Szücs Ildikó | 2020.02.13. 15:49
Szomorú látvány a leégett révfülöpi kilátó
Egészen tegnapig már messziről látni lehetett a Fülöp-hegyi kilátót, ahogy közeledtünk Révfülöp felé. A község jellegzetessége kimagasodott a Fülöp-hegy fái közül, most azonban semmi nem látszódik belőle.

Nem is olyan régen látogattuk meg Révfülöpöt, hogy bebarangolva a települést és környékét felfedezzük szépségeit. Csodaszép napsütéses idő volt, és a meredek kaptatót megmászva, lihegve ugyan, de boldogan pillanthattuk meg a község jellegzetes kilátóját, a Millenium-kilátót. Akkor így nézett ki:

A Fülöp-hegyi Millenium kilátó 2020. február 2-án (Fotó: Szücs Ildikó)

A február 12-i éjjeli villámlás azonban kiszemelte magának a kilátót, és a rajta lévő villámhárító ellenére belecsapott, és felgyújtotta az épület fa részeit. Az esetről ebben a cikkünkben számoltunk be.
Ma újra elzarándokoltunk Révfülöpre, hogy saját szemünkkel nézzük meg a szerencsétlenség helyszínét, és ez a látvány fogadott:

2020. február 13-án így nézett ki a kilátó (Fotó: Szücs Ildikó)

A látvány kicsit szívbemarkoló volt. Most nem kirándulók nyüzsögtek a dombtetőn, hanem szakértők, helyi lakosok, és a sajtó. Elbeszélgettem egy révfülöpi férfival, aki elmondta, hogy éjjel is itt volt, mert hamar híre ment a tűznek. Ő azt hallotta, hogy egy hölgy a község irányába autózott Kékkút felől, aki felfigyelt a lángokra, értesítette a tűzoltókat, akik azonban akkor már a helyszínen oltották a tüzet. A férfi elmondta, hogy természetesen nagy fájdalom ezt látni, hiszen a kilátó a település egyik büszkesége, minden turista magazinban szerepel, és híres a tetejéről nyíló kilátás.

Megkérdeztem, hogy mint idevalósi gyakran ellátogat-e ide kirándulni, de nevetve mondta, hogy egyszer bőven elég megmászni ezt a jó 600 méteres, meredek kaptatót a domb tetejére. Majd mosolyogva hozzátette, hogy most viszont egy nap alatt már másodszor gyalogolt fel. Azt is elmesélte, hogy ő hajnali fél 3 körül ment haza, akkor még oltották a tüzet, és amikor kora délelőtt visszatért, még mindig füstölt az épület, és itt-ott apró lángok is felcsaptak. Ezért visszahívta a tűzoltókat, akik vissza is mentek a helyszínre, és végleg eloltották a maradék tüzet. Megjegyezte, hogy a kilátó hátulja egy kicsit már korhadt volt, annak a fának nem volt nehéz elégnie.

Egy másik helyi lakos férfit tudományos szempontból érdekelte, hogy pontosan hogyan történhetett ez a villámcsapás és lángra lobbanás. Érdekes találgatásokba merült elsősorban önmagával, s mert választ mi sem tudtunk adni, kíváncsian várta a katasztrófavédelmi szakemberek érkezését.

Egy hölgyet is megkérdeztem, hogyan érintette ez a hír.

— Én és a férjem ugyan nem itt születtünk, de évek óta élünk Révfülöpön, és nagyon letaglózott a kilátó leégése. Talán a tősgyökeres lakosoknak még nehezebb lehet, hiszen ők a sajátjuknak érzik. A férjem kifejezetten szomorú lett, mert neki ez az egyik kedvenc helye, és mi elég gyakran felmegyünk oda, két hete is megmásztuk a Fülöp-hegyet. De bízunk benne, hogy hamar újjá fogják építeni.

Ilyen volt a panoráma a Fülöp-hegyi kilátóból (Fotó: Szücs Ildikó)

Az elhangzottakból kiderült, hogy először egy alpinistának kell megtisztítania az épület belsejét, majd azután tudják felbecsülni a károkat és, hogy a kilátó kőből épült szerkezete mennyire rongálódott meg. Ezután jöhet az újratervezés, vagy újjáépítés az eredeti tervek alapján – ez majd ezután derül ki. Kondor Géza polgármester elmondta, hogy az épület természetesen biztosítva volt, de már most több felajánlást kapott a város például a tervek elkészítéséhez, így ő is bizakodva tekint előre, hogy az egészen közeli jövőben újra teljes pompájában láthatjuk Révfülöp kilátóját.