2020.03.06. 14:00
Egyedülálló jolle kikötő nyílik Tihanyban
Minden környékbeli vitorlázó lehetőséget kap arra, hogy svertes kishajóját sólyakocsin itt tárolja, és bármikor vízre tegye. Az egykori hobbi vagy családi vitorlázást szolgáló jollék vízhez való lejutása és a hajó parti tárolása ugyanis eddig nem volt megoldott. Ezt az űrt hivatott betölteni a tihanyi bázis.

2020 tavaszán megnyílik Tihanyban az RS Sailing Center. Az Országos Limnológiai Intézet közelében lévő partszakaszt ugyanakkor nem csak a Vitorlázó Gyermekekért Egyesület táborozói és versenyzői vehetik birtokba, és nem csupán rangos nemzetközi kishajós versenyeknek ad otthont. A mostani fejlesztés régi adósság a Balatonon, hiszen számos Kalóz, Korsar, 420, 470 (a sort hosszasan folytathatnánk) található a tó körüli kertek végében. A vitorlazzitthon.hu Náray Richárddal a VGYE elnökével, az RS Sailing Center alapítójával beszélgetett.

– Amikor sok évvel ezelőtt megismerkedtünk, a Vitorlázó Gyermekért Egyesület egyfajta utazó karavánként járta a Balatont, ugyanis nem volt állandó telephely. 2020 változást hoz. Még mielőtt Tihanyra rátérnénk: hogy zajlott az élet az elmúlt években?
– Felettébb macerásan. Az utazó vándorcirkusz végig megvolt, 2007 óta próbáljuk ezt valahogy terelgetni. Gyakorlatilag minden évben máshol voltunk. Az első évben csak a táborok költöztek, de most már eljutottunk oda, hogy van egy versenyző csapatunk immáron három éve. A csapattagok az RS Feva osztályban igen aktívak és őket is utaztatjuk a Balaton körül és Európában. Voltunk Európa Bajnokságon, Világbajnokságon. Voltunk cseh bajnokságon, cseh ranglista versenyen. Nagyon sok kilométer volt a csapatban. A nyarat gyakorlatilag azzal töltjük, hogy minden hétvégén a versenycsapatot ugyanúgy, mint a táboros flottát elköltöztetjük egy másik városba, keresünk szállást nekik, vagy éppen utazunk vissza. Ez az ami most megváltozik, legalábbis ebben bízunk.

Közzétette: RS Sailing Hungary – 2020. február 28., péntek

– Merthogy megnyílik az RS Sailing Center. Nem csupán táboroknak adtok otthont Tihanyban, nem csupán az Európa Kupa és a magyar bajnokság zajlik itt, hanem – ha jól hallottam – megszületik a Balaton legelső, csak jolle kikötője.

– Zárójelben van egy felkiáltó jel a „CSAK” után. Én nem hallottam róla, hogy lenne ilyen a Balatonon, talán a katamaránosoknak van hasonló kezdeményezésük. A vízen a kikötőkben még csak-csak van hely, hiszen vannak kikötőszárak ahová lehet kötözgetni a hajókat, de a part nagyon drága dolog, a kishajók a nagyhajók kiszolgáló létesítményei miatt kiszorulnak a területekről. Éppen ezért egyre kevesebb a klasszikus kishajós jolle a tó körül. Egyre kevesebb a hely a gyerekeknek a nagy klubokban, ami valahol egy normális folyamat. Ugyanakkor azt gondoltuk, hogy az nem normális folyamat, hogy nincs olyan létesítmény a Balaton körül ami a jolléknak ad otthont és nem kér a nagyhajózásból. Ezen a telepen ugyanúgy belefér egy délutáni vitorlázás egy Kalózzal, mint versenyzés bármilyen kishajós osztályban. Ennek próbálunk teret adni a jövőben.

Nézd meg itt Tihany további látnivalóit!

Közzétette: RS Sailing Hungary – 2020. február 28., péntek

– Ott van egy Kalóz, egy 420-as, vagy akár egy régi Finn. A Balaton körül, a hegyoldalban, a kertvégében, mert nincs hol levinni, nincs hol tárolni. Pedig elképzelhető, hogy szívesen használnák. Hozzátok be lehet esni az utcáról?
Nem lehet, hanem kell.

Én azt gondolom, hogy ha valami húsz kilométerre van a Balatontól egy kocsin, árbóc nélkül, jó esetben leponyvázva és rendbe tartva ahhoz, hogy én vitorlázzak vele az jó esetben is több órába telik, vagy egész napos programmá válik. Ugyanakkor ha ez a hajó a parton van a sólyától pár méterre, akkor egyszerűen beülök az autóba, felpattanok egy biciklire vagy egyszerűen csak lesétálok a kikötőig és betolom a hajót a vízbe. Őket várjuk.

Nagyon várjuk azokat a hajósokat akik a kert végében tárolják hajójukat és egy évben két-három alkalommal tolják le a strandra vagy valamelyik kikötőbe ahová beengedik őket. Merthogy nálunk itt hagyhatják és nemhogy beengedjük őket, hanem szeretnénk, hogy eljöjjenek és kialakuljon egy olyan társaság ami éppen erről, a kishajós vitorlázásról szól. Ez ugyanis egyfajta mostohagyerekké vált az elmúlt években. Az pedig, hogy ez a terület itt van, éppen Tihanyban, az nekünk külön öröm, hiszen éppen a klasszikus vitorlás versenypályák könnyedén megközelíthetőek. A Füred előtti vízterület ugyanis egyben a Tihany előtti vízterület. Sőt továbbmegyek, a Földvár és a klasszikus utánpótlásnevelő egyesületek is közel vannak.

– Ha jól értem ti két dolgot álmodtatok meg és valósítanátok meg Tihanyban. Részint szeretnétek azokat a túravitorlázókat, hobbivitorlázóknak – akiknek van már ilyen hajójuk – vízre csábítani, valamint otthont adtok táboroknak, oktatásnak. E kettő egy telepen miként fér meg?
Simán megfér. Amikor Csehországba jártunk versenyezni az elmúlt években, azt láttuk, hogy lehozzák a gyereket, beültetik az RS Fevába, remek jót versenyeznek. De valahogy azokon az utánfutókon sosem egy hajó volt, hanem kettő. A másikban a család ült. Édesanya, édesapa, nagybácsi. Amíg a gyerek versenyzett a ranglista versenyen, addig a szülők egy másik hajókkal vitorláztak. Mi azt gondoltuk, hogy az idei Európa Kupát is úgy szervezzük, hogy egy időben lehetőséget adunk a kísérő szülőknek is arra, hogy vitorlázzanak. Szerintem ez a kettő nemhogy megfér, hanem kiegészíti egymást.

Közzétette: RS Sailing Hungary – 2020. február 28., péntek

– Mesélj egy kicsit a helyszínről. Milyen infrastruktúrával lehet egy ilyen bázist kiépíteni?
Óriási szerencsénk van, ugyanis ez egy kilencven százalékban kiépült létesítmény. Egy volt strandról van szó, egy vállalati üdülőről, aminek van egy vízparti területe komplett fürdőházzal egy félszigettel egy hatalmas zöld területtel, fehér homokos tengerparttal. Még én sem láttam ilyet a Balatonnál. Kagylóból van, mint a Karib-tengeren. A terület rendelkezik széles kapubejáróval az utánfutóknak, parkolási lehetőséggel, női és férfi öltözőkkel. Mindemellett van klubhelyiség, fedett és nyitott terasz. Tehát tényleg az az álom, amit tizenhárom évvel ezelőtt megszületett és most megvalósulni látszik. Nem tudnék szebbet gondolni arra, hogy vitorlázunk, jollézunk és jól érezzük magunkat az egyik legszebb partszakaszon. Hogy hol is van pontosan: a Limnológiai Intézetet bizonyára sokan ismerik – az a szép kastély ott a parton – onnan még egy kicsit a THE kikötő felé egy háromszáz méterre található ez a terület.

Miközben hűvös álmát alussza a Balaton, jelentős fejlesztések is zajlanak: a tervezett nyolc kajak-kenu megállópont közül négy már elkészült, folyamatban van a zamárdi állomás építése, míg a szezonban már a siófoki túrapontnál is elidőzhetnek az evezős sport megszállottjai. A tavon egyébként télen is vitorláznak. nézd meg itt az épülő balatoni vízi megállóhelyeket!