– Három évvel ezelőtt vezettük be, hogy nem egy körben bíráljuk a BalatonBort, hanem háromban, ez a mostani a második bírálat. A HegyBornál két kört tartunk, abból ez az első – mondja Dobosi Győző, a BalatonBor és a HegyBor projekt felelőse, a két egyesület: a Rizling Generáció és a Balatoni Kör képviseletében. – Ez azért fontos, mert volt olyan eset, amikor pont úgy esett ki valaki, hogy nem volt még megmutatható formájában a bora, s már nem volt lehetősége egy tisztább, érettebb formát mutatni. Ilyenkor, a második kóstolónál van általában a legtöbb minta, tehát mostanra már mindenkinél beérik a BalatonBor. A HegyBorokat most lehetett először hozni, hiszen ezek érleltebb tételek. Még finomseprőn, tartályban vagy hordóban pihennek ezen borok többsége. Lesz még egy bírálat áprilisban, azzal fog zárulni a 2023-as tételek minősítése, a közösségi márkának a bírálata, addigra áll össze a végleges termelőknek a listájából a 2023-as BalatonBor.
– 2014-ben össze hívtunk több mint 50 borászt, több mint 50 olaszrizlinget és kijött az az eredmény, hogy teljesen mindegy, hogy kinek a bora érkezett Zalából, dél-Balatonról vagy Badacsonyból, vagy Csopakról – állapítja meg Győző. – Az akkor kóstolt borokban volt 4-5 olyan bor, ami mindenkinek egy etalon balatoni olaszrizling volt. Itt állapítottuk meg azt a közös nevezőt, hogy legyen egy könnyű, friss, gyümölcsös, de mégis egy fajtajelleges olaszrizling, amit mindenki el tud készíteni, függetlenül attól, hogy milyen termőhelyről érkezik. A Balaton nem csak egy borászati desztináció, hanem egy turisztikai desztináció is. Ezért van egy könnyű, egységes stílusú BalatonBorunk, ami fröccsnek is és tisztán is ideális.
– Viszont mi egy egész piramist álmodtuk meg, ennek az első szintje a BalatonBor, a második szintje az, ahol a HegyBor helyezkedik el. Nem egy egységes balatoni stílust képviselünk, tehát nem egy balatoni stílust, hanem van egy badacsonyi, egy csopaki, egy kishegyi – lellei, vagy épp egy nivegyvölgyi stílus köszön vissza. Itt ezeket szeretnénk megmutatni, ahol az olaszrizlingfajta jegyeken túl az elsődleges jegyek inkább a termőhelyre összpontosulnak, ami általában a talaj, a mikroklíma és az évjárat hármasával mutat egyfajta mixet. Ezeket szeretnénk itt kidomborítani, hogy milyen az adott balatoni termőhely. Jellemző íz és illatkarakterek jelennek meg a palackokban. A BalatonBorok inkább egy hétköznapi, egyszerű beszélgetős borok, amelyek az életünk mindennapjait képezik. A HegyBorok pedig egy főétel mellé, egy, a gasztronómiában is társítható magasabb kategóriájú borok. S ugyanúgy, ahogy a zenében vagy bármi más műfajban minél magasabb szintet képvisel egy-egy mű, annál kisebb célközönségnek szól. Ugyanígy van ez a HegyBorok esetében is, amely már nem a tömegnek szólnak, hanem azoknak, akik komolyabb odafigyeléssel fordulnak a borok felé, párosítják azt ételekkel, évszaktól függetlenül. Szerintem itt van a HegyBornak a nagy kitörési pontja.
A zsűrizésen 15 Balatonbor és 12 Hegybor került a kóstolópoharakba. A szabályzat szerint, minden termelő egy bírálót küldhet a zsűrizésre, ők szavaznak, ők választják ki ezeket a borokat. A borok anonimitása mellett a billegő tételeket vagy újrakostolják, vagy egy egyszerű igen nem szavazattal kizárják, vagy éppen benntartják a rendszerben. A cél az, hogy nem egy külsős zsűrit hívnak, hanem maguk a termelők a döntőbírók, lényegében a termelők döntik el, hogy ki képviselheti a közös brandet, akár BalatonBor, akár HegyBor szinten.
Itt megtörténhet az a pikantéria, hogy az ember a saját borát szavazza ki. Dobosi Győző szerint ez egy nagyon igazságos rendszer, mert otthon mindenki a saját boraihoz viszonyítja a borát, itt viszont ugyanaz a fajta, ugyanaz a termőhely, nagyon sok hasonló bor van. Kicsi százalékban fordul elő az, hogy valaki 100 százalékban biztosan felismeri a saját borát.
– A Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány évek óta olyan programokat kezdeményez, illetve támogat, amik a magyar turizmus minőségi megújulását szolgálják, így vagy úgy – mondja Princzinger Péter Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány kuratórium elnöke. – A balatoni kínálat megújítása, a Balaton márka újrafogalmazása és a balatoni szolgáltatóknak az összefogása milyen jelentőséggel bír ebben a kérdésben. A Balaton hosszú évek óta élen jár ebben a térségi desztinációs szintű összefogásban, összefogásokban, ennek az egyik szimbolikus és tárgyiasult megvalósulási formája a BalatonBor, úgyhogy a legnagyobb mértékben egybeesik a mi stratégiai törekvéseinkkel.
– A pincészetünk számára elsősorban azért fontos, hogy megjelenjünk ebben a minősítési rendszerben, hogy részt vegyünk a vérkeringésben, részt vegyünk a balatoni borászok életében – vallja Gál Zsombor, Homola Pincészet értékesítési vezetője. – Egymás borait megkóstoljuk, ezzel mi is tudunk építkezni, rengeteg visszajelzést kapunk a saját borainkra is. Megismerjük a többi borászt, beszélgetünk velük. Másrészről pedig tükröt tartunk magunk előtt, tehát a többi bornak a tükrében megnézzük a sajátunkat, ahogy teljesít, hogy néz ki, hol lehet elhelyezni. Ez nagyon jó és fontos visszajelzés, így lehet őszintén szembenézni azzal, amit készítünk.
– A Balatonbor a miénk, a mi gyerekünk – véli Pach Gábor, a Balatoni Kör elnöke. – Ez az első alulról építkező, közösségi összefogással létrehozott termék, amiről mi azt gondoltuk anno, hogy meg tudjuk szólítani vele a termelőket és a fogyasztókat is. Az olaszrizling rendelkezik a régióban a legnagyobb termőterülettel, nagyon jó ivású bor, nagyon könnyen érthető. A célunk, hogy a Balatonon elérjük végre azt, hogy minden vendéglátóegységben legyen egy alap bor, Balaton logóval. 8 év után azt mondhatjuk, hogy a munka elején vagyunk, de egyre több helyen jelenik meg a BalatonBor. Amit mi a piramisunk alapjának tekintünk, amellyel egy masszív alapot képezünk, a HegyBornak, későbbiekben pedig akár egy dűlő bornak. A HegyBoroknál sokkal jobban kijön az egyéniség, BalatonBornál pedig pont az a lényeg, hogy hasonló filozófia mellett, hasonló technológiával egy jól iható, kellemes terméket hozzanak létre a borászkollégák.
– Ha a Balatonon elmegyünk egy étterembe, lemegyünk a strandra, vagy biciklizünk, s útközben megiszunk egy fröccsöt, vagy épp átjön a szomszéd, akkor egy Balaton borral koccintsunk! Mi balatoniak arra legyünk büszkék, ami nekünk van, mi ezt fogyasszuk, evvel támogassuk az éttermeket, a borászatokat. Ha a balatoni emberek eljárnak a balatoni éttermekbe, akkor télen nem lesz gond, hogy megéri-e nyitva tartani – foglalta össze Gábor.
Nézd meg a bírálaton készült képeinket!
A Balatonra tömegközlekedéssel is eljuthatsz! Nézd meg menetrendi keresőnket!
:
Nyitókép, fotók: Mészáros Annarózsa/likeBalaton.hu