Keszey Ágnes | 2020.08.06. 14:00
Más szezon, új szokások és furcsa kérdések a Tourinform-irodákban
A múlt hétvégén már szinte mindenhol ki lehetett volna tenni a megtelt táblát a Balatonnál a hőségben. Igazi főszezoni hangulat volt a jellemző a tó környékén, ám az idei nyár még ennek tükrében is más, mint a megszokottak.

Szinte alig jönnek csehek és lengyelek, kevesebb a német, de sok a belföldi vendég

Ezt tapasztalják a turisztikai szakemberek is, például a Nyugat-Balaton régió Tourinform irodáiban. A keszthelyi a Sétálóutcában helyezkedik el, így a munkatársaknak közvetlen rálátása van a belvárosra. Azt tapasztalják, hogy itt jóval élénkebb a forgalom, mint az előző években. Ez korábban csak kedvezőtlen időjárás esetében volt így, idén melegebb, napsütéses időben is.

— A turisták összetételében is jelentős változás van: egyértelműen érezhető, hogy Hévízről hiányoznak a német nyugdíjasok. Nem azt mondom, hogy nincsenek, de jelentősen csökkent a számuk.Viszont a német vendégek aránya nem csökkent olyan mértékben, mint amit prognosztizáltunk májusban. Ez mindenképpen pozitív hír. A cseh és lengyel vendégek jelentősen kevesebben vannak: ők voltak azok, akik az elmúlt öt esztendőben évről évre érezhetően többen voltak. Viszont a belföldi turizmus jelentősen növekedett. Nagyon sok család, baráti társaság érkezik Keszthelyre, így elmondható, hogy a magánszállások tele vannak- emelte ki Kulics Gábor, a keszthelyi Tourinform vezetője.

Szinte mindenki bringázna

Az ide érkező vendégek körében az idei esztendőben felettébb népszerű a kerékpározás. S bár eziránt eddig is nagy volt az érdeklődés, de most szinte folyamatos az igény rá. Olyannyira, hogy vannak napok, amikor az egész városban sehol nem lehetett biciklit bérelni: sem a Tourinformban (ahol több mint 30 járgány van) , sem a kölcsönzési lehetőséget kínáló vállalkozásoknál, hiszen az összes bringával úton voltak a turisták.

Programok, kirándulások, mozgás és múzeum

Az is érdekes, hogy a programok iránt sokkal nagyobb az érdeklődés, mint amekkorára számítottunk. A magyar, családos vendégek főleg arra kíváncsiak, hogy milyen rendezvények lesznek, hogy mik a környék látnivalói és hogy a gyerekekkel milyen aktív lehetőségeken tudnak részt venni. De nem csak a mozgásos szabadidős tevékenységek, hanem múzeumok, attrakciók iránti is érdeklődnek. A Balaton-parti irodánkban is nagy a forgalom, folyamatosan keresik a csomagmegőrzés lehetőségét. Ebből arra lehet következtetni, hogy nagyon sok olyan látogató van, akik csak néhány órára, egy napra érkeznek: bejárják a belvárost, vagy strandolnak.

Kulics Gábor a keszthelyi Tourinform irodában- Fotó: Keszey Ágnes

Teltház a térségben

Folyamatos az érdeklődés a szálláshelyek iránt, de a magánszálláshelyek tele vannak – elemezte az idei szezon tapasztalatait Kulics Gábor. Hozzátette azt is, hogy az idei évben több új szálláshely is várja majd a vendégeket, de ezek is hamar megteltek a szezonra. Július közepén kezdett igazán élénkülni a vendégforgalom Keszthelyen, majd július utolsó előtti hétvégéje volt az az időpont, amikor az irodavezető először azt mondta, hogy tele a város, s ez már főszezoni hangulat.

— Hogy ez meddig tart, nem tudom megmondani. Az előszezon teljesen kiesett, a főszezon általában augusztus 20-ig tart, most az lesz a legérdekesebb, hogy az utószezon mennyi ideig tart és mennyivel lesz erősebb a megszokotthoz képest. Ez nyilvánvalóan attól is függ, hogy lesz a koronavírusnak második hulláma, és ha igen, mikor, és milyen korlátozások lesznek.

Gyenesdiáson is hasonló tapasztalatokról számoltak be. Itt azt tudtuk meg, hogy a szezon nehezen indult, előszezon pedig nem is volt. A húsvéti és pünkösdi ünnepnapok idején hagyományosan már élénkülni szokott a vendégforgalom, a koronavírus azonban ezt a tendenciát megváltoztatta.

— Június is nagyon csendes volt még, de azért akkor már lehetett érezni, hogy a főszezon talán hozza a megszokott számokat, vagy ha nem is éri el, de sikeres főszezont zárhatunk- összegezte Kovács Judit, a Gyenesdiási Turisztikai Egyesület irodavezetője. A magát “családbarát üdülőfalu” néven népszerűsítő településen egy új jelenségre figyeltek fel az elmúlt hónapokban, mely eddig itt nem volt jellemző.

Munka és nyaralás a Balatonnál

—Megjelentek az önálló házat kereső vendégek, akik hosszútávra kerestek lakhatást a Balatonnál. Az emberek áttértek a home office-ra. Ha van valakinek internetkapcsolata, akkor tulajdonképpen bárhonnan tudja végezni a munkáját. Több ilyen kérdést is kaptunk, hogy akár négy-hat hétre, két hónapra kerestek önálló házat, ahova a család le tud költözni. Ez itt elég nehézkes, mert nem nagyon vannak ilyen típusú szálláshelyek a kínálatban. Inkább az apartmanházak, panziók jellemzőek- vázolta a helyzetképet a turisztikai szakember. A klasszikusan néhány napra, vagy egy-két hétre érkező vendégek nagy számban pihennek most Gyenesdiáson.

Reménykednek az őszi szezonban

A júliusi vendégforgalom adatai után az augusztusi foglalások száma is kedvező.

—Reménykedünk abban, hogy az ősz erősebb lesz: az elmaradt tavaszi foglalások átcsoportosulnak oda. Hiszen ami miatt tavasszal jönnének a vendégek, ősszel ugyanúgy megvan a kínálatban. A balatoni strandolás az, ami nem érhető el ezekben az időszakokban. Minden más aktivitás, kultúra, gasztronómia ugyanúgy élvezhető. Azt még nem látjuk, hogy milyen lesz az őszi időszak, de lehetnek még foglalások, akár spontán érkezések is – vetítette előre Kovács Judit. Ez utóbbi egyébként nem is olyan ritka. Mint az irodavezető mesélte, éppen a napokban toppant be a Tourinformba egy német család, hogy tíz napra keresnek szállást. Nem volt egyszerű, de megoldották a turisztikai iroda munkatársai. Érdekes kérdésekről, kérdésekről lesz még szó, de előtte még kicsit ismerkedjünk az idei nyár turisztikai trendjeivel.

A korábbi években megszokotthoz képest többen keresik az aktív, mozgásos időtöltést

Ám az e településen is tapasztalható – s mondhatni, ha szokatlan is, de jelen helyzetben természetes és egyértelmű- hogy kevesebb a külföldi vendég. Akik országhatáron túlról érkező nyaralók, főként Németországból és Csehországból érkeznek a turisztikai iroda munkatársainak tapasztalata alapján. A vendégek érdeklődési köre is változott az elmúlt években megszokotthoz képest.

—Májusi-júniusi időszakban egyetlenegy kiadványunkat keresték: a Keszthelyi-hegység gyalogtúráinak ajánlóját. Nagyon meglepő volt számunkra, de teljesen érthető: az emberek a szabadba vágytak, ahol a tömeget el tudják kerülni és együtt lehet a család. A természetjárás iránt nagymértékben megnőtt az érdeklődés és az igény. Ezekben a hetekben a kerékpárkölcsönzőnk is nagyon népszerű. Az aktivitást szívesen választják a vendégek- emelte ki Kovács Judit.

Nemrégiben írtunk a település új szabadidős lehetőségéről, a Gyenescape-ról, ez az erdőjáró “szabadulójáték” is egyre kedveltebb.

A Gyenesdiási Tourinform-iroda csapata, bal oldalon Kenesei-Bezzeg Katalin, középen Kovács Judit, jobbra Tóthné Kocsis Krisztina – Fotó: Keszey Ágnes

Nem csak turisztikai információk iránt érdeklődnek a vendégek

Emiatt, de sok más kérés, kérdés miatt is betérnek sokan a Tourinformba, vagy hívják az ott dolgozókat telefonon. Íme, egy csokorravaló az elmúlt évek emlékezetes pillanataiból, melyeket Kovács Judit idéz fel.

—Történt, hogy egy nagymama korú hölgy megkérdezte, hogy az egyik keszthelyi multinál mennyibe kerül a sárgabarack, mert szeretne befőzni, de ha túl drága, akkor nem sétál el odáig. Olyan kérdést is kaptunk, hogy hol lehet grillcsirkét venni? Megkapta a választ az érdeklődő, de folytatta az érdeklődést: jó, de ha odamegyek, akkor lesz? Tudattuk vele, hogy ezt innen nem tudjuk megmondani. Sztenderd kérdés, hogy most éppen a piacon van-e hal. De érdeklődtek már aziránt is, hogy hol lehet fűnyíró traktort venni, és volt olyan, aki azt kérdezte, hol árulnak zoknit. Az, hogy információ, megragad az emberekben, de hogy turisztikai, az már nem mindig.

A keszthelyi Tourinformban pedig azt mesélték, ők is kaptak már számtalan meglepő kérdést. Ezek közül az egyik, mikor egy német vendég betért hozzájuk azzal a kérdéssel, hogy hol lakik? Ő ugyanis nem emlékezett arra, hol bérelt szállást.

 

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva