Az idei évben 10 darab nyaralóhajóval indul el a Nyaralóhajózás Program tesztüzeme a Tisza-tavon, a Felső-Tiszán és a Bodrogon. A kedvtelési célú belvízi hajózás turisztikai lehetőségeit Nyugat-Európában már régóta kihasználják. Csatornahajózásként vagy lakóhajózásként is ismert Franciaország, Anglia, Írország, Spanyolország, Portugália, Svédország, Finnország, Hollandia, Belgium, Olaszország, Németország, Kanada vizein, ott, ahol erre engedély, illetve lehetőség van: bizonyos folyókon, tavakon, víztározó csatornákon.
Hatalmas élményt jelent a családok és társaságok számára, hogy a hajó a szálláshelyük, mozgó lakásuk is egyben. Vannak benne kabinok, belső zuhanyzóval, WC-vel, konyhával, napozóterasszal, belső és külső kormányállással, sőt még fűtéssel is fel vannak szerelve.
Akkor kötnek ki, amikor akarnak. Kerékpárokat is szállíthatnak, így lakóik a parton is kirándulhatnak, felfedezhetik a környéket. Persze ehhez megfelelő fogadóbázisok, kikötők szükségesek. A tiszai nyaralóhajózáshoz szükséges kikötői infrastruktúra kiépítése jelenleg zajlik, tehát most tervezik, és alakítják ki azokat a jól felszerelt megállóhelyeket, ahol adott például a víz- és áramvételi lehetőség, valamint a szennyvízleszippantás.
De mi a helyzet a Balatonon? Nos, itt már tulajdonképpen létezik ez a fajta turisztikai szolgáltatás, csak itt nem csatornákon közlekednek a nyaralóhajók, hanem a magyar tengeren!
Nézzétek meg, hogy milyen egy hasonló hajó a Balatonon, amit bérelni lehet!
Suncamper – tökéletes családi kikapcsolódás
Egyik balatoni Suncamper tulajdonosának vendége készítette. A Suncamper igazi otthon a Balatonon.
Közzétette: Balt és Suncamper – családi lakóhajó és elektromos yacht – 2019. január 22., kedd
A csatornahajózáshoz képest persze vannak különbségek. Az egyik lényeges dolog, hogy a tiszai nyaralóhajós programban majdan bérelhető Nicols Estivale Octo típusú járműveket hajóvezetői engedély nélkül lehet majd vezetni az érintett folyószakaszokon. Állítólag 15 km/ órára lesz korlátozva a hajók végsebessége, navigálásuk elég egyszerű.
A Balatonon viszont sok esetben szükséges a hajóvezetői engedély, tehát a nyaraláson résztvevők egyikének rendelkeznie kell a megfelelő jogosítvánnyal! De van egy kivétel: a jelenlegi jogszabályok szerint 7 méter alatti, nem belső égésű motorral, hanem elektromos meghajtással működő hajót jogosítvány nélkül is lehet vezetni. (Persze, ezek nem azok a luxushajók, amikről eddig beszéltünk.)
A témáról a négy évszakos balatoni turizmus úttörőjét, a téli vitorlástúrákat és versenyeket szervező Tóth Balázst, a balatonlellei BL Yacht Club vezetőjét kérdeztük:
– Elképzelhető-e a nyaralóhajós turizmus a Balatonon?
– Van nyaralóhajós turizmus a Balatonon! Tulajdonképpen miről szól ez a dolog? A családok hajón laknak és kikötőről kikötőre járva ismerik meg a környéket. Ez a Balatonon adott! Kisebb-nagyobb hajókat lehet bérelni, és működik olyan cég is, amely képesítés nélkül vezethető elektromos hajókat ad bérbe. Ezekkel a hajózási szabályzatot betartva körbe lehet akár a Balatont is túrázni.
Európa és a világ számos országában egészen mások a képesítés megszerzésének a szabályai. Sok helyen bizonyos méretű és típusú hajók esetében, egy ottani gyorstalpaló tanfolyam után már vezethetünk is! Ha az ember alázattal áll a vízhez, az időjáráshoz és a hajóhoz, akkor azt gondolom, hogy képesítés nélkül is balesetmentesen tud közlekedni. A fejekben azt kell rendbe tenni, hogy a víz veszélyes üzem, sok mindenre kell odafigyelni, rengeteg biztonsági előírás van, de ez nem attól függ, hogy az embernek van-e képesítése. Képesítés nélkül is lehet alázattal hajózni.
– Hová lehetne fejlődni, milyen lehetőségek vannak?
– A programkínálatban látom a fejlődési lehetőséget. A hajósoknak nagyon könnyű dolguk van, hiszen számukra az északi és a déli part kinyílik. Hajóval sokkal könnyebb körbejárni a Balatont, mint kerékpárral, vagy autóval. Ebben látta meg a piaci rést például a Magyar Vitorlás Szövetség is, aki „Vitorlázz Itthon” projektjében arra buzdít, hogy túrázzunk!
Ha egy másik kikötőben alszunk, akkor felderíthetjük az ottani környezetet, felfedezhetjük a vendéglátóhelyeket, látnivalókat, kiállításokat, múzeumokat. Ezért a célért egyébként széleskörű összefogás alakult ki a tó kérnyékén. Említhetem a Balatoni Kör „Kóstold körbe a Balatont” elnevezésű kampányát és térképét, amely pont azt a célt hivatott szolgálni, hogy járjuk körbe a Balatont, ismerjük meg a tavat! Sajnos sok olyan hajós van, aki ezt nem használja ki.
– Szükség van a Balatonon további kikötőkre ehhez?
– Nagyon sok kikötő van. Itt már adott az infrastruktúra ahhoz, hogy a hajósok minél több helyre eljussanak, a tó vizen körbejárható. A jövőben kedvezményrendszereket és olyan tájékoztató felületet kellene a Tiszán is összehozni, melyek segítségével megtudhatják a túrázók, hogy hová, miért érdemes elhajózni! A Tiszán pont ezt akarják kiépíteni: legyen hol kikötni, legyen hol megállni, legyenek útvonalak! Mindez a Balatonon már létezik!
Krausz Andrea