Mihály Szilvia | 2019.10.08. 08:00
Körbetekertük a Somlót!
Bár Somló kissé távolabb fekszik a Balatontól, érdemes egy őszi kirándulás során felfedeznünk. Mi biciklivel jártuk be, elmeséljük, megmutatjuk a hegy titkait.

– Somló világszínvonalú és a világon egyedülálló hely. Olyan különleges adottságai vannak, amit sehol máshol nem lehet egyben megtalálni. A klíma, a vulkanikus talaj és a szőlőfajták olyan borokat produkálnak, amit nem lehet máshol ilyen magas minőségben létrehozni.

Fotó: Mihály Szilvia

Kattints ide, és tudj meg mindent a somlói juhfarkról!

A bor mellett a környezet sem elhanyagolható Somlón. Ha körülnézünk, a meredek hegyoldalban gondozott szőlősorok, jó állapotú pincék és kápolnák sorakoznak, csábítják kirándulásra a vendégeket. A hegy a Kis-Alföld magányos óriása, messziről hív, hogy látogassuk meg. A Balatonról a 84-es és 8-as útról, vagy a Balaton-felvidékről a 8-as útra eljutva közelíthetjük meg legegyszerűbben.

Fotó: Tornai Pince

A Tornai Pincében készítették el azt a kerékpáros térképet, amivel a zsebünkben nyugodtan, idegenvezető nélkül is körbetekerhetjük a hegyet. A nyomtatott kiadvány részletes magyarázatok segítségével vezet át Somlón, több alternatív utat és nevezetességet ajánlva útközben.
– Ha felmegyünk a hegy tetejére, tiszta időben ellátni az Alpokig és a Balatonig – mondja Erdős Gábor, és valóban, amikor felmásztam a bazaltsziklákhoz, láttam a balatoni tanúhegyeket.

Fotó: Mihály Szilvia

De ne szaladjunk előre, a túrát is hamarosan elmesélem.
– Nagyon érintetlen a terület, a szőlő határozza meg a tájképet, kézzelfogható a nyugalom, szinte hallható a csend. Számos kulturális örökséget, építészeti emléket is találunk a hegyen, kápolnák, keresztek, kutak őrzik a régmúlt időket.

– Ha bicikli nélkül érkezünk, van lehetőség a helyszínen bérelni?
– Igen, 30 db kerékpárunk van sisakkal, láthatósági mellénnyel felszerelve. Tudunk adni gyerekülést és gyerekszállító utánfutót is.

Fotó: Mihály Szilvia

– A hegy elég meredek, könnyű felhajtani a csúcsra biciklivel?
– A kerékpáros térképen jelezzük az utak nehézségi fokát, de a hegyet megkerülő 10 km-es kör bárki számára teljesíthető, ott nincsenek komoly emelkedők, akár egy 8-10 éves gyerkőc is letekeri. Ha valaki feljebb szeretne menni, akkor edzettségi foktól függően teker egy darabig, majd tolhatja is a biciklit, ha nem bírja tovább.

Hamarosan tényleg elárulom, merre bicajoztam.
– A Tornai pince, az indulóhely könnyen megközelíthető autóval is, a 8-as fűútról táblák is jelzik az irányt. Indulás előtt kóstoljunk bele a hegy boraiba, de ne hagyjuk ki a szőlőlevüket sem. A legfontosabb, hogy lassuljunk le, ne rohanjunk, fedezzük fel a hegyet.

Fotó: Mihály Szilvia

A túrakalauz feltünteti a hegy pincéit, vendéglátó helyeit, vízvételi lehetőségeket, bátran induljunk el, könnyen eligazodunk a kiadvány segítségével. Ha lustább túrázók vagyunk, a magasabban fekvő területekre majd autóval is felmehetünk, de ne feledkezzünk meg arról, hogy a sofőr nem fog tudni borokat kóstolni.

Én a 10 km-es Somló-kört tettem meg, útközben többször megálltam fényképezni, a biciklimet letámasztottam egy egy oszlophoz és fel-le sétálgattam a hegyi utakon. Bár nem kiépített bicikliúton haladhatunk, hanem hegyi és kis forgalmú utakon, még a szüreti időszakban sem volt nagy forgalom, alig találkoztam autókkal. Nyugodtan elindulhatunk gyerekekkel is, páratlan élmény, ahogy megkerülve a hegyet, az mindig más arcát mutatja. Nem volt nagy szintkülönbség, néha csak gurulni kellett, lejtők és a kis emelkedők tették változatossá a sportélményt.

A térkép útmutatója alapján lehetetlen eltévedni, olyan aprólékos megjegyzések vannak, amit nem lehet eltéveszteni. Előre olvashatjuk, hogy aszfaltos vagy földes úton haladjunk tovább, mit láthatunk jobbra vagy épp balra, és figyelmeztetnek, ha csak egy apró tábla jelzi valamelyik kereszteződésénél a haladási irányunkat.

Bevallom hősiesen, a kitérők magasabban fekvő pontjait a bicajtúra után autóval közelítettem meg.

Fotó: Mihály Szilvia

A legkülönlegesebb élmény a Kőkonyha meglátogatása volt, mutatom, hova másztam fel.

A feljáró egy bazaltkövekkel kirakott vizesárok, meredek, jókora lépcsőkkel kirakott ösvény vezet ide. A két függőleges, hatalmas bazaltoszlop között egy szűk résen érkezünk a Kőkonyhába, ami igazából egy kicsi terem a sziklák között. Akár tüzet is rakhatnánk az ég felé nyitott helyiségben. A kis bejárati résen keresztül lélegzetelállító panorámában gyönyörködhetünk, megéri ide felmászni, és elidőzni.

A hegyen van egy nagyon különleges kút, a Taposó-kút. Első ránézésre olyan, mint egy hatalmas mókuskerék, és nem is tévedünk nagyot, ha annak gondolnánk. A 3 méter átmérőjű kerékben taposó mozgással lehetett a 100 méteres kútból felhozni a vizet. Nézd, mennyire különleges ez az építmény!

Fotó: Mihály Szilvia

Nézd meg a somlói kirándulás legjobb képeit:

A hétvégén Somlói Juhfark Ünnepre is várják a kirándulókat, szerintünk ne hagyd ki ezt a különleges programot!

LikeBalaton tippek, ha Somlón kirándulnál:

• Lassulj le, élvezd a természet és a környezet szépségét!
  • Barangold be biciklivel a hegyet! Ne felejts el térképet is kérni!
  • Hagyd otthon a magas sarkú cipődet!
  • Kóstold meg a juhfarkot, több pincénél is!
  • Induláskor és a túra végén ejtőzz a Tornai pince teraszán!
  • Ha megkóstoltad a borokat, ne vezess autót!