Mészáros Annarózsa | 2023.07.05. 08:00
Repültél már a Balaton felett? Utána csak vigyorogni tudsz
A Keszthelyi Repülő és Ejtőernyős Egyesület oszlopos tagja Hegedüs Károly és társa, navigátora és felesége Csapó Tünde. Világbajnoki bronzérem, kettő Európa bajnoki negyedik helyezés, többszöri magyar bajnoki cím birtokosai, és számos dobogós helyezés a műfajban. Ők úgy tudnak mesélni a repülésről, hogy az ember rögtön a fellegekben érzi magát.

Alkonyodik a Keszthely, Hévíz és Cserszegtomaj közt fekvő füves területen. A szelet jelző fehér-piros csíkos szélzsák mozdulatlanul lóg az oszlop mellett. Egy sárga-kék színű sárkányrepülő pedig ugrásra készen várja, hogy pilótája berobbantsa a motorokat és a Balaton vize fölé emelkedjen.

 

Karinak a jelenlegi ez a harmadik komolyabb gépe, amellyel nemrég érkezett meg egy szervízelésről két vihar között. De a pilótának szeme sem rebbent a természeti kihívások láttán, hiszen eddig több-mint 1700 órát töltött a levegőben. A repülősport számára életforma és minket is beavat a versenyzés rejtelmeibe.

– Térkép alapján repülünk, nem használunk semmilyen elektronikus eszközt, se gps-t, semmiféle rádió kommunikáció nincs segítségünkre. Kapunk egy térképet, amire előre többé-kevésbé fel van rajzolva az útvonal és ügyelnek arra, hogy egyenest ne kelljen repülni, mert azt a mai világban egy okosórával el lehetne csalni, vagy bemérni az útvonal irányszögeit. Kapunk fényképeket is, melyeket az útvonalon meg kell találni és az adott helyet a lehető legpontosabban a térképünkre bejelölni. Mi kétszemélyes kategóriában indulunk a feleségemmel, ő a navigátorom.

A pilóta és navigátora

A versenyeken a navigátor keresi fotókat, esetleg előre kirakott ponyvajeleket, méri az időt. A pilóta igyekszik tartani az útvonalat, magasságot sebességet. A versenyigazgató által számítógépen készített a térképpel azonos virtuális közegben időmérő és útvonal kapuk vannak elhelyezve, a versenyzők pedig hitelesített „logger” adatrögzítővel dokumentálják a repülésüket. Amikor visszaérkeznek a célpontra, ott leadják ezt a loggert, s a zsűri ebből kiolvassa a valós repülésüket, irányukat, sebességüket. A virtuális kapukat úgy kell elképzelni, hogy a kurzus középponttól a kapu lábai jobbra-balra nagyjából 200-200 méteres távolságban vannak. Ez a focipálya méretű táv gyakorlatilag egy arasznak tűnik a magasból. A feladatok értékelésénél a repülésük után leadott térképeikről milliméter pontossággal kimérik a fotók és ponyvajelek berajzolt helyét.

Forrás: Hegedűs Kari

 

– Tudnunk kell térben, időben, hogy hol vagyunk. Meg kell adni egy sebességet, amit a feladatok végrehajtásához szükséges időből számítunk ki, s ezt halálpontosan, maximum 20 másodperces eltéréssel kellene tartani, hátszélben- és szembeszélben egyaránt. Itt jön be a technikai sport rész, mint a Forma1-ben. Akinek szuper jó gépe van, az tud nagyon gyorsan repülni és nagyon lassan is. A kisebb istállók pedig próbálkoznak azzal, amijük van. A gyártó ezt a sportgépet a mi igényeink szerint, egyedileg nekünk készítette, és csak az van benne, ami egy versenyre elengedhetetlenül szükséges. Lehetne csilli-villi gyönyörű dolgokat belerakni, de ez teljesen fölösleges lenne. Vannak a talaj közeli feladatok is, ahol például meghatározzák, hogy egy 5 méter széles talajra felfestett csíkra kell letenni a repülő kerekeit. Ehhez a feladathoz ezer láb, közel 330 méter magasan le kell állítani a motort, teszünk egy teljes kört és megpróbáljuk abba az 5 méteres csíkba adott időre belerakni a futóművet. Népszerű a „Kapurepülés” is, ahol két könnyen szakadó szalag 5 m távolságra van egymás fölé kifeszítve és ezek között kell átrepülni úgy, hogy a szalag ne szakadjon el, vagy a tisztelt közönség kedvence amikor felszálló lufikra vadászunk, de ez már inkább a sportrepülés játékos oldala.

Kari a repülést 25-26 évvel ezelőtt kezdte el. Eleinte nem a versenyzés motiválta, de ahogy teltek-múltak az évek úgy körvonalazódott benne, hogy milyen gépre van szüksége, s hogy mit tud kihozni belőle. Az igazi navigátora is meglett a felesége, Csapó Tünde személyében, aki maga is pilóta. Jelenleg a magyar válogatott kerettagjai, nemzetközi versenyeken is szerepelnek.

Csapó Tünde és Hegedűs Kari

 

– Mi sportolók vagyunk, extrém időjárási keretek között repülünk, extrém feladatokat oldunk meg, s ezekben a szituációkban nagyon észnél kell lenni. De ez a sétarepülő eszköz egy jármű, amit a közlekedési hatóság jóváhagyott és rendszeresen ellenőriz. A kategóriáját tekintve ez egy nagytestű robogó az égen. Ebben a sárkányrepülőben egy erősebb repülőgép motorja van, a szárny ívelése, négyzetmétere le van csökkentve, kezdőknek igazán nem ajánlott. 140 km/h-t ebből a szárnyból ki lehet hozni. Az ultrakönnyű kategóriában 450 kiló a határ, ebbe ruházat, üzemanyag, személyzet bele kell, hogy férjen – sorolja Kari a gép felépítéséről a tudnivalókat.

– Megadja a gyártó minden típusnak, szárnynak és motornak összetételéből, hogy mire való az a gép. Egy komolyabb masinára vállalható a 40-50 km/h szél. Ezt már egyébként senki nem élvezi. A gyártó azt írja elő, hogy 32 km/h óráig garantálja a kormányzást. Mint egy rally autónál azt mondják, hogy 80-al menjél, mert addig biztonságos. Itt a 32km/h-nál már lebegteti, billegteti a sárkányt a szél, de még kormányozható az eszköz.

Forrás: Hegedűs Kari

Ott ahol a madarak szállnak

Viszont most ideális az idő a repüléshez!

– Amikor a szélzsák, más néven buló, csüng, az azt jelenti, hogy nulla szél van. A falevelek nem mozognak, ez egy kimondottan remek, szép idő növendéket tanítani is és repülni is. A napkelte és napnyugta időszaka a teljesen ideális időpont. Itt nálunk domináns az északi szél, ami általában estére lecsillapodik, a déli szél ugyan nem mindig. Utasokkal is általában az esti órákat célozzuk meg, hiszen ilyenkor egy ujjal el lehet kormányozni és vezetni a gépet.

 

Ennek megfelelően fel is csatoljuk a bukósisakot és kényelmesen elhelyezkedünk a sárkányrepülőben. Kari már indítja is a motort és néhány másodpercen belül elhagyjuk a mezőt, egyre kisebbek lesznek a látótérben a házak és a szalmabálák. A Balatont övező hegyek előttünk-alattunk sorakoznak, látjuk a Somlót, az osztrák Alpokat, a Mecseket és a Zágráb melletti csúcsokat. Elcsípjük az éppen felszálló hőlégballont is, integetünk a légtúrázóknak és nézzük, ahogy egyre feljebb és feljebb húzza őket a forró levegő.

Alattunk enyhén fodrozódik a Balaton szürkés-kék vize. Innen a magasból látszik igazán, hogy miért is nevezik zöld Zalának ezt a térséget. A keszthelyi-hegység dimbes-dombos erdei vonzzák a tekintetet, hosszú pillanatokra el lehet révedni a lombkoronák palettáján. Nyaralók, templomtornyok, kacskaringós utcák sorakoznak a lábunk alatt és a Balaton fölé érve megszámlálhatjuk a kikötőkben ringatózó hajókat.

Az óriáskerék innen egy kis játékszernek tűnik csupán. A Fenyves-allé feketefenyői büszkén hasítják át a szántóföldeket, a bálák hosszú árnyékot hagynak maguk után. A Hévízi-tóban ma már nem gyógyul senki, szinte feszített a barna víz tükre.

Károly az út alatt folyamatosan tájékoztat a magasságról, a sebességről, a látnivalókról, majd egyszer csak megkér, hogy kapaszkodjak, mert most jön a nem sétarepülős rész. Nyílegyenesen megyünk az ég felé, majd egy hirtelen váltással a földet vesszük célba, néhány libbenés és meredek kanyar után Károly kikapcsolja a motort. Csak a szél lobogása hallatszik a tökéletes csöndben, miközben a lemenő nap sugarai simogatják az arcunkat. Szinte ecsetért és palettáért kiállít a látvány és az érzés. Puhán ereszkedünk le és zökkenés nélkül érünk földet.

A kiszállás után sokáig csak vigyorogni bírtam és hálálkodni az élményért. S eszembe jutott Ikarosz, akit nem véletlenül igézett meg a magasság.

 

Nézd meg a levegőből készült képeinket!

 

 

A Balatonra tömegközlekedéssel is eljuthatsz! Nézd meg menetrendi keresőnket!

Tervezd meg az utazást!



:


 

Nyitókép: Mészáros Annarózsa/likeBalaton.hu

 

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva