A Balatonnál nem szokás bivallyal találkozni a síneken
Ez a bivaly ugyanis valójában Bivaly. Hívják Nurminak is és a vasúti nosztalgia-hétvégére érkezett a Balatonhoz. Kilométerekről hallatja jellegzetes kürthangját ez a különleges mozdony, amely igazából egy gőzös. Utazni is lehetett olyan vonattal, amelyet a füstokádó gőzös húzott.
A Bivaly a 424-es gőzös közismert neve
Nem a teljesítménye miatt érdemelte ki nevét az 1984-ig a magyar vasúti közforgalomban meghatározó gőzös, voltak erősebb mozdonyaink is.
A gőzös egyes példányainak kéménye mögé szerelt víztisztító szarvként előremeredő kihúzósínjeiről kapta nevét.
Ezt, mert – mint írtuk – Nurmi a másik neve, főleg a Dunántúlon, amit meg Paavo Johannes Nurmi finn közép- és hosszútávfutónak a csodafutónak köszönhet a gőzös, példányainak az évtizedek alatt produkált hatalmas futásteljesítménye miatt. A magyar gőzvontatás csodáját 1917-től egészen 1958-ig gyártották
összesen 514 példányt tett sínre a MÁVAG, nagy részüket idehaza.
A többi gőzöst háborús jóvátételként Csehszlovákiába, Jugoszláviába és a Szovjetúnióba szállítottták, de a KNDK-nak (népi Korea) is jutott belőlük. Elláttuk a béketábort, amíg még exportálta a magyar a mozdonyokat.
A Nurmi-Bivaly gőzös Budapestről érkezett a Balatonhoz, és Balatonfüredtől Tapolcáig cibálta a július 9-én rábízott vonatpárt. Majd Balatonfüredről saját kerekein indult vissza a 424 247-es pályaszámmal. De van még 424-esünk, tervezik a 009-es bevetését is nosztalgiamenetekbe.
:
Forrás: veol.hu
Nyitókép: veol.hu/Benkő Péter