Mihály Szilvia | 2021.08.11. 15:00
Szex az unikornison?! Tényleg életveszélyes a nádi romantika?
El sem hiszed, milyen könnyen történik vízi baleset, ha nem tartod be a szabályokat. Megmutatjuk, hogyan lehet önfeledt és egyben biztonságos a nyaralásod.

Mélyvíz

– A Balaton esetében alapvetően egy sekély tóról beszélünk, de a vízmélység és az áramlatok miatt még a vízhőmérséklet sem állandó, ez nem egy csempézett medence, sokkal több veszélyt rejt annál. A déli parton homokos, homokpados a part, és bár 2-300 méterig be lehet gyalogolni, azért a homokpadok között is akadnak mély sávok, melyek veszélyesek. Az északi part hamar mélyül, iszapos. 4 és fél méteres a víz átlagos mélysége,

az északi parton a nád előtti sávban, ahol a SUP-ososk, kajakosok, kenusok eveznek, 2 és fél, 3 méteres a víz.

A mentőmellény alapfelszereltség egy vízitúrán
Fotó: Mihály Szilvia

Somogyi László túravezetővel beszélgettünk a balatoni vízitúrák és strandolás során ránk leselkedő veszélyekről a badacsonylábdihegyi strandon, ahonnét vízitúrázni is indulhatunk.

Kötelességünk segíteni

– Én nem vagyok vízimentő, de alapvető emberi feladatom, hogy segítsek a bajba jutottaknak a vízen. A Balatonon, ugyanúgy, mint a közúton, kötelességünk segíteni. Ha egy vitorlás, vagy csónakos horgász észreveszi, ha valaki veszélyben van, azonnal indul, mi is így vagyunk ezzel.

Mivel egy villanymotoros csónakkal vezetjük a Nádi széli túrákat, ezzel menteni is tudunk, ha nem ér vissza időben valaki a bázisra.

Ha egy kajak vagy kenu tíz percet csúszik a megbeszéltekhez képest, akkor én kimegyek csónakkal és távcsővel, hogy körülnézzek az öbölben. Van, hogy az emberek csak elfeledkeznek az időről, de van, amikor kisodródnak a nádasba, és nem tudnak visszaevezni, vagy éppen felborul a vízi jármű.

Somogyi László ha kell, menteni is elindul a motorcsónakkal
Fotó: Mihály Szilvia

Ilyen esetek szélcsendes időben is történnek, ennek oka, hogy nem rendeltetésszerűen használják az emberek a kajakot, kenut, SUP-ot.
Természetesen, ha nagyobb a baj, azonnal hívjuk a vízirendészetet, de az a néhány perc, amennyivel én hamarabb érek a helyszínre, életeket menthet.

A Karib-tenger kalózai elsüllyednek

– Mit jelent a nem rendeltetésszerű használat?
– A kajakot, kenut, SUP-ot evezésre találták ki, nem pedig arra, hogy arról ugráljunk a vízbe. Minden kölcsönzés során elmondjuk, mit szabad és mit nem szabad ahhoz tenni, hogy felejthetetlen, jó élménnyel zárjuk az evezést. Nem csak mentőmellényt adunk, hanem a szabályokat is ismertetjük.

A vízi jármű egészen addig stabil, míg fel nem állnak benne. Ha felállunk, megváltozik a súlypontja kajaknak és a kenunak, így az fel tud borulni.

Ha egy kenu felborul, megtelik vízzel. Nem süllyed el, de a vízszint alatt úszik, abba már nem lehet visszaülni, ilyenkor menteni kell.
Nem szabad egyik vízi járműből átszállni a másikba, mert ilyenkor is borulás lesz a vége és hirtelen kihajolni sem tanácsos. Amíg ülnek és eveznek egy ilyen eszközben, addig biztonságos.

Sokan nem érzik a veszélyt, azt hiszik, ők mindenre képesek. Nálunk a mentések 90 %-a azért van, mert ezeket a tanácsokat nem fogadják meg.

Legutóbb is kiment két 4 személyes kenu, akik Karib-tenger kalózait játszottak a nádas mellett. Dobálták egymást evezővel, mentőmellénnyel, és az egyik 4 személyes kenu felborult, mentésre szorult. Amikor beleesnek a vízbe, könnyen bepánikolnak az emberek, azok is, akik tudnak úszni. A kajakból, kenuból az ugrálást azért sem tanácsoljuk, mert nemcsak borulni tud a jármű, hanem a víz alatti karók is nagyon veszélyesek.

Ha látod, nem olyan veszélyes
Fotó: Somogyi László

Kattints ide, és tudj meg mindent ezekről a víz alatti botokról.

Romantika és unikornis – mi ezzel a baj?

– Sokaknak bakancslistás terv a romantikus együttlét a nádasban. Okozott ez már balesetet?
– Nálunk nem, de én azt mondom, csak stabil csónakban vagy vitorláson próbálják ki ezt a légyottot az emberek, egy kajak, kenu vagy SUP szinte biztos, hogy felborul a forró percek során, a kis kaland csúnyán végződhet.

– Említetted, hogy a hatalmas felfújható gumimatracok, hattyúk, unkornisok is lehetnek veszélyesek, miért?
– Ha az északi parton északi, a délin pedig déli szél fúj, az ezeket a strandeszközöket egy pillanat alatt a tó közepe felé sodorhatja.

Ezek a nagy úszó matracok nagyon mókás, szórakoztató strandeszközök, de csak teljes szélcsendben, a bójákon belül.

Könnyen belekap a szél
Fotó: Mihály Szilvia

A nagy felületű felépítmények nagyon gyorsan mennek, mi mentettünk ki egy ilyen hattyút, amin szerencsére nem ült senki.
Alig értük utol a motorcsónakkal a 30-35 km-es szélben, olyan gyorsan ment. Ha ezen egy akár 20 kg-os gyerek lett volna, vele ugyanolyan gyorsan repült volna a monstrum. Nagyon kell figyelni a szülőknek, úszva ezeket a hatalmas játékokat nem lehet elkapni, azonnal segítséget kell kérni.

A viharjelzést nem véletlenül kapcsolják be

– A hullámok, a szél nagyon veszélyes lehet. Mit kell erről tudni?
– A másodfokú viharjelzést hamarabb elindítják, mint ahogy itt a vihar, pont azért, hogy mindenki biztonságosan ki tudjon jönni a vízből. Még lehet, hogy süt a nap, sima a víz, de ha másodfokot látunk villogni, akkor azonnal el kell indulni kifelé, hiszen percek alatt lecsaphat a balatoni vihar.
Mi a strandi hangosbemondón, amit a vízen is lehet hallani, be is mondjuk a viharjelzéseket és a tennivalókat.

Volt olyan vendég, aki szólt, hogy kapcsoljuk le a viharjelzőt, mert zavarja. Olyan is, aki háborog, hogy miért akkor van másodfok, amikor ő akar evezni….

Ha kitör egy balatoni vihar, én sem merek a partra lemenni. Csapkod a villám, fúj a szél, kialakul a vízfüggöny. Úgy is meg lehet fulladni ilyenkor, hogy valaki nem esik bele a vízbe.

– Mi ez a vízfüggöny?
– Ha erős szél fúj, kialakulnak a tarajos hullámok, ennek a vízfodrait permetezi a szél a levegőbe. Napsütésben ilyenkor szivárványokat látunk a víz felett, de ez nagyon veszélyes. Ez a vízpárát jelenti, ami viharos, esős időben még gyakoribb. Ha valaki ezt tartósan belélegzi, a tüdejét feltölti vízzel és akár a csónak szélébe kapaszkodva is megtörténhet a tragédia.

Ne ugrálj ki a kenuból!
Fotó: Mihály Szilvia

Pánik a kenuban

– Mi volt a legemlékezetesebb mentésed?
– Egyik pillanatról a másikra támadt fel a délkeleti szél, hosszú, egyenes hullámokat keltett. Egy 4 személyes kenut egy pár vitt ki, a szél az öböl belsejébe, a nádashoz sodorta őket. Már nem volt annyi erejük, hogy kifordítsák a nádból a kenut, nem tudtak visszajönni. Láttam a távcsőben, hogy az egyik utas áll és evezőlapáttal integet nekünk, hogy segítsünk. Amikor odaértünk, láttam, hogy a másik utas annyira bepánikolt, hogy a kenu aljában feküdt és halálfélelme volt.
Ember arcán ilyen félelmet kiülni még nem láttam sosem. Átsegítettük őket a csónakba, magunk mögé kötöttük a kenut és visszahoztuk őket.

Ők nem borultak fel, mégis nagyon megijedtek.

Ha ennél nagyobb a baj, akkor a vízirendészetet értesítem, másodfokú viharjelzés esetén mi sem mehetünk ki a vízre.

Legyen rajtad mentőmellény

– Mit tanácsolsz, hogy elkerüljük a baleseteket?
Minden evezéshez viseljünk mentőmellényt, a SUP-on is, akkor is, ha nem kötelező, mert az életünk múlik ezen.

Indulás előtt nézzük meg az időjárás-előrejelző alkalmazásokat, kövessük nyomon a radarképet, a szélirányt és erősséget, és minden esetben hallgassunk a strandot vagy kölcsönzőt üzemeltetők tanácsaira, kéréseire. Ők jobban ismerik a vizet, nem elrontani szeretnék a pihenést, hanem biztonságossá tenni.

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva