Nézd meg a fesztivál képgalériáját a cikk végén!
Mi is az a new wave, azaz az új hullám?
Az új hullám, vagy new wave a 80-as évek közepéig élte világkorát. A punk kialakulása után jelent meg és egyfajta gyűjtőfogalmat takar, amelybe beletartoznak az akkor még modernnek számító (ezért is új hullám a név) irányzatok is. Az ebbe a stílusba tartozó formációk mind a rock, mind pedig a pop elemeit felhasználták az alkotási folyamatban, de inspirálta őket a reggae és az elektronikus zene, valamint a funk is. Annak ellenére operáltak egyes popzenei elemekkel, hogy alapvetően az egész populáris kultúrával szemben nagyfokú elutasítás volt jellemző. A szintetizátor és a szaxofon is szerepet kapott a zenei sokszínűségben. A new wave (azaz az új hullám) képviselője volt Sting korábbi zenekara, a világhírű The Police is, de ebbe a kategóriába tartozott az Einstürzende Neubauten és a Die Toten Hosen, valamint a Culture Club is.
Jugoszláviában felismerték a new wave-ben rejlő fantáziát és anyagi potenciált is
1983-ban a Világ Ifjúsága magazin interjút közölt a Jugon nevű jugoszláv lemezkiadó vállalat programmenedzserével, Siniša Škarica-val. Az ő segítségével akkoriban
Magyarországra is eljutottak Jugoszláviából licenszlemezek – ott egyébként korántsem korlátozták annyira punk- és rockzenekarokat, mint hazánkban.
A menedzser elmondta, hogy a bevételeknek majdnem felét teszik ki az újhullámos zenei produktumok, érthető hát, hogy nagy figyelmet fordítottak a new wave-re. Tehetségkutatókat rendeztek klubokban és fsztiválokon is (amely egyébként a balatonfüredi is volt), s nagyon sokan kaptak lemezkészítési lehetőséget.
Magyarországon korlátozták a new wave/punk/rock zenekarok létezését
Hazánkban az akkori pártvezetés nem nézte jó szemmel ezeknek a formációknak a létezését, elsősorban a szókimondó szövegek és a lázadó hozzáállás miatt, amelyet a legtöbb zenész tanusított akkoriban. Magyarországon sokáig mosthagyerek volt a műfaj, mivel az akkori pártvezetés nem szimpatizált a lázadó, szókimondó zenével és szövegekkel. Ekkor erősen cenzúrázták azt is, hogy ki adhatott ki hanglemezt, ezért
a zenekaroknak sokszor nem volt más lehetőségünk mint, hogy rossz minőségű garázsfelvételeken, másolt demókazettákon juttassák el műveiket a közönséghez.
E zenekarok rajongói bázisa azonban a nehézségek ellenére is igen nagy volt, ahogyan ezt a balatonfüredi Új Hullámos Feszivál fotóin is láthatjuk.
A Talking Heads budapesti fellépése utat tört a new wave-nek hazánkban?
1982-ben az amerikai új hullámos Talking Heads formáció lépett fel a Budapest Sportcsarnok közönsége előtt, s előadták legismertebb, Psycho Killer című dalukat is.
Emlékezetessé vált az ott tartózkodó hétezer nézőnek mindaz, amit a Talking Heads bemutatott egy nálunk egyelőre csak mozaikjaiban ismert popzenei irányzatból – írta az Igaz Szó 1982. évi július-decemberi száma a legendás budapesti koncertről.
Mindez azért is fontos, mert e koncertet követően fogalmazódott meg a hazai szervezőkben, hogy talán Magyarországon is teret lehetne biztosítani az új hullámos produkcióknak. Erről is az Igazi Szó számolt be ugyanebben a lapszámban:
– Nem sokkal a Talking Heads együttes bemutatkozása után szemügyre vehettük a hazai új hullám egy tekintélyes részét is. A KISZ KB és a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat Start márkájának szervezésében létrejött találkozó Veszprémben, Balatonfüredenés Ajkán nyújtott lehetőséget tizenegy zenekarnak a bemutatkozásra – írta a lap.
1982-ben rendezték meg az Új Hullámos Feszivált a Balatonnál
Az első napon, augusztus 6-án Veszprémben zajlottak a programok, egyfajta fórumbeszélgetés jelleggel, meghívott zeneipari szakemberek és zenészek részvételével.
Benkő László szintetizátor-bemutatót tartott
A veszprémi vár pincehelységében fekete nylonfóliára fújták fel a fellépők neveit egy fehér festészóróval.
Ez volt a háttér. Itt állt színpadra többek között Benkő László (Omega) egy szintetizátor-bemutatóval és egy jam session-nel, valamint Sebők János újsáígró is is tartott egy gondolatébresztő beszélgetést, amelynek témája a popzenei utánpótlás volt. (Sebők János könyve, az A Beatlestől az újhullámig épp ezzel a témával foglalkozott akkoriban.) Sebők János pedig olyan kérdéseket vetett fel vitaindító beszélgetésében, hogy vajon miért is üldözik az újhullámot, ki üldözi egyáltalán és hogy mi jellemzi a közönség és a zenekarok kapcsolatát.
Az első napi fórumbeszélgetésen felszólaltak a fellépő zenekarok is
Leginkább azt hangsúlyozták, hogy amíg a szakmai szereplők vitatkoznak a miértekről, addig
a zenészek semmi mást nem szeretnének, csak zenélni és színpadon álllni, s nem érdekli őket a sok felesleges vita a miértekről és a hogyanokról.
Az Új Hullámos Fesztivál második napja Balatonfüreden, 1982. augusztus 7-én
Egy üzemcsarnokban tartották a koncerteket, erről a Népszava írt ajánlójában:
– Másnap, augusztus 7-én egész napos fesztiváltrendeznek Balatonfüreden, a Hajógyár nyugati csarnokában, ahol a legutóbbi tehetségkutató versenyen feltűnt zenekarok lépnek fel: Axe, Ka-mikázé, Ninive, Sikátor,Ketchup-Letchup Modells,Verkli (Illés és Fonográm dalokat játszottak), Dopping—G, Bagdad;valamint két országosan is ismert zenekar: a KFTés a Rolls Frakció.
Az eseménysorozat utolsó napján, augusztus 8-án Ajkán, a Városi Művelődési Központban és Veszprémben az Ifjúsági Parkban mutatják be programjukat az „új hullámos” együttesek – írja a lap 182. száma.
Az üzemcsarnok megközelítése és akusztikája is borzalmas volt
Az egyébként használaton kívüli csarnokot nagyon nehezen lehetett megközelíteni, gyakorlatilag egy sártenger közepén állt, erre már akkoriban is sok néző panaszkodott.
A helyszín hangzása rettenetes volt, legalábbis a korabeli újságcikkek szerint:
– Valószínűleg borzasztóbb akusztikájú termet nem sikerült az igazi rendezőknek találniuk, ami ugyan a közönséget egyáltalán nem érdekelte. Ök őrjöngeni akartak – tudósított az eseményről a Szabad Föld 1982 július-decemberi száma.
A Magyar Rádió is kinn volt az eseményen és a Szabad Föld tudósítása szerint a rádió mikrofonos kollégái hallottak is néhány tehetséget, de a fellépők megítélése nem csak az ő, hanem a szervezők részéről is nagyon vegyes képet mutatott.
Szörényi Levente (aki akkoriban a Fonográf zenekar erősítette) véleménye szerint feltétlenül foglalkozni kell a tehetségekkel, még akkor is, ha nem ismerik a kottákat.
— Mi megtanultuk, hogyan is kell csinálni magyarul a beatet. A mostani „tanoncok” úgy érzem könnyebb helyzetben vannak. Ha ők fontosnak tartják, akkor úgyis megtanulnak mindent, még komolyabb ismeret nélkül is – nyilatkozta a zenész.
Az Omega szólógitárosa, Molnár György (Elefánt) pedig ezt mondta:
— Ha már nekünk nem volt mindenre lehetőségünk, akkor az újaknak, bár vannak harminc körüliek is, hadd legyen – tette hozzá a gitáros.
Minderről szintén a Szabad Föld aktuális lapszáma számolt be.
A közönség az Új Hullámos Fesztiválon
A közönség soraiban erősen sminkelt, kék, zöld vagy épp piros színű hajtincsekkel rendelkező fiatalok is sorakoztak, akik mind ruházatukkal, mind pedig hajszínükkel és szegecseikkel, szakad öltözékük minden darabjával is egyfajta lázadó szellemiséget képviseltek, ahogyan az már a punk korszakban is jellemző volt a stílus képviselőire. A hangulat az esemény hatórás zenei blokkja alatt végig tetőfokán volt, ahogyan az az alábbi képen is látható:
Fellépett Nagy Feró is, az Árnyékszék zenekarral
Balatonfüreden new wave és punk zenekarok léptek fel a móló melletti hangárban. Hozzá kell tenni, hogy a Rolls Frakció és a KFT akkoriban már nem voltak ismeretlek a közönség előtt, éppen ezért ők kvázi házigazdaként léptek fel a fesztiválon. A Modell „S”, a Sikátor, az Agydaganat és az Árnyékszék zenekar is színpadra álltak az eseményen.
Ez utóbbi tagja volt Nagy Feró is. Az Árnyékszék zenekar egyébként erre az egy fellépésre alakult és egyfajta új hullámos paródiát bemutató együttesként állt színpadra. Természetesen amikor felcsendült a Nagyvárosi farkas című dal, a közönség akkor őrült csak meg igazán. Mindez azért történhetett, mert
mindenki bizakodó volt azzal kapcsolatban, hogy újra összeáll a Beatrice.
Mindenki skandálta, hogy „Rice, Rice, Beatrice!” A nagysikerű slágert a Térden állva című Beatrice dal követte, amelynek hallatán a közönség egy emberként ereszkedett térdre, ahogyan korábban a Beatrice koncerteken is tették.
A Rolls Frakció (D. Nagy Lajossal) aratta a legnagyobb sikert Balatonfüreden
A Rolls Frakcióban a ma már a Bikini mikrofonja mögül is ismert D. Nagy Lajos állt, olyan legendás zenészekkel megtámogtava, mint Wahorn András, akinek a nevét leginkább az A.E. Bizottság nevű formációból ismerjük, illetve Donászy Tibor, aki dobolt az EDDA-ban, a Beatrice-ben, a P. Mobilban és a Mobilmániában is. Színpadra állt ebben a formációban Zámbó István, Jobbágy Gyula és Földi S. Péter is. A korabeli lapok szerint igazi jam session-nek lehetett tanúja a közönség és nagyon vidám hangulatban zajlottak a koncertek.
A fellépő zenekarok által játszott dalok
Rolls Frakció zenekar:
Robbantgatunk, rabolgatunk
Fejezetek egy iskolás gyermek naplójából
Árnyékszék zenekar:
Írtam a bátyámnak egy dalt
Nem kell a púder
Kínai lányok
Szerelem
Nagyvárosi farkas
Dolgoztam egész nap
Sikátor zenekar:
Nézz rám és én lehánytam magam
A demagóg
Térden állva
Nekem mindegy
Üss meg
Agydaganat zenekar:
Felnőni nem felrobbanni
Világosíts fel
Értéktöbblet elmélet
Punk mozgalmi induló
A bomba
Modell „S” zenekar:
Propaganda
Nem én voltam
Bűnhődés 1
Bűnhődés 2
Ezt már olvastad? Interpop Fesztivál: öngyilkosság, elcsalt pénzek, lopott dalok, villanygyújtásos szavazás Siófokon
Nézd meg az Új Hullámos Fesztivál képgalériáját itt!
Az Agydaganat zenekar koncertfelvétele Balatonfüredről 1982-ből:
Nyitókép: A Magyar Hajó- és Darugyár Balatonfüredi Gyáregységének szerelőcsarnoka, Újhullámos Fesztivál 1982. augusztus 7-én. Az erre az alkalomra alakult Árnyékszék zenekar, az új hullámos paródiát bemutató együttes tagjai csíkos nadrágban Nagy Feró, háttérben Trunkos András.
Fotó: Urbán Tamás/Fortepan