Mihály Szilvia | 2020.07.08. 08:00
SUP deszkán fedeztük fel a Keszthelyi-öböl titkos, eldugott részeit
Tudod, hol folyik a Zala a Balatonba? Gyere, megmutatjuk! Vízitök, tavirózsák, kormoránok, hattyúk és végtelen nádas. Ez is a Balaton!

Ha már jártál a Balaton nyugati csücskében, minden bizonnyal átautóztál vagy vonatoztál a Fenékpuszta melletti Zala hídon. Sportos nyaralók biciklivel is áthaladhatnak rajta, hiszen itt vezet át a Balatoni bringakörút is. Egy pillanatara látjuk a híd alatt kikötött halászcsónakokat, megfordul a fejünkben, hogy milyen romantikus lehet itt a vízen ringatózni. Ha bicajjal vagyunk, megállunk egy gyors fényképre, elmélázunk azon, hol találkozhat a folyó a Balatonnal, majd haladunk tovább.
Mi most megnéztük SUP-pal, pontosan hol van a torkolat, és mondanom sem kell, hogy egy elvarázsolt mesevilágba csöppentünk.

Fotó: Mihály Szilvia

Mivel a Balatont keresztben nem evezhetjük át, csak az évente egyszer megrendezett, szervezett Balaton-átevezésen Fonyód és Badacsony között, így a keszthelyi Helikon strandot választottuk indulási helyszínnek, és a nyugati part menti nádasok mellett eveztünk el Fenékpusztáig, majd vissza.

Előkészületek

• Ha van saját SUP deszkád, azzal egyszerűbb megoldani a nem vezetett túrázást, ha nincs, akkor válassz egy olyan kölcsönzőt, ahol egész napra tudsz magadnak SUP-ot bérelni.
  • Egy hosszabb SUP túrára csak akkor indulj el, ha már van gyakorlatod, ha könnyen tudod irányítani a deszkát, és úszni is tudsz.

Itt mindent megtudhatsz, mi alapján válassz magadnak saját SUP deszkát!

• A SUP deszka felpumpálása tökéletes bemelegítés az evezés előtt, ha közel 30 fok van, akkor sokat segítenek a vízparti fák, árnyékukban kevésbé érezzük a hőséget.
  • Ha hosszabb időt töltesz a vízen, mindenképp gondoskodj az UV védelemről és a folyadék utánpótlásról. A naptej mellé javasolt egy laza kalap és akár hosszú ujjú UV szűrős póló is.
  • A vízhatlan táskádba csomagolj némi elemózsiát, csokit ne, mert az nagyon hamar felolvad! Célszerű jégakku mellé tenni a vizedet, vagy lefagyasztani indulás előtt, mert gyorsan melegszik. Gondoskodj a szemét begyűjtéséről is, eszedbe ne jusson banánhéjat vagy szalvétát a Balatonba dobni. Ha odafelé elbírtuk a szendvicset, visszafelé sem lesz nehezebb a táska a maradéktól.
  • Legyen nálad feltöltött vízhatlan telefon, töltsd le a vízi mentők applikációját, és bár nem kötelező, de mentőmellényt is vigyél magaddal. Elsőre viccesen hangzik, de a vízen is igazoltathatnak a rendőrök, tehát a személyi okmányaid is legyenek nálad.

Fotó: Mihály Szilvia

• Egy hosszabb túrára ne indulj el egyedül, és legyenek ismerősök a parton, akik tudják, merre eveztek, nekik jelezd, mikor várható a partraszállásotok.
  • A Google Maps térképpel is előre megtervezheted az útvonalt, és kalkulálhatod a vízen töltött időt.
  • Természetesen számolj azzal, hogy néha csobbanni fogsz a Balatonba, és aztán mozdulatlanul ringatózol a vízen a deszkádon fekve, de ilyenkor egy-egy üzenettel be is jelentkezhetsz az ismerősöknél vagy a közösségi oldalakon.

A túra

A Helikon strand tökéletes vízre szállási hely, néhány evezőcsapás után már magunk mögött hagyjuk a strandolókat, aztán a vízibicikliseket is, és meglepő módon ebben az öbölben vitorlás is kevés.
A part mentén haladunk, 100-200 méterre távolodva a vízen.
Keszthely és Balatonberény között nincs lakott terület, ez a Zala folyó torkolatig egy nagyjából 6,5 km hosszú nádasokkal szegélyezett, természetes partszakasz, a pecások és a vízimadarak birodalma.
Az első látnivaló a Keszthelyi-öböl és a Keszthelyi-hegység, a part menti óriáskerék tökéletes tájékozódási pontnak is.

Fotó: Mihály Szilvia

Az első helyen, ahol úgy tűnik, be lehet evezni a nádasba, be is kanyarodunk, kb. húsz perce vagyunk vízen, és már csak a csendet és a természet hangját hallani.
Mutatjuk videón:

Itt még csak vízitököt látunk, és a csak szó erősen idézőjeles, hiszen a strandokon nem találkozunk ezzel a csodaszép növénnyel, később pedig fehér tündérrózsákat is találunk.
A következő látnivaló a keszthelyi Kutyás park, szintén nem túl gyakori, amikor emberek és kutyák úsznak egymás mellett a Balatonban.
Innét már rálátunk Badacsonyra is, egyre szélesebb a a látóhatár.

Fotó: Mihály Szilvia

Többször megállunk, nézzük a felhőket, a tájat, szívjuk magunkba azt a végtelen energiát, amit a látvány nyújt.
A fenékpusztai öbölnél egy darabig csak sejtjük, hogy hol lehet a befolyó, azt elárulom, hogy biciklivel már réges-rég visszaértünk volna Keszthelyre, miközben a deszkán állva még csak keressük a nád közötti vízi ösvényt. Itt a víz színe barnásabb, de nem koszos. Hattyúk, kormoránok, és pecások között jutunk el a torkolathoz.

Ha csak egy fotót látnék a helyről, azt mondanám, ez a Tisza-tó egyik eldugott szeglete, tényleg hihetetlen, hogy a nyüzsgő strandok mellett ez is a Balaton.
A part menti fák, növények, madarak között felevezünk a Zala hídig. Kissé szürreális, a végtelen csendből egyszer csak kiérünk egy forgalmas út alá, felettünk épül az új autóút, mellettünk pedig egy fiókáit védő hattyúmama lendül támadásba. Annyira meghökkenek, hogy fotózni is elfelejtek.
A híd után kezdődik a Kis-Balaton, ide már nem lehet beevezni, gátak védik a természetvédelmi területet.

Fotó: Mihály Szilvia

A mérges hattyútól kissé távolabb megállunk fotózni és ebédelni, itt döbbenünk rá, hogy még csak a túra felénél járunk, hiszen vissza is kell evezni. Visszafelé már többször megállunk, csobbanunk a vízbe, és nem is értjük, miért nem ünneplő tömeg vár bennünket a parton egy ekkora sportteljesítmény után.
Nagyjából 15 km-t eveztünk 4 óra alatt, ez egy nagyon kényelmes túra tempó sok-sok megállóval.