Több mint 100 balatoni szolgáltató állt össze, hogy lobbizzon a régió kerékpáros turizmusának fellendítéséért. Szerintük a tó környékén hosszan fenntartható lehet ez a fajta kínálat, számításaik alapján 3 év alatt megtérül mindenféle bicajos beruházás.
A többi között túraszarvezők, kerékpáros beutaztatók, szállásadók, vendéglátósok, eseményszervezők, egyesületek csatlakoztak ahhoz az összefogáshoz, melynek célja, hogy szakmai egyeztető fórumokon képviseljék a bringás fejlesztések ügyét.
A kormány korábban úgy döntött, hogy több mint három milliárd forintból a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) pályázati támogatásával megújul és kibővül a Balaton körüli kerékpárút.
– Szorosan együttműködünk a polgármesterekkel, országgyűlési képviselőkkel, hogy előrelendítsük a változásokat – mondta Németh Zsolt, a Kerékpáros Magyarország Szövetség alelnöke. – Olyan fizetőképes turistákat szeretnénk a régióba vonzani, akik igénybe vennék a minőségi szolgáltatásokat, ehhez azonban jó minőségű kerékpárutakra és hosszan nyitva tartó helyi szolgáltatókra, valamint közös gondolkodásra lenne szükség – összegezte Németh Zsolt.
– A siófoki Balatonkör Sportegyesület elnökétől indult el a kezdeményezés, aki javasolta, hogy legyen egy szélesebb körű szakmai egyeztetés a helyiek bevonásával. Azóta csatlakozott például a hévizi Teker Egyesület, a Tour de Zalakaros és a Tour De Pelso szervezői, valamint füredi, lellei, szigligeti, keszthelyi, balatonberényi, siófoki, zamárdi, szepezdi, világosi, almádi, kenesei, csopaki, tihanyi, fenyvesi, őszödi egyesületek, szervizek, eseményszervezők, túraszervezők, büfék, önkormányzatok és strandok képviselői is – mondta a Kerékpáros Magyarország Szövetség alelnöke.
– Tegyük együtt 8 hónapossá a balatoni kerékpáros szezont! címmel fogalmaztuk meg a balatoni bringakörút fejlesztésével kapcsolatos elvárásainkat. Ragaszkodunk hozzá például, hogy 3 méter széles és új kopóréteggel ellátott kerékpárutak valósuljanak meg, ahol biztonságosan lehet bringázni, utak foltozgatásból nem kérünk, ez ugyanis nem vonzza a fizetőképes turistákat! – fogalmaz Németh Zsolt.
Mint mondja, vannak már jó példák is. Balatonőszödön például megszűnik a rossz útminőség azzal, hogy új hidat kapnak a bringások. Tervezés allatt áll a balatonakarattyai löszfal tetején vezető, 2 kilométeres útszakasz, ahonnan felülről lehet majd látni a Balatont. Balatonkenese nyugati végén és Zamárdiban pedig kiváltódott és biztonságosabbá válik egy-egy rossz minőségű etap.
– Sok jó dolog van már előkészítve. Lesznek zárt kerékpártárolók, infomációs szervizpontok, ahol a túrázók meg tudnak állni és segítséget kaphatnak. Ebből negyvenet tervezünk a tó körül,és kiegészítve a 16 megállóhellyel, minden településen elérhetőek lesznek ezek a szolgáltatások. Ezen kívül civil „rangers” útfelügyelők ellenőrzik majd rendszeresen az utak állapotát – mondta Németh Zsolt, aki hozzátette április végén Balatonlellén terveznek egy Kerékpáros Pikniket, egy olyan találkozót, ahol beszámolnak a februárban indult összefogásról és bemutatják a komplett szolgáltató hálózatot.
Krausz Andrea
(Borítókép: Shutterstock)