– A Balatonon ebben az időszakban kezdődnek a szüreti vigasságok, amelyek több ezer vendéget vonzanak minden évben. A fogyasztói szokások változása azonban a boros rendezvények mellett arra sarkallta a vendéglátósokat, hogy sörös eseményeket is szervezzenek, mert ebből eddig hiány volt a Balatonon – kezdte Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke.
Ilyen esemény volt a balatonföldvári az Oktoberfest, amely az első igazi nagyobb sörfesztivál volt a régióban. A fesztiválon a világban zajló fogyasztói szokások változásait is nyomon lehetett követni – hiszen az angol, belga, német és cseh sörgyártásban is jelentős változások zajlanak. Az esemény fő célja, hogy minőségi kisüzemi nedűvel lássák el a tó környékére látogatókat. A tervek szerint
hamarosan elkészül az a balatoni sörfőzde-beruházás, ahol nagyjából 200 ezer liter sört gyártanak majd évente a mostani 30-40 ezer liter helyett.
Nagyrészt hazai közízlést kiszolgálva egyszerűbb, világos söröket készítenek
– Tíz éve például még az erősen komlózott IPA volt a legkeresettebb, az utóbbi években viszont a savanyúbb, gyümölcsösebb söröket keresik a vevők itt a Balatonon is – mondta Kun Alex, a Helka Sörfőzde munkatársa.
– Ugyan jól fogy a Balatonon a sör, de a legtöbb turista a finom borok miatt jön a régióba. Ezeket már a nyár folyamán több fesztiválon próbálták népszerűsíteni. A Balatoni Kör ismert séfjével, Varga Lászlóval ás a Rolling Chef csapatával közösen, olyan food truck-menüket állítottak össze, amelyekhez jól illettek a Balaton díjnyertes borai – folytatta az alelnök.
Öt balatoni fesztiválon ingyen kóstolhattak borokat a turisták
Az akciótól azt remélik a szervezők, hogy akik megkóstolták nyáron a díjnyertes borokat, azok nagyobb valószínűséggel jönnek vissza a Balatonhoz az őszi, szüreti fesztiválokra is. A fesztiválozók lehettek az elsők, akik a XX. Balatoni Borok Versenyének nyertes borait megkóstolhatták.
– A food truck-ötletet Budapesten is kipróbálták az atlétikai világbajnokság idején. Ekkor tapasztalták, hogy
a külföldről Budapestre érkezett turistáknak mennyire kevés fogalmuk volt arról, hogy mennyire jók a balatoni borok
– mondta Éskovács Péter, a Balatoni Turizmus Szövetség tanácsadója.
A magyar bormarketinggel foglalkozó szervezeteknek több és kreatívabb kommunikációs megoldásra van szükségük. Mindez komoly üzleti, turisztikai potenciál is lehet a jövőben, hiszen egyes nemzetközi kutatások szerint, a 2023-2033 időszakban, az éves növekedési rátája 13 százalékos lesz a borturizmus területén. Olyan feltörekvő országok borrégiói kapnak majd több figyelmet a globális borturizmusban, mint például Kína, India és a kelet-európai régió. Fontos, hogy ezen országok turistái körében is ismert legyen a magyar borok minősége, amely több külföldi turistát vonzana a Balatonra, akár ősszel is.
:
Nyitókép: illusztráció/Shutterstock