– A bringások száma látványosan megemelkedett az utóbbi öt évben, az egyik kiemelt úti cél a Balaton, a déli part továbbra is hallatlanul vonzó – mondta Muzsi Zsolt, a kaposvári Zsota Kerékpártúra vezetője. – Az aktív szabadidősportok amúgy is széles tábora megállás nélkül bővül, a fiatalok és az idősebb korosztály egyik nagy kedvence a kerékpározás. Öröm látni, hogy sokan kihasználják a vasúti lehetőségeket Somogyban is. Szép számmal akadnak olyanok, akik Fonyódról Keszthely érintésével Badacsonyig eltekernek, ahol egy finomat esznek, s onnét hajóval térnek vissza Fonyódra. Mások Siófokról Szántódra hajtanak, s a túlparton Tihany mellett Balatonfüred környékét fedezik fel. Ha a trendet figyelem, szerintem 2019-ben jóval többen pattnanak bicajra , mint tavaly, s ez minden bizonnyal befolyásolja a vasút forgalmat is.
A legtöbb biciklis Győr és Mosonmagyaróvár, Budapest és a Velencei-tó menti állomások, illetve Siófok között utazik, de a Dunakanyar felé a szobi és a köztes váci, dunakeszi és a felsőgödi állomások is népszerű célok, tájékoztatott a MÁV. A gyorsvonati kocsik felújításának köszönhetően tavaly ősztől további 20, kerékpár szállításra alkalmas előtérrel is rendelkező személykocsi állt forgalomban, kocsinként három bringa szállítható, valamint 10 IC+ kocsi közlekedik már próbaüzem keretében. Ezekben a kocsikban nyolc kerékpár fér el. Az IC+ kocsik felhasználását a balatoni forgalomban is tervezi a MÁV-Start. S 2020 első negyedévétől a legforgalmasabb Budapest-Vác-Szob és Budapest-Cegléd-Szolnok vonalakon forgalomba állnak az emeletes motorvonatok, amelyeken még több kerékpár fér majd el. Ezek a járművek hétvégenként megjelennek a Velencei tó mentén is, illetve nyaranta a Balaton déli partján.
– A szív- és érrendszeri betegségek megelőzésére jó választás lehet a kerékpározás – közölte Lassu Gyula siófoki háziorvos. – Akárcsak más tevékenységnél, itt is lényeges a fokozatosság, akkora útra vállalkozzanak a kezdők, amennyit kényelmesen képesek megtenni. Erősen ajánlott biztonsági felszerelést viselni: egy kisebb borulásnak súlyos következményei lehetnek, ám megfelelő védelemmel mérsékelhető a kockázat.
– Érezhető bevételt jelent a kerékpáros turizmus térségünkben, s az ehhez kapcsolódó szolgáltatásokat is egyre több helyen jelennek meg – hangsúlyozta Makkos Péter, a Kisosz fonyódi csoportvezetője. – A bringások vendéglőkben, cukrászdákban esznek, isznak, panziókban szállnak meg, s ha útközben elromlik a gépük, akkor a bringapontokon kapnak segítséget. Növekvő forgalomról van szó, épp ezért lényegesnek ítélem a meglévő balatoni kerékpárutak rendszeres karbantartását, illetve a környéken újabbak létesítését. Kiváló példa erre Szlovénia, ahol a rengeteg bringa útnak is köszönhető, hogy hihetetlenül sok turista látogat oda.
Makkos Péter szerint az idegenforgalmi szezon meghosszabbításában aktív szerepet játszik a kerékpárosturizmus. Már kora tavasszal túráznak a családok és a baráti csapatok, s gyakran még a hűvös, szeles időjárás sem riasztja el őket.