veol.hu/Tóth. B. Zsuzsa | 2020.05.06. 10:35
Két keréken a tó körül
A Balaton kerékpáros turisztikai hasznosítása egyelőre messze van a kívánatostól, de a balatoni bringakörút adja magát lehetőségként az ott élők számára. Ugyanakkor most inkább a rövid távú, települések közötti és hegyi kerékpározás ajánlott, nem a nagy távok megtételének ideje ez.

A Kerékpáros Magyarország Szövetség alelnöke, Németh Zsolt erről, a balatoni bringakörút helyzetéről és arról beszélt a Veolnak, hogy igazak-e a híresztelések, melyek szerint a kerékpározás meglehetősen veszélyes most a járvány miatt.

— Ami az utóbbit illeti, semmivel sem veszélyesebb kerékpározni most, mint túrázni vagy sétálni. A lényeg a létszám: ne legyünk csoportban, és legfeljebb velünk élő családtagjainkkal menjünk kerekezni. A vírus a szabadban kevésbé száll az emberre, mint zárt térben, a bringások pedig eleve kellő távolságban vannak egymástól tekerés közben — mondta Németh Zsolt.

— A balatoni bringakörút adja magát lehetőségként az ott élők számára, de most inkább a rövid távú, települések közötti és hegyi kerékpározás ajánlott, nem a nagy távok megtételének ideje ez. Kevés a mosdó, és a büfék, éttermek is csak lassan, fokozatosan nyílnak meg a korlátozások enyhítésével, az ABC-k pedig nem készültek fel tömegekre, túlterheltek. Kerékpáros események nincsenek, a Balatont megkerülő programokat más időpontban rendezik majd meg — sorolta Németh Zsolt.

Fotó: Nagy Lajos/Napló

— Általánosságban elmondható, hogy egyre többen bicikliznek, és az út is javul. Kerékpáros forrásokból a bringaúthoz kapcsolódó olyan önkormányzati utakat fejlesztenek, amelyeken kerékpárút is van, de önálló kerékpárút nem épül. A bringások nem hagyják ezt annyiban, de a polgármestereknek is lobbizniuk kellene.

A nyolc hónapos kerékpáros szezon érdekében össze kell fogni, hogy a források megnyíljanak. Arra várunk, hogy a balatoni bringakör teljes egészében le legyen burkolva. Amíg nem elég jó minőségű az út, addig az igényesebb turisták nem jönnek vissza. Összefüggő, két méternél szélesebb kerékpárút kell ehhez, ilyen nem lesz belátható időn belül.

A források nem érnek ide a Balatonra, pedig 2011 óta kiemelt állami fel­adat a balatoni bringakör befejezése.

Ősszel indulnak olyan építkezések, amelyek során önálló kerékpárutak valósulnak meg, főleg a tópart keleti medencéjében, például a balaton­akarattyai magasparton. Új, a korábbinál biztonságosabb nyomvonalra kerül a kerékpárút többek között Balaton­kenesén, és vízközelben épül az új szakasz Fonyódon. Balatonlellén ez utóbbit még nem sikerült megoldani, de Badacsonytomajon sem épül meg az önálló út mostanában. Ott a Római úton jelölték ki a kerékpárutat, ahol a gépkocsiforgalom is halad.

— Zavarják egymást a borászok, az áruszállítók, a hegyi taxisok, a kirándulók. Senkinek nem jó ez. Ugyan a 71-es út mellett is van egy nyomvonal, de magántulajdont érint, és a lakosság sem pártolja. Mivel az út hazai forrásból valósulhat csak meg, erre eddig nem volt lehetőség. De elindult a tervezés, az egyeztetések sora. Balatonrendesen sincs még kerékpárút, pedig két nyomvonalverzió felmerült, de a források nem érkeztek még meg, így mostanában nem készül el — sorolta a problémákat az alelnök.

Fotó: Nagy Lajos/Napló

Beszélt arról is, hogy milyen fontos lenne a tó közelében levő településeket bekapcsolni a bringakörbe.

— A Balaton környéki kerékpározás piacra vihető turisztikai termék. Ehhez kapcsolódnak a háttértelepülések irányába haladó kisebb kerékpárutak. A Tapolca és Szigliget között megvalósítandó szakasz kivitelezése során problémát okoz a térkép pontatlansága. A Tapolca patak nyolc méterrel odébb van a valóságban, mint a térképen. A talaj ingoványos, pedig az egyik legszebb kerékpárút lehet ez majd a szép nyomvonal miatt. A cél, hogy minél hosszabb szakaszon önálló legyen az út, és összekösse majd Tapolcát Sümeggel és az utóbbit Sopronnal, sőt, Ajkát szintén be lehetne kötni.

Évről évre látványosan nő a kerékpározók száma hazánkban, így az elektromos bringások száma ugyancsak. Ők óránként 25 kilométeres sebességgel is haladhatnak, az ő érdekükben is fontos lenne, hogy biztonságosabbak legyenek az utak.

— Lobbizunk azért is, hogy kötelező legyen a bukósisak használata, és kértük, hogy készüljenek fényvisszaverő jelzések az út mentén, valamint legyen megfelelő kitáblázás — mondta Németh Zsolt.

Hozzátette, hogy pillanatnyilag Balatonedericsnél javítják az utat, ott a fák gyökerei felnyomták az aszfaltot. Rendbe teszik az alapokat, és 20 centiméterrel szélesebb lehet a nyomvonal is. Sajnos azonban a Szigliget melletti patakokon átívelő vashidakat nem helyezték még ki.

— Van tehát hiányérzetünk, de leginkább amiatt, hogy egy szolgáltatóhálózatot ígértek a Balaton körül, ehelyett erdőkben lesznek frissítőállomások. Ez nem hoz különösebb turisztikai bevételt. Mi 16 állomásos szolgáltatóláncot terveztünk, ez nem valósulhat meg, de önerőből egy bázist alakítunk ki Balatonlellén. Nagyon kellenének olyan szolgáltatópontok, ahonnan lovagolni, vitorlázni mehetnek a bringások, erre nagy az érdeklődés, dolgozunk rajta, hogy megvalósuljon. Hiszen a bringások várják, hogy lecsengjen a járvány, és a bringakör teljesítése újra kihívássá váljon számukra. Szóval olyan magyar narancsszerű ez a Balaton körüli kerékpárút. Tíz éve nem javult, csak romlott az állapota, miközben a bringások száma többszörösére nőtt — szögezte le az alelnök.

Forrás: Veol.hu

Nyitókép: Balatonalmádi kerékpárút (Fotó: Pesthy Márton/Napló)

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva