likeBalaton.hu | 2021.11.05. 10:00
175 éve indult a balatoni hajózás 17. – félelmetes volt, ahogy letarolta a vitorlásokat a Badacsony katamarán
Sokszor volt szójáték témája, hogy "Siessünk apukám, mert itthagy minket a Badacsony!" Aki nem tudja, hogy így hívják a Balaton egyik katamaránját is, bizony csodálkozhat, hogyan is lehetne lekésni a Badacsonyról.

Idén tavasszal újra szolgálatba állt a Balatonon a 400 férőhelyes katamarán, hogy Fonyód és Badacsony között ingázva szállítsa az utazni vágyókat. Kényszerpihenője során külső festést kapott, az ablakaira hővédő fólia került a nyári légkondícionálást segítve, de még a belseje is megújult.

Az immár 42 éves hajó először 1979. július 22-én állt forgalomba, miután a Dunán, majd a Sió-csatornán keresztül úszott a Balatonra az Újpesti Hajójavító üzemből.

Komoly látványosságnak számított annak idején, már azért is, mert félkész állapotban hajózott végső állomáshelye felé, a Balatonra. Ez a katama­rán ugyanis Budapesten, a MAHART Hajó­javító Üzemigazgatósága műhelyé­ben készült, de legfelső szintjét Siófokon építették a ha­jóra. Ez a nyitott fedélzet akár 200-250 fős rendezvények megtartására is alkalmas volt, így a hajón rengeteg esküvőt tartottak, sőt, évtizedekig diszkóhajóként is működött.

A Badacsony katamarán ma is szeli a habokat
Fotó: Bahart

 

A balatoni katamaránok születése is érdekes volt, hiszen az lett volna a legegyszerűbb, a tavon közlekedő hajóflotta bővítéséhez készen veszi a hatalmas, 400 fős hajókat a társaság, ám ezeket képtelenség lett volna egyben ideszállítani. Így pályázatot írtak ki a megoldásra. Sokan jelentkeztek hagyományos hajók ötletével az egyébként sekély vízű tóra, végül a Jakab György és Delacasse Jenő által beadott pályázat nyert a katamarán típusú hajóval.

A katamarán hajó két egymással összekapcsolt merülőtesten úszik, így nagyobb lehet a hasznos felszíne, ráadásul stabilabb is. A 30 méter hosszú és 10 métger széles monstrum légkondicionált utasterében 136, a sétafedélzetének nyitott részében 102, zárt utasterében pedig 84 ülőhely van. A 400 utasból tehát mindössze hetvennyolcnak kell áll­nia.

Egy ekkora hajón mindig van olyan hely, ahová nem szívesen ülnek, mert nincs, vagy nem jó a kilátás az adott ülésről. A tervezésnek köszönhetően azonban a Badacsonyon egyformán a kilátás mindenhonnan, és régi kompokon oly megszokott gépzaj sem hallatszik be az utasterekbe.

Mivel a Fonyód és Badacsony között közlekedő Badacsony rövi utat tesz meg, és viszonylag sokszor fordul, már a kezdetekkor ki kellett találni valamit a gyors és egyszerű kikötés érdekében. Különleges megoldást vezettek be, a hajóköteles rögzítés helyett mágnesek húzták a kikötő oldalához a hatalmas hajót. A kikötőn is és a hajó elején, illetve végén elektromágnesekethelyeztek el, melyek a megfelelő időpontokban a partfalhoz húzták és rögzítették a hajótestet. Később azonban visszatértek a hagyományos, köteles kikötésre.

Egy ekkora – mintha egy tízemeletes házat fektetnénk a Balaton vizére – mostrumot iránytani nem könnyű, pláne, ha valami meghibásodás történik, ahogy ez 2004-ben elő is fordult, amikor két vitorlást letarolt a hajóóriás.

 

Három kikötőoszlopnak, majd két kikötött vitorlás hajónak ütközött tegnap délután a fonyódi kikötőben a Badacsony katamarán. Az első vizsgálatok alapján a több száz tonnás hajónak a manőverezés közben meghibásodott a kormányművé, és így irányíthatatlanná vált. Személyi sérülés nem történt, az anyagi kár felmérése megkezdődött.
A Balatoni Hajózási Rt. vezérigazgatója, Horváth Gyula lapunknak elmondta: a nagytestű hajó kapitánya az erős szél miatt nem tudott úgy manőverezni a kikötőben, hogy elkerülje az ütközést a vitorlásokkal. A Fonyód és Balaton között közlekedő hajóban jelentős kár nem keletkezett, csupán a lemezei sérültek meg. Ennek ellenére a rendőrségi és a szakértői vizsgálat céljából kivonták a forgalomból…
Forrás: arcanum – Magyar Nemzet, 2004. július

 

Badacsony katamarán

A katamarán típusú, kéttestű hajó felső fedélzetén egy nagyméretű, tágas, nyitott, valamint egy kisebb, zárt utastér, az alsó fedélzeten egy nagyméretű, kényelmes, panorámaablakos, klimatizált utasterem található. A hajón wifi szolgáltatás is elérhető. A hajón bár áll az utasok rendelkezésére.

A hajó legfontosabb adatai:
Utas befogadóképesség: 400 fő
Büfé: alsó és felső fedélzeten
Külső utastér: 113,8 m²
Belső utastér a fő fedélzeten: 125 m²
Belső utastér a sétafedélzeten: 70 m²
Legnagyobb hossz: 29,10 m
Legnagyobb szélesség: 10,35 m

 

 

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva