Nagy figyelem kísérte az elmúlt 12 nap során a BAHART új hajóinak érkezését, amiről a likeBalaton.hu is folyamatosan beszámolt.
Ezúttal exkluzív helyszínen, a siófoki hajózási zsilip mellett kísérhettük figyelemmel, ahogy hétfőn délelőtt egyenként átviszik a hajókat a Sió-csatornáról a Balatonra.
Kötelekkel húzták
A szállítás legutolsó mozzanatai is zökkenőmentesen zajlottak. Egyenként, szépen, komótosan vontatták fel a Sió siófoki szakaszán várakozó hatalmas hajótesteket. A hajózási zsilip déli oldalán lecsatlakoztatták a vontató motorost, majd két motoros hajó hátulról tolta be óvatosan a zsilipbe a monstrumokat.
Elölről pedig a szakemberek kézi erővel, kötelekkel igazgatták, húzták a balatoni hajózás új közlekedési eszközeit.
Katt a videóba!
A déli zsilipkapu lecsukódása után (a hajózási zsilip is új, a felülről lecsukódó kapurész nagyon látványos) a zsilipkamrát alulról feltöltötték vízzel, szépen lassan a Balaton vízszintjének magasságára emelték a hajókat (ottjártunkkor egyszerre kettő volt a kamrában: egy komp és egy katamarán). Az északi kapu megnyitásával pedig újra kötelek segítségével óvatosan ide-oda igazgatva húzták be a BAHART telephelyének vízfelületére, majd kikötötték őket.
Ezzel a mozzanattal ért véget az utazás. Az új hajók hazaértek a Balatonra.
Érkezik egy 450 tonnás óriásdaru
– Mindenki megkönnyebbült, hiszen a szállítás utolsó „lépéseit” is megtették a hajók – mondta a likeBalaton.hu-nak Veigl Gábor, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója, aki természetesen a helyszínen figyelte a zsilipelést.
Mint kiemelte, kemény munka volt. A szállítás lebonyolításában közvetlenül több mint 50 fő dolgozott. De ennél sokkal többen segítettek: az Országos Vízügyi Főigazgatóság, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság, a Balatoni Vízügyi Kirendeltség, a komáromi hajógyár és egyéb hajós cégek, akiket a BAHART dolgozói mellett még be kellett vonni a megvalósításba.
A pezsgős hajóavatással még várni kell, mivel a hajókat össze kell szerelni.
A következő hetekben a BAHART telephelyén zajlik a munka, első lépésként egy 450 tonnás óriásdaru érkezik, ami felpakolja a hajók felépítményes részeit.
Ezeket le kellett vágni, hogy átférjenek a Sió-csatorna hídjai alatt.
A leghamarabb egy új komppal találkozhatunk a forgalomban
– Valószínűleg egy-két hónap múlva az egyik komp és az egyik katamarán lesz a leggyorsabban összerakva. Mivel a komp egész évben közlekedik, így az egyik új komp kerülhet a leggyorsabban forgalomba – összegzett Veigl Gábor.
A katamaránok pedig 2024 március végén, a szezon indulásakor kezdhetik meg munkájukat.
Hegesztési, villanyszerelési, festési, gépészeti feladatok is vissza vannak, és felkerülnek a hajók dizájnját meghatározó laminált elemek is. Sor kerül belső lakberendezési munkákra, majd a beszállítók közreműködésével be kell üzemelni a hajókat.
– Megköszönjük mindenki munkáját, mindenkin nagy teher volt. Ez egy olyan pillanat, amikor az ember nagyon büszke. De majd visszatekintve lesz igazán emlékezetes, amikor végiggondoljuk, hogy mit is értünk el közösen ezekben az években – fogalmazott a vezérigazgató.
Nézd meg a többi fotót is!
Nyitókép: Krausz Andrea/likeBalaton.hu