Krausz Andrea | 2019.11.02. 07:00
Itt az új hajó, amit jogsi nélkül is vezethetünk a Balatonon!
Kipróbáltuk a magyar fejlesztésű Wia CC prototípusát, ami forradalmasítja a hajózási szokásokat a Balatonon. Ezzel az elektromos hajóval ugyanis mindenféle hajóvezetői engedély nélkül kimehetünk a vízre. Mi megtettük!

Ha az ember lánya nem tud vitorlázni és nincs hajóvezetői engedélye, akkor jó esetben megvárja, amíg meghívják egy szép vízi jármű fedélzetére, vagy jegyet vált egy menetrend szerinti járatra. Ezzel nagyjából ki is merült a hajókázáshoz fűzött mindenféle reménye. Az pedig, hogy saját maga vezessen egy vízi járgányt, szinte elérhetetlen álomnak tűnt. Egészen eddig.

Amikor meghallottam, hogy nekem kell majd vezetés közben kipróbálni egy elektromos hajót, nem hittem a fülemnek. Először azt hittem, hogy összetévesztenek valakivel. Nézegettem a hátam mögé, hogy tényleg hozzám szólnak-e, de tényleg nekem beszéltek. Oké, hát legyen, gondoltam magamban. De hogy fogok én egy kikötőből kiállni? Mi lesz, ha nekimegyek valami jachtnak? Esetleg a nagy bénázásban lekaszálok egy csomó parkoló hajót?! Majd levonják a fizetésemből? Akkor lehet, hogy még nagyjából száz évig dolgoznom kell?!
Szóval, amíg ezen morfondíroztam már ott is voltunk Kenesén, a Balatonfői Yacht Clubban. Magammal vittem erősítésként két fiatal lányt, akik viszont nem izgultak semmin, örültek, hogy hajózhatnak, bár ők sem rendelkeznek semmiféle ilyen jellegű előélettel.

Ezt a kishajót bárki vezetheti (Fotó: Demeter Lilla)

Nagyjából Keszthelyig lehetett hallani, amikor a helyszínt meglátva legördült a nehéz kő a szívemről. Először is a Clifford, a piros kutya nevű kishajó az első pillantásra nagyon megtetszett, másodszor kiderült, hogy Borda Patrik kikötővezető áll majd ki a járművel, és ő fogja elmagyarázni a legfontosabb tudnivalókat. Tehát lesz velünk egy tapasztalt ember. (Huh! Mégsem kell az adósok börtönében senyvednem életem végéig!)

Cuki! Ez jutott eszembe az elektromos kishajóról, és nem csak azért, mert a rajzfilmfiguráról nevezték el. Amíg én a a kapitányi állással ismerkedtem, addig a hátul nyitott fedélzeten babzsákokra heveredtek le a lányok, és a víz szintjével szinte egy magasságban nézelődhettek, ami nagyon élvezetes: közelről lehet szemlélni a Balaton vizét, hallani a csobogását, érezni az illatát.

Hátul teljesen nyitott a Wia CC (Fotó: Krausz Andrea)

Felmerül a kérdés, hogy miért vezetheti bárki ezt a hajót? Nos, a Wia CC egy olyan kishajó, aminek a hossza nem éri el a 7 métert, motorteljesítménye pedig legfeljebb 7,5 kW. A Balatonra érvényes szabályzat szerint ebben az esetben a nyilvántartásba vétele nem kötelező (nem szükséges lajstromszám) és vezetői képesítéshez sem kötött, tehát jogosítvány nélkül vezethető.

Vannak kisebb-nagyobb megkötések: elsőfokú viharjelzésben csak 500 méterre távolodhatunk el a parttól, másodfokú viharjelzésben pedig egyáltalán nem szabad használni. A parttól minden esetben csak másfél km-re lehet eltávolodni, tehát nem lehet vele átszelni keresztben a medencét.

És hogy mégis mire való? Arra, amire mi, hárman csajok már régóta vágytunk: a gyönyörű napsütésben a saját kis társaságunkban kihajózni a vízre, oda töfögni, ahová mi szeretnénk, élvezni a nyugtató csendet, nyugalmat, a Balaton felől szemlélni a partot, a nádast, a tájat, bámulni a tó színét, átlátszóságát, figyelni a hullámokat, a madarakat, mélyeket lélegezni, érezni, hogy belekap a szél a hajunkba.

Hogy milyen szép még ősszel is hajózni a Balatonon, azt ez a kis videó is bizonyíthatja:

Aztán eljött a pillanat, amikor átvettem a kormányt. Ilyenkor a gázkar üres állásban kell, hogy legyen, menet közben nem lehet átadni. A kijelzőn többféle információt is láthatunk, a villanymotor miatt tisztában kell lennünk az akkumulátor töltöttségével. Az ideális sebességet az áramfelvétel alapján állíthatjuk be, vagyis 5-8 km/h-val egész sokáig, akár órákig is el tudunk hajókázni. A Cliffordnak kicsi a merülése, elég közel mehetünk vele a parthoz, de a horgászokra figyelni kell, jobb elkerülni őket 100-150 méterre. Mivel kis csónakkal vagyunk, ezért nekünk kell minden közlekedő számára elsőbbséget adnunk.

Hogy milyen a hajót vezetni, ebből a videóból kiderül:

Alighogy kiszálltunk, már azon törtük a fejünket, hogyan lehetne megismételni ezt az élményt. Milyen jó lenne akár egy órára is kibérelni egy ilyen járművet.

– Ez egy prototípus, aminek nagyon sokféle funkciót szánunk és bízunk benne, hogy el fog terjedni a Balatonon – mondta Viszkei András elektromos hajózási szakértő, az Aqwia Kft. alapítója.
– Jó lehet például családoknak is napi kihajókázásra, akár tulajdonolt hajóként, de nagyon fontos szerepet játszhat a bérhajók elterjedésében a Balatonon, mert egy olyan járgányról van szó, amit bárki tud vezetni és napi egy-két órás bérlésekre is tökéletesen megfelel. Nagyságrendekkel kellemesebb tartózkodási hely egy vízibiciklinél. Tavasszal és ősszel pedig a horgászok igényeit is maximálisan ki tudja elégíteni, horgászhajó ugyanis nincs még a tavon. A tervezés során horgászokkal is konzultálunk arról, hogy hol legyen például a horgászbot tartó, a csalihal tároló, vagy a kifogott hal tárolója, és hogy minden kézre essen. Egy olyan hajót szeretnénk megalkotni, ami nem csak nyáron szolgálja ki a turizmus és a tulajdonosok igényeit, hanem tavasszal és ősszel is, ezzel pedig valóban hozzá tud járulni a szezon meghosszabbításához.

Könnyen megtanulható a hajó irányítása (Fotó: Demeter Lilla)

– Mi már holnap kibérelnénk egy ilyet, de a Balatonon erre még nincs lehetőség
– Azért, mert nincs hozzá megfelelő hajótípus. A Balatonon jellemzően tengeri charterre kitalált nagy vitorlások vagy magánhajók vannak, melyek a tulajdonosok kényelmét szolgálják. Ez a kis hajócska arról is szól, hogy kedvező áron, akár egy-két órára kibérelhető legyen a strand mellett. Célunk az, hogy bárki számára megélhető legyen a hajókázás, a horgászat, vagy a nyílt vízen való fürdőzés élménye.

– Milyen árfekvésű lesz ez a hajó?
– Nehéz prognosztizálni, de valószínűleg elérhetővé válik egy jól felszerelt, középkategóriás autó árárért. Célunk, hogy mérettartományában a legolcsóbb legyen a piacon, de az egyszerű alapfelszereltségen túl egy luxus verzió is rendelkezésre áll majd. Elérhető lesz 4, és 7,5 kW-os teljesítményű motorral, de lesz belőle 10 és 25kW-os is, amihez már hajóvezetői engedély kell. Egy száz százalékig biztonságos vízi járművet készítünk, amely bármilyen időjárási körülmények között megállja a helyét. Terveink szerint 2020 nyarára elkészül, és várhatóan a balatonkenesei hajókiállításon fog debütálni.

Krausz Andrea

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva