A napokban megkezdik a terület kiépítését, ahonnan kiköltözik a vasárnap véget ért Balaton Sound. Zamárdi kiváló helyszínnek ígérkezik, ráadásul a helyiek több évtizedes tapasztalattal rendelkeznek a nagy tömegeket mozgató fesztiválokat illetően. Erről Zamárdi polgámestere így nyilatkozott a likeBalatonnak.
Magyarország a Red Bull Air Race bölcsője: itt rendezték 2003-ban a sportág történetének második futamát, és innen származik a verseny úttörő pilótája, Besenyei Péter is, aki már februárban megjósolta, hogy a budapestinél még érdekesebb helyszínnek bizonyulhat a magyar tenger. Besenyei Péter műrepülő világbajnok, aki sajnos már nem versenyez, a Red Bull felkérésére vett részt annak idején a verseny koncepciójának megtervezésében és a szabályok kialakításában is. Besenyei Péter likeBalatonnak adott interjúját itt lehet elolvasni.
A légi motorsport sorozat a sebesség, a precizitás és az ügyesség tökéletes kombinációját igényli. A 14 résztvevő pilóta minden évben a legnagyobb teljesítményű versenyrepülőkkel csap (csapott) össze a különböző helyszíneken. Lassan múlt időben beszélhetünk az utazó sporteseményről, mert a Red Bull 2019. május 29-én bejelentette, hogy jövőre nem folytatja a műrepülő vb-t, melynek a 2003-as megalapítása óta több mint 90 versenye volt.
Idén a Balaton után már csak Japánban lesz futam, bár több fordulót terveztek az idei évre is.
A balatoni esemény tehát úgy tűnik, hogy az utolsó előtti futam lesz, Magyarországon pedig többet nem láthatunk hasonlót. Pedig sok munkával járt a budapesti pálya áthelyezése, és az új hatósági engedélyek beszerzése.
A balatoni pálya is 7 kapuval rendelkezik majd, hasonlóan a dunaihoz. Itt látható a pálya:
A versenyzőknek 25 méter magas, felfújható oszlopok (pilonok), vagy dupla kapuk között kell manőverezniük. Léteznek úgynevezett G-fordulók is, amikor magasra kell felhúzni a gépeket. A pilóták hibáit időlevonásával büntetik, ha a kapukat túl magasan vagy alacsonyan veszik, vagy hozzáérnek egy pilonhoz. Szombaton szabadedzések lesznek, majd indul a kvalifikációs kör, vasárnap pedig a döntők.
– A budapesti helyszínhez képest a pálya szabadabb, nincs annyira beszűkítve a nézőtér miatt a repülés, így izgalmasabb, a nézők szempontjából pedig kényelmesebb lett a verseny – mondta a repulnijo.hu-nak Talabos Gábor versenyszervező, a tököli repülőtér igazgatója, a Red Bull Air Race ikonikus alakja.
– A kezdés és a végpont nem ugyanott van, hanem két és fél pályát repülnek le a versenyzők. A pálya felénél fejezik be és indulnak vissza, Szentkirályszabadjára. Három fő elemből áll a pálya: a vízszintes szárnyakkal történő kapuk átrepülése után egy chicane következik, ahol 90 fokig vagy annál is jobban bedöntött fordulókkal próbálják meg a legszűkebben kikerülni a 3 darab pilont. Majd egy félkubáni elem jön, amikor a versenyző a gépet a hátára húzza 45 fokon kiforgatva, majd a talpára fordul vissza a pályára. Megint chicane következik, és a kapuk közötti vízszintes szárnyakkal történő átrepülés, aztán egy erősen túldöntött, kicsit emelkedő fordulóval repülnek a következőbe – emeli ki interjújában Talabos Gábor, aki hozzáteszi, nem lendületből jönnek be a pályára a versenyzők. Belépéskor létezik egy sebességlimit, amit ha túllépnek, nagyon szigorúan büntetést kaphatnak. A pilóták a versenyszabályoknak köszönhetően be vannak szorítva a 20-25 méter közötti repülési magasságba, ami biztonságosnak mondható.
– Mindenkinek 3 gyakorlási lehetősége lesz a pályán, ez 3 percig tarthat, tehát két és félszer tudnak végigmenni gyakorlásképpen. Ilyenkor is mérik az idejüket, ugyanúgy értékelik, mint a versenyben.
Az edzés után jön a kvalifikációs futam, ahol a leggyengébbet a legjobakkal összesorsolják az időeredményük alapján, és így alakulnak ki majd a párosok, illetve a végső final four, a négyes döntő.
Szentkirályszabadján lesz a bázis repülőtér, az egyes számú kitérő repülőtér pedig Siófok-Kilitin. A repülőtér berendezése egy az egyben megegyezik a korábbi tököli vagy budaörsi berendezéssel: a Red Bullnak van egy hangársora, ahol az összes repülőgépet tárolják. Nagyon szigorú előírás szerint, másodperc pontosan történik a repülőgépmotorok indítása, a felszállás és a leszállás is.
A futamok között időt kell biztosítani a pilótáknak a pihenésre és repülőgépek felkészítésére, ezért ilyenkor légibemutatók lesznek: itt lesz a North American B-25 Mitchell, a T-28 Trojan is és a felhajtható szárnyú F4U-4 Corsair.
Utóbbiról itt egy videó:
Láthatunk majd Zamárdiban két ejtőernyős produkciót, Besenyei Péter pedig szombaton és vasárnap is bemutatót tart.
– Nagyon kedvesek és segítőkészek voltak az érintett önkormányzatok. Nyilván mindenre kíváncsiak voltak, mire is adják oda a területüket, ezért többször is el kellett mondani, de tényleg csak a köszönet hangján lehet róluk nyilatkozni – emelte ki Talabos Gábor szervező, aki hozzátette, hogy az újdonságok miatt kicsit hosszabb ideig tartott a helyi hatóságokkal való egyeztetés, de minden rendben van és örülnek, hogy ilyen pozitív volt az érintettek hozzáállása.
A videóinterjút itt láthatjátok:
Összeállította: Krausz Andrea