Az év első hónapjaiban szokatlan reggeli ködfoltokkal találkozhatunk az utakon. Az autósok többsége nem elég felkészült a ködös időjárás okozta nehézségekre, mert ritkán vezet ilyen időben.
Sokan azzal sincsenek tisztában, hogy a távolsági fényszóró ködben az egyik legrosszabb választás.
Albert Péter vezetéstechnikai szekértő elmondta, hogy melyek a legfontosabb tudnivalók.
– Az autósok többsége nem eléggé felkészült a ködös időjárás okozta nehézségekre, mert riktán vezet ilyen időjárási körülmények között. Azt javasoljuk, hogy ködös időben csak az vezessen, akinek feltétlenül szükséges – árulta el a Borsnak Albert Péter vezetéstechnikai szakértő.
Hasznos tanácsok a ködös időben vezetéshez
- a sebesség csökkentésével és a követési távolság növelésével lehet mérsékelni a balesetek bekövetkezésének kockázatát
- ha valaki 50-nel megy, akkor legalább 2 másodpercnyi követési távolságot érdemes tartania, ami nagyjából 28 méter
- amennyiben ködös időben közlekedik, ez legalább 3 másodperc, vagyis nagyjából 42 méter
- nemcsak látni, de látszódni is fontos az utakon
A kétféle ködlámpa használata
Az első a ködfényszóró, a hátsó pedig a ködzáró fény. Előbbi arra szolgál, hogy jól lásson a sofőr, míg utóbbi azért, hogy őt jól lássa a mögötte haladó. Ezek rossz használatával komoly anyagi és biztonsági károkat okozhatunk.
Sokan nincsenek vele tisztában, hogy a távolsági fényszóró ködben az egyik legrosszabb választás. Helyette
sokkal célszerűbb a tompított vagy első ködfényszóró.
Ám fontos tudni, hogy
lakott területen csak akkor használhatunk ködlámpát, ha másokat nem zavarunk vele.
Mivel a köd kialakulásához a levegő magas nedvességtartalma is szükséges, annak vízcseppjein úgy törik meg a fény, hogy szinte fehér falat képez. Emiatt nem megfelelőek a látási viszonyok.
Albert Péter vezetéstechnikai szakértő évente több mint 50 ezer kilométert vezet
Útjai során csupán néhányszor fordult elő, hogy használnia kellett volna a hátsó ködzáró fényeket.
A hátsó ködzáró fényeket csak akkor érdemes bekapcsolni, ha 20 méter alá csökken a látótávolság, különben elvakítja a mögöttünk haladót.
A leggyakoribb járművezetői hibák között van, ha valaki a ködöt elhagyva egyből gyorsítani kezd, ahelyett, hogy tartaná a sebességét, számítva az újabb ködfoltra. Sokan a jármű világítását is úgy felejtik, ahelyett, hogy az aktuális helyzethez igazodnának.
A megfelelő vezetéstechnikai készségek elsajátítása mellett
autónk állapotára is oda kell figyelnünk.
- az ablaktörlőknek is megfelelően kell működniük
- ahogyan a világító berendezéseknek is
- hiába vannak például jól beállítva a fényszórók, ha nem tiszták
- a modern, automata vezérlésű autóknál pedig jellemző, hogy automatikusan távolsági fényszóróra kapcsolnak ködben. Ez rontja a látási viszonyokat, ezért érdemes kikapcsolni az automatizmust
- komoly segítséget nyújthat autónk navigációs rendszere, amely miatt fel tudunk készülni például az esetleges kanyarulatokra is
A ködfoltok kialakulásához elengedhetetlen a talajmenti alacsony hőmérséklet. Ebből a sofőr arra is tud következtetni, hogy figyelnie kell a fekete jég miatti ráfutásra is. Sokkal óvatosabban érdemes tehát vezetnie. |
– árulta el a Borsnak Albert Péter vezetéstechnikai szakértő.
:
Forrás: borsonline.hu
Nyitókép: illusztráció/Shutterstock