A Badacsony és a Siófok katamaránok után 1980-ban a MAHART újpesti üzemében épült meg a Füred, amelynek hossza 35,6 méter, szélessége 10,2 méter és alakja jobban tervezett mint a két elődjéé.
A korabeli adatok szerint 600 fő befogadására tervezték, hivatalosan azonban ma 400 utas fér el rajta.
Szezonnyitó hajó
Üzembe helyezésétől kezdve gyakran ezzel a hajóval nyitották a hajózási szezont, de előfordult, hogy másra is használták, ahogy azt a Zalai Hírlap írta 1984-ben:
„A balatoni hajózási szezont mint minden évben, így a mostani tavaszon is a Füred katamarán hajó nyitotta meg. Miután megtette első idei útját, leállt, hogy bútorokat pakoljanak fedélzetére. A MAHART ugyanis a Kanizsa Bútorgyárral és a Kanizsa Domus Áruházzal együtt április 24-től május végéig bútorvásárt rendez több balatoni kikötőben.”
A kéttestű hajó felső fedélzetén egy nagyméretű, tágas, nyitott, valamint egy kisebb, zárt utastér, az alsó fedélzeten pedig egy nagyméretű, kényelmes, panorámaablakos, klimatizált utasterem található.
A legtöbb balatoni hajóhoz hasonlóan esténként diszkóhajóként is üzemelt, és kiválóan alkalmas konferenciák és egyéb rendezvények befogadására is.
Olykor meg kell újulni
1998-ban a flotta más tagjaival együtt kisebb felújításon esett át, erről a Veszprémi Napló is beszámolt:
„Ezekben a hetekben is folyamatosan zajlik a hajók javítása, felkészítése az új szezonra. A legnagyobb munkák közé tartozik a Füred katamarán belső átalakítása, a Kossuth komp teljes felújítása és a földvári vitorláskikötő építése. A nosztalgiahajók közül a Helkát korszerű elektroakusztikai berendezésekkel szerelik fel, és kétéves kihagyás után újra a vendégek szolgálatába állítják a kétárbo- cos Uránus vitorlást.”
2003. novemberében a hajó ki lett sólyázva és teljes fenéklemez cserét hajtottak rajta végre, majd 2004. júniusban került ismét vízre.
Idén a jubileumi ünnepre szintén megújult, többek között új külső festést kapott, a belső bútorzatot kicserélték, felújították a büfét, az ablakokra pedig hőálló üvegfólia került.
?Megújult a Füred katamarán❗? Korábbi posztjainkban a virtuális hajókirándulások során bemutattuk nektek a Füred…
Posted by Balatoni Hajózási Zrt. on Wednesday, May 19, 2021
Anno csodabogárnak számított
A hetvenes évek végén a korabeli tervek új szovjet hajókat képzeltek el a magyar tengerre és gyorsan megépülő flotta újdonságokat vizionáltak, ebből születtek meg a kockaházra emlékeztető katamaránok.
Végül csak három kéttörzsű hajó épült, a Badacsony és a Siófok után a Füredet már hat méterrel hosszabbra, és gyorsabbra tervezték. A hosszabb hajótest miatt kevésbé volt farnehéz, sebessége pedig a megszokott 13 km/h helyett 15-16 km/h lett.
Plusz érdekesség, hogy testvéreitől eltérően a személyzeti lakótér nem a hajótestben, hanem a kormányállás alatt került kialakításra.
Azóta is töretlenül szállítja a hajózni vágyó közönséget. A nyári szezonban a Füred katamarán Balatonlelle – Balatonboglár – Badacsony útvonalon közlekedik.