likeBalaton.hu | 2023.10.06. 10:00
Drónos vízimentés a Balatonon: a jövő életmentő technológiája
A technológiai fejlődés és az innováció soha nem áll meg, és most a Balatonnál egy olyan újítást mutattak be, ami minden korábbinál hatékonyabban segíthet bajba jutottakon. Képzeljük el, hogy egy nyugodt nyári napon a vízen hirtelen váratlan vészhelyzet adódik, és a környéken épp nincs vízimentő. Most képzeljük el azt is, hogy egy drón pillanatok alatt a helyszínre ér, és még mielőtt az ember szeme megpillantaná a bajbajutottat, a drón már ott is van, és segítséget nyújt.

A Vodafone Magyarország és a Rotors & Cams, melyek a 4iG Csoport tagvállalatai, október 3-án mutatták be a drónos vízimentés technológiáját az Internet Hungary konferencián. Nem csak a bemutató volt lenyűgöző, hanem az is, hogy a mentődrón működését egy 5G mobil-bázisállomás biztosította, ami a jövőben is így lesz.

De hogyan működik ez pontosan? Egy szimulált vészhelyzet során egy nagy teherbírású drón vizsgálódott, melynek szenzorai észlelték egy bajba került vitorlást. De nem csak a detektálás volt a feladata: a drón egy mentőmellényt is magával vitt, amelyet le tudott dobni a bajbajutottnak. Amint a mellény kioldott, egy IoT szenzor azonnali jelzést küldött egy közel lévő motorcsónakos mentőcsapatnak.

 

De lássuk részletesen is.
Jövőbemutató, életmentésre alkalmas technológiát mutattak be a 4iG Csoport tagvállalatai – a Vodafone Magyarország és a Rotors & Cams – október 3-án, a Balatonon. A drónos vízimentést az Internet Hungary-n, Magyarország egyik legfontosabb szakmai konferenciáján szemléltették. Az esemény fő támogatója, a 4iG Csoport a mentőshow közvetítését 5G mobil-bázisállomással biztosította, a jövőben pedig a mentődrón ezt a szélessávú mobilinfrastruktúrát használhatja.

A 4iG Csoport tagvállalatainak együttműködésének és a technológia közjó szolgálatába állításának példája volt ez a technológiai innováció. A szimulált vészhelyzet során a 4iG tagvállalata, a Rotors&Cams, ipari alkalmazásokra fejlesztett, nagy teherbírású drónja demonstrálta annak alternatív felhasználási lehetőségeit és pásztázta a vizet, detektálva egy bajba jutott vitorlást és személyzetét. A drón egy mentőmellényt is szállított, amit a vészhelyzet felé közeledve leoldott magáról, így juttatva el azt a segítségre szorulónak. A mellény kioldásának pillanatában az abba épített IoT-szenzor vészjelzést küldött egy motorcsónakos mentőcsapatnak, továbbítva a mentőeszköz pontos lokációját, hogy a mentőcsapat azonnal a bajbajutott mentésére indulhasson. A bemutatót az érdeklődők élőben tekinthették meg, Szujó Zoltán közvetítésével.

Az Internet Hungary idén számos előadás és kerekasztal-beszélgetés keretében járta körbe többek között a jövő technologiáinak felhasználási lehetőségeit, továbbá azt, hogyan képesek e fejlesztések napjaink legnagyobb társadalmi kihívásaira és gazdasági kérdéseire megoldást nyújtani. Bányai Tamás, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója előadásában a társadalmi és gazdasági jelenségekre adott távközlési megoldáskoról is beszélt.

„A távközlés folyamatosan keresi a választ a makrotrendek kérdéseire, mint például a munkaerőhiány, fenntarthatóság, energiabiztonság, öregedő társadalom és az internetbiztonság. A megoldások fókuszában pedig hiszem, hogy a technológia, valamint az infrastruktúrát biztosító konvergens hálózatok állnak. A hálózatok legfontosabb tesztelői a lakossági ügyfelek mellett a vállalkozások, akik ezeket a hétköznapokban rendszeresen használják – a futároktól kezdve, az utasszállításon át, az ipari és mezőgazdasági alkalmazásokig bezárólag. A 4iG Csoport a kiemelkedő technológiai képességeire építve a vállalati felhasználás mellett komplex fejlesztésekkel a közjót is szolgálja – ilyen a ma bemutatott, a vízi életmentést megkönnyítő drón is” – mondta el Bányai Tamás.

A 4iG Csoport részéről a Vodafone Magyarország képviseletében tartott előadást Pete Gábor, a Vodafone Magyarország szakértékesítési igazgatója, az IoT technológiák és mesterséges intelligencia kapcsolatáról. Fischer Kristóf, a Vodafone Magyarország digitális szolgáltatások és ügyfélélmény vezérigazgató-helyettese pedig arról beszélt, hogyan hat vissza a kognitív folyamatokra a mesterséges intelligencia használata.

Az Internet Hungary-n bemutatott, vízi mentésre is használható technológia a jövőben kiegészülhet mesterséges intelligencia alapú alkalmazásokkal, amelyek a mindennapos mentési és vízi ügyelet során kiszűrhetik a vélt veszélyhelyzetekből a valóban cselekvést igénylő szituációkat, majd riaszthatják az illetékeseket, ezzel jelentősen megkönnyítve az életmentők dolgát.

 

 

Nyitókép: illusztráció / shutterstock
Forrás: 4iG.hu

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva