A Balatonnak van a legjobb sajtója a turisztikai régiók közül
Tavaly közel 60 pihenéssel, utazással kapcsolatos témát juttatott el a sajtóhoz a Balatoni Turizmus Szövetség, ezek több mint 200 alkalommal jelentek meg a mértékadó sajtóorgánumokban – közölte Fekete Tamás , a szervezet alelnöke. A több tízmillió forintot érő sajtómegjelenés jól mutatja, hogy megfelelő összefogással és szakértelemmel a balatoni régiónak az országos médiában is komoly publicitást lehet generálni. Fekete Tamás elmondta azt is, hogy régiós turisztikai szakembereknek, programgazdáknak nagy „szerencséjük” van az újságírókkal, mert általában pozitívan és érdeklődéssel tekintenek az itteni történések felé.
Sok szervezet dolgozik a jó híreken
A média tematizálásában nagy szerepe van annak, hogy több olyan ernyőszervezet is létezik a Balatonon, amelyek nem „eladni” szeretnének valamit a sajtónak, hanem a sokakat érintő pozitívumokról, esetleges problémákról, trendekről próbálják tájékoztatni a nagyközönséget.
A tagszervezetein keresztül mintegy 2000 vállalkozást képviselő Balatoni Turizmus Szövetség mellett, komoly sajtómegjelenéseket mondhat magának a vendéglátós szféra krémjét is összefogó, idén tíz éves Balatoni Kör, de a régió településeinek vezetőit tömörítő Balatoni Szövetség is tudatosan képviseli a régió érdekeit a sajtóban immár 120 éve, amelynek jogelődje 1904-ben alakult meg.
Itt a drága lángoson kívül is van miről beszélni
Az utóbbi években a média érdeklődését a Balaton iránt kimondottan növelik azok a kulturális események, amelyek szervezői nagy hangsúlyt fektetnek a reklámra is. A zene mellett, egyre több színházi esemény is zajlik a parton, hova tovább tavaly a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa elnevezésű eseménysorozat is segített abban, hogy sokan legyenek a régióban – mondta Fekete Tamás.
Az összefogásnak, a sok programnak és a professzionális kommunikációnak köszönhetően, mára bebizonyosodott, hogy nem csak főszezonban érdemes a Balatonhoz jönni, a nyári hónapokon túl is van élet ebben a régióban. Fekete szerint: a főszezonon kívüli események kommunikációjában komoly szerepe van a 11 éve működő Nyitott Balaton akciónak is, amelynek egyik fő üzenete, hogy a Balaton augusztus végén soha nem zár be. Nagyon sok program van ősszel, tavasszal és már télen is, amit kár lenne kihagyni a turistáknak, csak azért, mert sztereotípiákban gondolkodnak.
A kisvállalkozók is komolyan veszik a sajtót
Persze tavaly nem lett volna mit kommunikálni, ha a régióban nincsenek a trendeket követő vállalkozók, akik közül sokan csatlakoztak a Nyitott Balaton akcióhoz is. Szükség van a környéken élő megbízható, működőképes, minőségi szolgáltatást nyújtó vállalkozókra, szállásadókra, vendéglátóhelyekre és persze programokra. Szerencsére egyre többen megértik, hogy ez a fajta modernitás hosszú távon a Balaton turizmusának „túlélési záloga”.
Fekete úgy véli a minőségi, élményalapú szolgáltatások gyarapodását az is lehetővé tette a régióban, hogy a térségben rengeteg turisztikai fejlesztés valósult meg uniós és hazai forrásból egyaránt. Ilyen volt például a szállások fejlesztését megcélzó Kisfaludy program, a strandok minősítését és fejlesztését megcélzó projektek, amelyek komoly kommunikációs támogatást is kaptak.
A bringások is viszik a Balaton jó hírét
A négy évszakos Balaton koncepció népszerűsítését a bicikliutak fejlesztése is segítette. A beruházás nagyban hozzájárult ahhoz, hogy előrelépések történtek az aktív turizmus terén. Tavaly már a Balaton Bike 365 négy központtal működött a tó körül. Itt a bringásokat mintegy 800 km kijelölt kerékpárút, tematikus túrák, applikáción keresztül elérhető útvonaltervek, kerékpáros-barát szállások várják.
Idén a fagyi lesz a sláger
Fekete Tamás szerint 2024-ben is számos olyan téma lesz a Balaton körül, amely felkeltheti az érdeklődést az újságírókban. A szakember szerint az egyik ilyen esemény a Balaton Fagyija választás lesz, amelyet idén 11. alkalommal szervez meg a Balatoni Turizmus Szövetség. Tavaly az újságírók fantáziáját ez az esemény mozgatta meg a legjobban. Erről az eseményről legalább annyit írtak, mint a komolyabb zenei fesztiválokról, vagy a Kékszalag vitorlás versenyről.
Fekete Tamás szerint idén is ekkora érdeklődés övezi majd a megmérettetést, annál is inkább, mert néhány napja, egy balatoni cukrász vezetésével taroltak magyarok a 2024-es Fagylalt Világbajnokságon – csapat bronzérmes lett. A világbajnokság tapasztalatait felhasználják majd az idei balatoni versenyen is. Mindez az eddigieknél is nagyobb publicitást eredményezhet a régió számára – mondta a szakértő.
Minden évben téma a sajtóban, hogy mennyire drága a Balaton, főként a horvát tengerparttal összevetve. Tavaly voltak, akik szerint egyes újságírók által kiszolgált, tudatos hecckampány zajlott a Balaton ellen, ami miatt sok vendégtől elesett az üdülőrégió. Az egyik balatoni borász arról is nyilatkozott, hogy jogi lépéseket fontolgat emiatt. Éskovács Péter, turisztikai kommunikációs tanácsadó szerint: tavaly az átlagnál egy kicsit több volt az ilyen típusú hír. A Balaton drágaságáról szóló vita több évtizede tart. Léteznek olyan híradások a hetvenes évekből, amelyben viccesen azt állították, hogy a maharadzsák pénztárcájához igazították a balatoni árakat. Tavaly pedig azt számolta ki egy újságíró, hogy 1970-ben vagy most tudunk több lángost venni az átlagfizetésből. Természetesen a számolásból az derült ki, hogy „régen minden jobb volt”. 1970-ben akár 1851 lángost is megvehettünk a havi fizetésből. Szerinte rengeteg álhír is megjelent a Balatonról a tavalyi évben. Ezekre egy érdekes kampánnyal hívták fel tavaly a figyelmet. Ebben a Balatonon lángosfákat ültettek, és szüreteltek. A cikkben azt közölték, hogy a fa termése jövőben az olcsó balatoni büfés ételek záloga lehet. A fáról képeket is közöltek a médiában, hírt elsőként néhány közösségi oldalon osztották meg, még április 1. előtt. Természetesen az olvasók 98 százaléka átlátott a hír tartalmán és jót nevetett, de 2% azt kérdezte, hogy mikortól lehet a fa terméséből készült lángoslisztet megvásárolni Az áprilisi tréfának szánt hírrel arra akartuk felhívni a figyelmet, hogy nem kell mindent elhinni, amit látunk a médiában, még akkor sem, ha valaki videókat, fotókat is mellékel anyagához. Az sem jelent semmit, ha mondjuk valaki komoly szervezetre hivatkozik, mint mondjuk az Európai Unió. Ébernek kell lennünk akkor is, ha valós helyszínekre, mint például a BalatonBike365 kerékpáros központjaihoz hasonló helyekre hivatkozik valaki, amelyek valóban léteznek – mondta Éskovács Péter. Szerinte 2024-ben is azok az utazók lesznek a leginkább tájékozottak a Balaton programlehetőségeiről, árairól, akik megbízható forrásokból, tudatosan fogyasztják és szűrik a híreket. |
A Balatonra tömegközlekedéssel is eljuthatsz! Nézd meg menetrendi keresőnket!
:
Nyitókép: Mészáros Annarózsa/likeBalaton