Müller Anikó Hanga/veol.hu | 2021.03.10. 17:00
Megújul a Cuha-völgyi via ferrata túraútvonala
A Veszprémtől északra fekvő Cuha-völgyben a tavaszi hónapokban felújítják a via ferrata pályát, ahhoz új szakaszt is építenek. Túrázás közben már láthatjuk is a munkálatokat, melyeket nyár elejére befejeznek.

A munka Kovács Tamás, a Tatabányai Alpin Sportklub elnöke, a magyarországi vasalt utak megálmodója irányításával folyik a Vinyét Porva-­Csesznekkel összekötő tu­ristautat övező szakaszon.

Mi is az a via ferrata?

Az alpesi vidékeken régóta közkedveltek a via ferrata utak, a biztonsági elemekkel ellátott sziklafalszakaszok, hegy­mászó ösvények. Az első vasalt utat 1492-ben a franciaországi Mount Auguille oldalában építették fából. Az I. világháború idején a Dolomitokban kapott újabb lendületet a drótkötéllel biztosított hegyi ösvények kiépítése, a katonák számára az ellátmány könnyebb, hatékonyabb eljuttatására. Napjainkban szabadidősportként terjedt el szerte Európában a sziklamászás e módja.

Hol vannak ilyen hegymászó ösvények hazánkban?

Hazánkban az első vasalt utak a cseszneki Kőmosó-szurdokban épültek 2013-ban, mintegy 370 méter hosszúságban – az Ostromlók útja, a Várpanoráma út, a Tálos Zoltán emlékút – különböző nehézségi fokozatokban. A második Tatabányán, a Turul-szobor közelében, a harmadik a Cuha-völgyben, a legújabb, a tavaly átadott negyedik út pedig Sárospatak közelében, a Megyer-hegyi Tengerszemnél van. Hazánkban a via ferrata utak építését, felügyeletét a tatabányai sportklub végzi. A sportklub tagjai a via ferrata oktatásokon túl túravezetéseken ismertetik meg a biztonságos mászás technikáját az érdeklődőkkel.

Így újítják fel a via ferratát a Cuha-völgyben

– Jelenleg a 2015-ben épített pályánkat bővítjük sporttársaimmal. A munkamenet azzal kezdődik, hogy szemrevételezzük, mely sziklák alkalmasak via ferrata út létesítésére. Ezt követően ezeket veszélytelenítjük, azaz a laza, mozgó köveket eltávolítjuk, majd pontosan kijelöljük a nyomvonalat. A 30-40 centiméter hosszú betonvas tartókat, melyek a drótkötelet rögzítik, beragasztjuk a sziklába. A munka befejezését, az új pályaszakasz átadását a nyárra tervezzük – mondta az elnök.

A Cuha-völgyben a munkálatokat Kovács Tamás irányítja Fotó: Müller Anikó Hanga

 

Forrás: veol.hu

Nyitókép: Pixabay

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva