Teljes körű építészeti, gépészeti és villamosfelújításon esett át a Kis-Balaton déli részén található 4T és 21T zsilip,
melyek feladata a Kis-Balaton vízszintjének szabályozása, és a Zalán érkező oldott tápanyagok távol tartása a Balaton vízétől.
Kirándulók közül talán sokan ismerik a balatonhídvégpusztai Zala-híd után található Laki István-zsilipet. Itt történt a felújítás. A terület arról híres, hogy van itt egy hallépcső, valamint egy fahasábokból összerakott különleges madármegfigyelőhely.
Cél a hordalék és a szerves tápanyag visszatartása
Mint ismert, az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság konzorciumának megvalósításában több mint 5 milliárd forintos projekt indult a Balaton vízminőségének javítására.
A 2023. október 31-ig megvalósuló fejlesztés, a Preventív intézkedések a Balatont érintő vízminőségi problémák hosszútávon fenntartható kezelésére című (Kehop) projekt célja a tó vízminőségi állapotának javítása,
elsősorban a befolyó vizeken érkező uszadék, hordalék és szerves tápanyagok visszatartásával.
– Cégünk a projekt úgynevezett LOT2 részét már megvalósította,
a felújított zsilipek műszaki átadás-átvételi eljárása 2023. március elején sikeresen megtörtént
– tájékoztatta Magyar Építőket Fischer László, a SZABADICS Építőipari Zrt. projektvezetője.
Mint mondta: a 4T zsilip esetében a következő munkák valósultak meg:
- a vasbeton műtárgy rekonstrukciója (betonfelületek tisztítása, javítása).
- Gépészeti munkák, az elzárótáblák (síktábla és billenő), valamint támkapu teljes körű felújítása, a teljes hidraulikai rendszer rekonstrukciója.
- Villamos és irányítástechnikai berendezések villamos berendezések felújítása, üzemviteli automatikák, kábelezés és jelátviteli berendezés felújítása, térvilágítás korszerűsítése.
- Felújították a kezelőhidat, elbontották majd újra aszfaltozták a burkolatot.
- Megtörtént a vasbeton pályalemez felületi tisztítása és javítása, járda javítása, hídgerendák-, acél korlátok felújítása;
- a műtárgy távjelzőrendszerbe illesztése, a kezelő épület részleges felújítása, valamint a bekötőút felújítása.
A 21T zsilipnél a 4T műtárgyéhoz hasonló rekonstrukciós munkákat végeztek. Ezeken túl megvalósult a vasbeton pályalemez felületi tisztítása és javítása, a járda javítása, valamint felújították a hídgerendákat, acél korlátokat. Részlegesen újjáépítették a kezelő épületet, valamint az uszadék kiemelő műtárgy rekonstrukciója is megtörtént.
Az Európai Unió és a magyar kormány vissza nem térítendő támogatásával zajló projektben még további munkálatok zajlanak, melyről itt lehet részletesebben olvasni.
Nyitókép: magyarepitok.hu