Keszey Ágnes | 2022.02.21. 16:00
Kétszeresen is díjnyertes lett az új balatoni hajó
Egy Balatonra tervezett elektromos hajó, a Wia CC nyerte az idén a Budapest Boat Show Újdonság Pályázatának első helyezését hajó kategóriában, és ez a hajó kapta meg a Legjobb Hazai Fejlesztés különdíját is.

“A Balatonon jellemzően tengeri charterre kitalált nagy vitorlások vagy magánhajók vannak, melyek a tulajdonosok kényelmét szolgálják. Ez a kis hajócska arról is szól, hogy kedvező áron, akár egy-két órára kibérelhető legyen a strand mellett. Célunk az, hogy bárki számára megélhető legyen a hajókázás, a horgászat, vagy a nyílt vízen való fürdőzés élménye.” Ezt néhány éve írtuk, amikor a likeBalaton kipróbálhatta a balatonfűzfői gyárban készült hajó prototípusát.

 

Az élménydús beszámolót itt találod

A Wia CC ugyanis egy olyan vízijármű, melynek egyes típusai – 7 és 15 kW-os motorral felszereltek – kishajóvezetői engedély nélkül is használhatóak. Ám 40 kW-os (vagy akár 60 kW-os) hajtással is elérhető, mivel különleges tervezésének köszönhetően minden teljesítménytartományban optimálisan működik. Az elektromos hajtásra optimalizált félsikló test szinte minden átmenet nélkül vihető siklásba, fogyasztása a legkisebb a kategóriájában, és menettulajdonságok illetve manőverképességek terén is kiemelkedő.

– Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy ismét kiérdemeltük a Budapest Boat Show Újdonság Pályázatának első díját hajó kategóriában, ez jól jelzi, hogy az elbírálást végző szakmai zsűri tagjai is felismerték, hogy a tavaly év végén bemutatott új kishajónk, a CC számos olyan elemet vonultat fel, amely új lehetőségeket kínál az elektromos hajók felhasználása terén – fogalmazott Viszkei András, a Wia alapítója, utalva arra, hogy korábban is értek el sikereket a hajóval. A balatonfűzfői elektromoshajógyártó cégnek ugyanis 2016-ban az akkor bemutatott új modellpalettája kapta meg a BBS különdíját, és még ugyanabban az évben a Magyar Formatervezői Díjban is részesültek a Wia hajói.

– 2016-ban jelent meg a hajó kabinos változata, voltaképpen az előmodellje. Az egy kedvtelési célú elektromos kishaj ó volt. A CC jelentősen eltér attól, hogy ezen a hajón nem található kabin, hiszen a cél az volt, hogy multifunkciós fedélzet jöjjön létre. A fogyasztói tapasztalatok és a piaci igények alapján esett át az átalakításon és jelentős fejlesztésen a hajó – mondta el Viszkei András a likeBalatonnak.

Olyan multifunkciós hajót sikerült alkotniuk, amely a lehető legtöbb célra alkalmas

A Wia elektromoshajógyártó cég jellemzése szerint roppant nagy akkumulátor-kapacitásának és csekély energiafogyasztásának köszönhetően a Wia CC szinte minden elképzelhető hobbi- és professzionális felhasználási célra alkalmas.

Tökéletes charterhajónak, versenyek, edzések kísérőmotorosának, ugyanakkor hivatalos célokra (halőrség, környezetvédelmi célok, vízirendészet, vízügy, mentés) is remekül használható, de horgászni, kirándulni vagy célorientáltan közlekedni egyaránt megfelelő eszköz és általános sportcélokra és különböző vízi sporteszközök „anyahajójaként” is felhasználható.

– Ez a hajó remekül szolgálhat hobbicélokat vagy örömhajózást, ugyanakkor profi munkaeszközként is megállhatja a helyét olyan területeken – például verseny- vagy rendezvénybiztosítás a Balatonon – ahol eddig a környezetbarát elektromos hajók korlátozott hatótávolságuk vagy nem eléggé funkcionális kialakításuk miatt nem kínáltak érdemi alternatívát – mondta el Klausz Csaba, a Wia gyártási igazgatója. A hajózás szerelmeseihez szólva a kialakítás szakmai szempontjait is bemutatta. – A nagy oldalsó szabadmagasság célja a megfelelő hullámvédelem biztosítása, de ha mégis víz kerül a hajótestbe, az a hátrafelé enyhén lejtős, akadálymentes fedélzetkialakításnak és a nyitott fartükörnek köszönhetően könnyedén ki is folyik a hajóból. A hajótest vízvonal alatti része a hidrodinamikai szempontból legoptimálisabb formát kapta (ennek köszönhető a hajó csekély energiafogyasztása is), így oldalcsúszása csekély, az iránytartása pedig kifejezetten jó. Fontos szempont volt a fejlesztés során az is, hogy a CC roppant könnyen kezelhető, jól manőverezhető hajó legyen.

A többszörösen díjnyertes modell
Fotó: Wia

Minőség és környezetvédelem – fontos szempontos a tervezés és gyártás során

A gyártók szándéka szerint a Wia CC lehet az első olyan hazai tervezésű és gyártású elektromos hajó, amely számos professzionális felhasználási területen kiválthatja a jelenleg használt motoros hajókat a Balatonon, ezzel új lendületet adhat az elektromos hajózásnak.

A Wia CC nemcsak azért igazán „zöld” hajó, mert a legkorszerűbb elektromos hajtással készül, így zéró emissziójú termék, hanem azért is, mert a több mint negyven embert foglalkoztató balatonfűzfői gyárunk munkafolyamatainak kialakításakor nagy hangsúly került arra, hogy a lehető legkisebb legyen az ipari tevékenység öko-lábnyoma. Ennek érdekében sok újrahasznosított anyagot használnak fel és hulladékokat is a legnagyobb gondossággal, szelektíven gyűjtik és kezelik.

Balatonra teremtve

– Két hajós iskola már adott is le rendelést, így jövő évben már ilyen hajót fognak használni. A Balatonfői Yacht Clubban is található belőle. Mivel tavaly nyár végén mutatkozott be a CC– a balatonkenesei hajókiállításon volt először látható – ezért mostanában várjuk majd a felfutását. Hosszú évtizedek óta foglalkozunk elektomos hajók gyártásával: több mint kétszáz hajó után azt lehet mondani, hogy Balaton-specialista a cég. Ez a hajó is kifejezetten a Balatonra, illetve tavi felhasználásra lett tervezve – mondta el Viszkei András a likeBalatonnak.

 

Nyitókép: WIA sajtófotó

 

 

 

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva