A nyári balatoni hajóforgalomban a kikötések biztonságosabbá tételében már nagy hasznát veszik annak a mechanikus és navigációs rendszernek, valamint egyéb eszközöknek, amelyeket a Balaton Dock Kft. és az Előny Kft. konzorciuma fejlesztett ki európai uniós támogatással.
A konzorcium 364 millió forint uniós támogatást nyert, amelyhez 231 millió forint önerőt kellett biztosítania. A Balatonon kevés a kikötőhely, ugyanakkor egyre több a kis rutinnal rendelkező hajós. Emiatt is fontos volt, hogy
biztonságosabbá tegyék a hajók kikötését, és helytakarékosabbá a hajók elhelyezését a kikötőkben.
Ha szeretnél bővebben tájékozódni a balatoni hajózásról, itt keresgélj.
Így biztosítják a sérülésmentes beállást a kikötőhelyekre
Farcölöpök elhelyezése helyett a főstégről leágazó, úgynevezett fingerek vagy ágpontonok kerültek a kikötő hajók mindkét oldalára. Ezek a pontonok a rugalmas energiaelvezetés és rögzítés elvei alapján biztosítják hibás kormányzás vagy oldalszél esetén is a sérülésmentes beállást a kikötőhelyekre.
Amint egy hajó eléri a számára kijelölt helyet, az új fejlesztésű eszközök gyakorlatilag bevezetik a parkolóhelyére.
Az ágpontonokat egy-egy hajó szélességéhez lehet igazítani, ami az egyszerűbb és biztonságosabb rögzítés mellett több hajó fogadását teszi lehetővé a kikötőkben – tette hozzá.
A legendás balatoni vitorlásokat bemutató sorozatunkat itt találjátok.
A hajósok számára kidolgoztak egy navigációs rendszert is
Ez a kocsik tolatóradarjához hasonlóan működik. Grafikusan mutatja, hogyan álljon be és ki egy-egy hajó adott helyre, illetve adott helyről. A kikötői dokkolást segítő mechanikai és beállást segítő transzponderen alapuló távmérő és informatikai rendszer – szoftver és hardver eszközök – fejlesztésére a 2017-ben indult, majd tavaly ősszel zárult projektre a Ginop keretein belül nyert támogatást a konzorcium. A projekt részeként a Balaton Dock Kft. által üzemeltetett és tulajdonolt balatonfenyvesi Fenyves Yacht Club és az alsóörsi Alsóörs Marina kikötőben tesztelték és helyezték üzembe a fejlesztéseket.
A rendszer nem veszi át az irányítást a hajóvezetőtől, csak segíti a manőverezését.
– Ezen a nyáron már nagy hasznukat vettük, hiszen a kikötőink gyakran zsúfoltak, csaknem teltházzal üzemelnek főszezonban. A saját tervezésű, engedélyeztetett és legyártott eszközök, valamint a kikötést segítő navigációs és informatikai rendszer iránt már tapasztalható érdeklődés. Leginkább az újonnan épülő és felújítás alatt lévő balatoni és egyéb magyarországi kikötőprojektek részéről, és elsősorban a konzorcium speciális ágponton megoldása iránt érdeklődnek – mondta Deák Márton, a Balaton Dock Kft. ügyvezetője.
Ilyen típusú ágpontonos rögzítéssel, szenzorokkal és szoftverrel támogatott kikötői biztonságos beállásra képes hardver és IT-rendszer a piacon eddig nem volt elérhető. A projektben hosszabb-rövidebb ideig 30 embert foglalkoztattak.
Nyitókép: Mészáros Annarózsa