadstrandon több játszóteret is találunk
Fotó: Krausz Andrea

Nyugatra haladunk, közvetlenül part mentén. Önmagában a víz látványa is megnyugtató és gyönyörködtető, de szinte méterről méterre akad egy-egy büfé, vagy játszótér. Például a Kossuth utcánál, a nagy rendezvénytér mellett találunk egy kerítéssel elzárt játszóteret, ahol biztonságban tudhatjuk a kisebb gyerekeket. Ettől délre, már felhálózva és kijelölve, készenlétben állnak a strandröplabdapályák. Itt mezítláb tollaslabdázhatunk vagy röplabdázhatunk egyet a homokban. (Sporteszközöket vigyünk magunkkal!)

Strandröplabdapályák a rendezvénytér mellett

A parton elérkezünk a település egyik szimbólumaként is emlegetett szív alakot formázó szoborhoz. (Zamárdi ugyanis a Balaton „szívében” helyezkedik el.) Ha belenézünk a szívbe, akkor szemben látjuk a Tihanyi Apátságot. Kikukkantva a szívből pedig jópofa fotó készülhet rólunk vagy a kicsikről.

Zamárdi - Szív-emlékmű a parton (Fotó: Krausz Andrea)

Szív-emlékmű a parton
Fotó: Krausz Andrea

Továbbhaladva, a Bácskay utca magasságában, többféle dolog közül is választhatunk. Például a Tenisz Centrumban bérelhetünk pályát és ütögethetünk. (De jó előbb odaszólni, mert elég forgalmas a centrum, előfordulhat, hogy ha csak úgy beesünk, akkor nem lesz szabad helyünk). A pályák mellett pedig megnézhetjük a vadonatúj, többfunkciós közösségi házat. Ez a különleges építmény a „The Zam”, ami magában foglal egy lapított gömb, vagy ufó-alakú rendezvényteret, valamint egy hatalmas tetőteraszt, ahonnan gyönyörű látvány nyílik Tihanyra.

A „The Zam” panorámaterasszal, büfével, és mosdókkal

Az épület Balaton felőli részén is létesült egy izgalmas játszótér drótkötélpályával. Ezt nagyon élvezik a kicsik.

Kacsák, híd és nyugalom. Itt akár bele is mehetünk a vízbe
Fotó: Krausz Andrea

A zamárdi part legnyugatibb szélére érkeztünk, mégpedig a Kilátó utca magasságába. Itt néhány éve kialakítottak egy homokos öblöt, az öböl felett pedig hangulatos híd ível át. Ha van kedvünk, kényelmesen mezítlábazhatunk egyet a homokban és a Balatonban, csak ne zavarjuk meg nagyon a kacsák és a horgászok nyugalmát!