H.Á./borsonline.hu | 2023.01.10. 14:00
Hasznos szakértői tanácsok: így vezess ködös időben
Ködös időben ezek a tanácsok a legfontosabbak, ha a volánhoz ülsz.

Az év első hónapjaiban szokatlan reggeli ködfoltokkal találkozhatunk az utakon. Az autósok többsége nem elég felkészült a ködös időjárás okozta nehézségekre, mert ritkán vezet ilyen időben.

Sokan azzal sincsenek tisztában, hogy a távolsági fényszóró ködben az egyik legrosszabb választás.

Albert Péter vezetéstechnikai szekértő elmondta, hogy melyek a legfontosabb tudnivalók.

– Az autósok többsége nem eléggé felkészült a ködös időjárás okozta nehézségekre, mert riktán vezet ilyen időjárási körülmények között. Azt javasoljuk, hogy ködös időben csak az vezessen, akinek feltétlenül szükséges – árulta el a Borsnak Albert Péter vezetéstechnikai szakértő.

Hasznos tanácsok a ködös időben vezetéshez

  • a sebesség csökkentésével és a követési távolság növelésével lehet mérsékelni a balesetek bekövetkezésének kockázatát
  • ha valaki 50-nel megy, akkor legalább 2 másodpercnyi követési távolságot érdemes tartania, ami nagyjából 28 méter
  • amennyiben ködös időben közlekedik, ez legalább 3 másodperc, vagyis nagyjából 42 méter
  • nemcsak látni, de látszódni is fontos az utakon

A kétféle ködlámpa használata

Az első a ködfényszóró, a hátsó pedig a ködzáró fény. Előbbi arra szolgál, hogy jól lásson a sofőr, míg utóbbi azért, hogy őt jól lássa a mögötte haladó. Ezek rossz használatával komoly anyagi és biztonsági károkat okozhatunk.

Sokan nincsenek vele tisztában, hogy a távolsági fényszóró ködben az egyik legrosszabb választás. Helyette

sokkal célszerűbb a tompított vagy első ködfényszóró.

Ám fontos tudni, hogy

lakott területen csak akkor használhatunk ködlámpát, ha másokat nem zavarunk vele.

Mivel a köd kialakulásához a levegő magas nedvességtartalma is szükséges, annak vízcseppjein úgy törik meg a fény, hogy szinte fehér falat képez. Emiatt nem megfelelőek a látási viszonyok.

Albert Péter vezetéstechnikai szakértő évente több mint 50 ezer kilométert vezet

Útjai során csupán néhányszor fordult elő, hogy használnia kellett volna a hátsó ködzáró fényeket.

A hátsó ködzáró fényeket csak akkor érdemes bekapcsolni, ha 20 méter alá csökken a látótávolság, különben elvakítja a mögöttünk haladót.

A leggyakoribb járművezetői hibák között van, ha valaki a ködöt elhagyva egyből gyorsítani kezd, ahelyett, hogy tartaná a sebességét, számítva az újabb ködfoltra. Sokan a jármű világítását is úgy felejtik, ahelyett, hogy az aktuális helyzethez igazodnának.

A megfelelő vezetéstechnikai készségek elsajátítása mellett

autónk állapotára is oda kell figyelnünk.

  • az ablaktörlőknek is megfelelően kell működniük
  • ahogyan a világító berendezéseknek is
  • hiába vannak például jól beállítva a fényszórók, ha nem tiszták
  • a modern, automata vezérlésű autóknál pedig jellemző, hogy automatikusan távolsági fényszóróra kapcsolnak ködben. Ez rontja a látási viszonyokat, ezért érdemes kikapcsolni az automatizmust
  • komoly segítséget nyújthat autónk navigációs rendszere, amely miatt fel tudunk készülni például az esetleges kanyarulatokra is
A ködfoltok kialakulásához elengedhetetlen a talajmenti alacsony hőmérséklet. Ebből a sofőr arra is tud következtetni, hogy figyelnie kell a fekete jég miatti ráfutásra is. Sokkal óvatosabban érdemes tehát vezetnie.

 

– árulta el a Borsnak Albert Péter vezetéstechnikai szakértő.

 

 

 

 

Tervezd meg az utazást!



:


 

Forrás: borsonline.hu
Nyitókép: illusztráció/Shutterstock

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva