Mihály Szilvia | 2021.10.18. 10:00
Levegőben úszó halak és porcelán halpikkelyek
Nemezből készült varsa, citera húrjaira szőtt kép, porcelánból készített halpikkelyek késztetnek megállásra, elmélyülésre, beszélgetésre a keszthelyi tárlaton.

A 62 művész textil- és kerámiaműveit láthatjuk a Balatoni Múzeumban rendezett XIII. Pelso Országos Kerámia és Gobelin Biennálén.

Machalik Krisztina vezetésével jártuk körbe a tárlatot, ahol halak, halászhálók kerültek bemutatásra, természetesen nem szokványos módon. Textilbe és porcelánba álmodva úszkálnak körülöttünk vagy épp felettünk a halak, vagy lebeg a fejünk felett egy ezerszínű halászhálóhoz hasonlító installáció.

Különleges hangulata van a tárlatnak
Fotó: Mészáros Annarózsa

Hal és halászat a művészek szemével

– Ez már a tizenharmadik Balatonhoz kapcsolódó kiállítás, mennyire lehet újat, mást mondani a művészeknek a témában?
– Mindig lehet – nevet Krisztina. – A témájában a Balatonhoz, azaz latin nyelvén a Pelsohoz kapcsolódó kiállítássorozat 1997-ben indult útjára Müller Róbert, volt múzeumigazgató kezdeményezésére. Idén a hal, halászat a téma, és büszkén mondhatom, sikerült a művészet harmonikus sokszínűségét bemutatni a tárlaton. Tradíció, hogy a kiállítások témáját már az előző tárlatot követően meghatározzák, két év áll a művészek rendelkezésére, hogy megalkossák a nevezni kívánt darabot.

Minden apró részlet fontos
Fotó: Mészáros Annarózsa

A 2023-as eseményre a a tihanyi kecskekörmöket és egyéb kövületeket kell bemutatni.

– Minden mű erre a kiállításra készült?
– Nevezhettek a művészek régebbi alkotásokkal is, ha az beleillett a tematikába.

– A könnyen értelmezhető, egyértelmű művek – melyek szinte bárkinek a nappalijában jól mutatnának – mellett egy-egy tárgy hosszabb szemlélődést igényel.
– Vannak olyan alkotások, amelyek elgondolkodtatóak, nem egyértelmű első pillantásra az üzenet, érdemes nézelődni, egymással megbeszélni, kinek mit jelent egy-egy mű. Ami elsőre egyértelműnek tűnik, ott is keressünk másodlagos gondolatokat, sőt, érdemes elidőzni a művek letisztultságán, az alkalmazott technikák sokszínűségén. Van, ami egy átlag szemlélő számára csak egy festett kerámialap, pedig különleges, egyedi technikával készült.

Többféle módon értelmezhető alkotások
Fotó: Mészáros Annarózsa

Használati utasítás a tárgyakhoz

– Hogyan kerülnek kiállításra az adott, gyakran több darabból álló művek?
– A művészek becsomagolva vagy itt, vagy Budapesten a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Székházában adták le a tárgyakat. Nagyon jó volt megismerni őket, és látni, hogy bizalommal adják át nekünk az alkotásokat.
Volt, aki használati utasítást is adott, előre leírta, lerajzolta, hogyan kell összerakni, kitenni a művét, még fotót is kaptunk, hogyan kell kinéznie, volt, aki ránk bízta, és volt, aki itt volt a mű felállításakor. Volt, aki azt is leírta, hogyan csomagoljuk ki a művet, nehogy annak baja essen, volt, aki többféle verziót is megadott.

Mivel ez a terem a kiállítás állandó helyszíne, a rutinosabb művészek már azt is leírták, hogy a terem melyik részén lenne a legoptimálisabb hatása a művüknek.

Fontos az is, a terem melyik részére kerül a mű
Fotó: Mészáros Annarózsa

Égi halászat

Az egyik legmeghökkentőbb és leglátványosabb a 70 x 150 x 80 cm-es fejünk felett lebegő mű, az Égi halászat, melyet Tóth Lívia készített 2015-ben.

Tóth Lívia: Égi halászat
Fotó: Mészáros Annarózsa

– Két szoknya alakú nemez van felül egybegyúrva, és a külső félkész állapotban kikönnyítve, azaz kivágva. Majd továbbgyúrva begyógyulnak a felületek. A halba üveggyöngyök vannak nemezelve, fenséges megjelenést szerettem volna adni – árulta el a művésznő. – A fémrészek alumíniumból vannak, egy kovács segítette összehegeszteni, méretes rajz alapján. Eredetileg nem függesztettük fémrúdra, de itt az egyszerűség miatt történt így. Általában a nemez technikai lehetőségeit kutatom. Ez az áttört könnyűség tetszett meg, ez hívta elő a varsa témát, aztán készült hozzá a hal is. Szerettem volna kiállítani a Barbakán teremben a Klebersberg Kultúrkúriában, kitaláltam, hogy legyen égi halászat, akkor fel lehet kötni magasra, és a tisztasága még inkább megszólal. Ebben az évben a halászat volt a hívószó a keszthelyi biennáléra, ezért bátorkodtam nevezni vele.

Nem tudod, de nem is akarod kikerülni ezt a nemez alkotást
Fotó: Mészáros Annarózsa

– Szerepelt már a Pelson?
– Igen, már régóta szerepelek ezen a kiállítássorozaton, Borostyánkőutammal korábban díjat is nyertem. Szeretek együtt megjelenni kerámia és üvegművészekkel, izgalmas, hogy ők mit készítenek a témára. A látogatóknak sem egyhangú, jó, ha több művészeti forma keveredik, ráadásul itt több olyan művész munkája szerepel, akik nincsenek a fősodorban.

Izgalmas a kiállított művek sokszínűsége
Fotó: Mészáros Annarózsa

A halászat inkább negatív jelentést kap napjainkban, a nagyüzemi lehalászás miatt. Alig van olyan szép festeni való kép, mint ami még az Egri József festményeken megjelent. Sok sportpecás sem szívderítő számomra, ugyanígy vagyok a vadászat témakörével is. Tehát sorsunk, hogy egyesével kiválasztottak vagyunk egy feladatra – így egyébként könnyebb is elfogadnunk azt. Félve jegyzem meg, hogy talán benne is vagyunk a hálóban.

Nézd meg a kiállításon készített képeinket:

 

A XIII. Pelso Országos Kerámia és Gobelin Biennálé december 31-ig látogatható.

Díjazottak:

Emberi Erőforrások Minisztériuma kerámia kategória I. díj – Formanek Zsuzsa
Emberi Erőforrások Minisztériuma textil kategória I. díj – Málik Irén
MKISZ kerámia kategória II. díj – Szőcs Éva Andrea
MKISZ textil kategória II. díj – Sziráki Katalin
Keszthely város kerámia kategória III. díj – Magyar Márta
Keszthely város textil kategória III. díj- Vásárhelyi Kata

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva