
Balatoni vitorlázás
A balatoni vitorlázás sokak szerint egyet jelent azzal, hogy gyönyörű, bikinis fiatal lányok koktéloznak vagy pezsgőznek a dúsgazdag idősödő urakkal a fedélzeten, miközben szépen suhan a hajó a lemenő nap felé.
Ehhez képest ma már egyre több családnak van saját vitorlása, egy átlagos hajó ára annyi, mint egy használt autóé. A kikötők között is lehet stílus és társaság alapján is válogatni, és egyre népszerűbbek a bójás kikötő helyek is. Az időjárás sem minden esetben optimális, a legtöbbször vagy szélcsend, 40 fok és tűző nap van a Balaton közepén, és szinte egy helyben áll a hajó, csak fürödni lehet. Vagy éppen egy feltámadó szélben nagyobb hullámokat kell a vitorlással uralni, ami pedig komolyabb felkészültséget igényel nemcsak a kapitánytól, de az utasoktól is.

A távolban is egy fehér vitorla
Fotó: Mészáros Annarózsa
Bérlő vagy egyesületi tag is lehetsz
Gárdos Péterrel, a Keszthelyi Túravitorlás Club (KTC) elnökével beszélgettünk arról, hogy az utóbbi évtizedben egyre szélesebb körben terjedt el a balatoni vitorlázás, nem lehet annyi kikötőhelyet létesíteni, amennyire igény lenne. Ahogy a fővárostól a nyugati medence felé távolodunk, kevesebb a hajó és kevesebb a verseny is, de az általuk szervezett augusztus 20-i keszthelyi István a király Kupa évről-évre egyre népszerűbb.

Gárdos Péter előkészíti a hajót
Fotó: Mészáros Annarózsa
– Ebben a kikötőben lehetsz egyesületi tag vagy bérlő, 49 hajóhellyel működünk. Egy klubhoz, egyesülethez tartozni életérzés és közösségi élmény is, ez nemcsak a sportolásról, hanem akár a közös programokról, küldetésekről, adományozásról is szól. Az utánpótlás nevelés, a versenyvitorlázás, a programszervezés is fontos számunkra. A mi célunk, hogy nyissunk a lakosság nem vitorlázó rétegei felé, hogy átjárási lehetőséget biztosítsunk a vizet nem ismerő emberek és a sportvitorlázók közé. Családi élményvitorlázást szervezünk nemcsak a helyieknek, hanem előzetes egyeztetés alapján az itt nyaralóknak is.
Ruha és cipő etikett balatoni vitorlázás során
– Milyen ruhában próbáljuk ki a balatoni vitorlázást?
– Nincsenek kötelező szabályok. Célszerű napszemüveget és kalapot, sapkát tenni, ha vízre szállunk, és javasolt a hosszú ruha, hogy ne égjen le a bőrünk, de legyen nálunk fürdőruha is, hiszen a Balaton közepén akár fürödhetünk vagy SUP-ozhatunk is. Van olyan kapitány, aki ragaszkodik a fehér talpú cipőhöz, de én azt vallom, amit Litkey Farkas is mond, a hajó van az emberért és nem az ember a hajóért. Egy élményvitorlázásra a kapitány is készül, frissítő folyadék és naptej mindig van a hajón, és folyamatosan figyeljük az időjárásjelző applikációkat. Én a fedélzetre a magas sarkú cipőt nem javaslom, és azt se, hogy valaki mezítláb legyen, mert a nem tapasztalt hajós könnyen belerúghat egy-egy veretbe, kiálló részbe, ezek fogják, tartják a kötélzetet, nagyon erős műanyagból vagy rozsdamentes fémből készülnek, eléggé fájdalmas élmény ezekbe belelépni vagy belerúgni. A papucs azért nem jó, mert nem tartja jól a lábat, miközben az imbolygó hajón mozgunk.

Kényelmes ruhában hajózz
Fotó: Mészáros Annarózsa
Teendők a kikötőben
A balatoni vitorlázás már akár egy órával azelőtt elkezdődik, hogy kihajóznánk, hiszen elő kell készíteni a hajót. A vitorlások a kikötőhelyükön sorakoznak, az első gondolatom az, hogy egy ilyen parkolóhelyről autóval sem olyan egyszerű kijárni, de a gyakorlott hajóvezetőknek nem okoz gondot kinavigálni a vitorlást a kikötőből, ráadásul itt még nem a szél hajtja a hajót, hanem lehet motort is használni.
Most a stégről jócskán lefelé kellett lépni a fedélzetre, a vízszint sokkal alacsonyabb az optimálisnál, a hajó normál esetben 20-30 cm-rel magasabban szokott parkolni.

Vízi parkolóhelyek
Fotó: Mészáros Annarózsa
– A legénységet vagyis az utasokat felszálláskor meg kell kérdezni arról, van-e biztos úszástudásuk – mondja Péter. Akinek nincs, arra kötelező a mentőmellény, de ezt a kapitány minden esetben javasolja, és minden utas részére biztosítja. Egy vészhelyzet esetén a jó úszó is bepánikolhat, vagy vízbeesés közben megütheti magát, ilyenkor a mellény valóban életet ment.
Döntsd meg a hajót
Az orrvitorlát egy vitorlavédőzsák, hivatalosan koton tartja, ezt ki kell bontani, figyelve arra, hogy a kötélzet szabadon fusson.
Mivel most nagyon kicsi a víz a tónál és a vízgyűjtő területen sem esett csapadék, a kikötőből való kihajtás is nehezebb. A hajó alja leér az iszapba, ezt ki kell billenteni úgy, hogy a hajó oldalára állva az utasok egy madzagba kapaszkodnak, így oldalra ható testsúlyuktól megdől a hajó. Ekkor a penge, ami 20-30 cm-re az iszapban van, kiemelkedik, függőlegesen állva csak túrná az iszapot. Ezt a mozdulatot vitorlás versenyeken már biztosan sokszor láttad, a hajó haladási sebességét lehet fokozni vele.

Döntsd meg a hajót
Fotó: Mészáros Annarózsa
Balaton közepén
A kötélfogó stopperek, kötelek és veretek a kikötőből kiérve lassan ismerősök lesznek, csavarunk, húzunk, engedünk, megtanulunk kormányozni is. Egészen különleges érzés megtapasztalni, ahogy a szél belefúj a vitorlába, és egy kormányrúddal kell a hajót visszaállítani a megfelelő haladási irányba.
A víz és a szél az úr, nem is kérdés, de az sem, hogy jó kezekben vagyunk, hiszen a kapitány minden mozdulatunkat felügyeli. Figyeljük a szélsávokat, pöfföket, ezt a hullámok fodrozódásában látni, ehhez kell jó szem és rengeteg tapasztalat, vízen töltött idő.

Szépen sorban megismerünk minden kötelet
Fotó: Mészáros Annarózsa
Kinek van elsőbbsége a balatoni vitorlázás közben
– A vitorlázóknak egy komoly vízi jártassági vizsgán kell átesni, egy mindig új, folyamatosan változó úton haladunk, ez nem olyan, mint autópályán vezetni, mindig egy plusz felelősséggel járjuk a vizet. Volt már rá példa, hogy odakormányoztam a hajót egy SUP deszkáshoz, mert messziről azt láttam, hogy nem evez, csak fekszik. Azt gondoltam, elfáradt vagy rosszul lett és elsodródott, pedig csak napozott. Hallótávolságon belül ilyen esetben megszólítjuk a SUP-ost, és igény esetén kivisszük a partra. A strandokat határoló színes bójákon belülre nem mehetünk, a horgászcsónakokat tisztes távolságból, a damilokat figyelembe véve kerüljük el.

A vitorlások vigyáznak a sportolókra
Fotó: Mihály Szilvia
Hivatalosan a motorral hajtott járművel szemben a nem motorral hajtott járműnek előnye van. Ha a motoros hajó fix pályán mozog, vagyis menetrend szerinti fix járat, mint a Bahart távolsági hajói, annak elsőbbsége van a vitorlással szemben, de a sétahajóknak nincs.
Az elektromos meghajtású jetboardok, e-foilok közlekedése nincs szabályozva a tavon, figyelünk rájuk, ahogy az elektromos motorcsónakokra is, nem törvény, hanem józan logika szerint vigyázunk egymásra.
Tömegközlekedéssel is eljuthatsz Keszthelyre! Nézd meg menetrendi keresőnket!
:
Nézd meg képeinket: