Mihály Szilvia | 2019.10.28. 14:00
Egy túra, ahol az evésben fáradtunk el
Balatoni szusi, haltej, leső harcsa, lazacpisztráng voltak a főszereplői a hétvégi vezetett badacsonyi gasztrotúránknak. Figyelem, a képek erős éhségérzetet okozhatnak!

Kipróbáltuk, milyen, ha idegenvezetővel járhatod be a Gasztrohegyet, és nem panaszkodunk, de a túra végére elfáradtunk, pedig csak pár száz métert gyalogoltunk és a tíz Gasztrohegy vendéglátóhelyből csak ötöt látogattunk meg,

Kardos Gábor kalauzolta körbe csoportunkat Badacsony szívében a nem HEKK irányvonal mentén. A lépésszámlálónak nem volt jelentősége ezen a túrán, mert az éttermek egy 200 méter sugarú körön belül helyezkedtek el, a kalóriák meg jelen esetben nem lefelé csúsztak rólunk, hanem felfelé pörgött volna a mutató.
Öt helyen egymás után ebédelni nem is olyan könnyű feladat, még akkor sem, ha ragyogó őszi napsütésben a teraszokon ülve boroztunk, és ettünk, és ettünk, és ettünk.

Gasztrohegy – Nem HEKK /Fotó: Keszey Ágnes

A Gasztrohegy koncepció lényege, hogy lépésről lépésre ismerjük meg Badacsonyt, a borokat, ételeket. 10 egész évben nyitva tartó vendéglátóhely csatlakozott a programhoz, hogy megmutassák, októbertől áprilisig is érdemes eljönni ide. Többen vonattal érkeztek Budapestről a túrára, nekik nem kellett sofőrt sem keresniük a visszafelé útra.
A Bonvinoban felállított információs ponton megkaptuk a karszalagunkat, a Gasztrohegy poharunkat, kitűzőnket és elindult a gasztrotúra.

A Sabar borház 2017-es kéknyelű pezsgőjével indítottuk el a Gasztrohegy második évadát a Pláne borteraszon. Itt Tóth Ádámék egy hatalmas geggel indították a Nem HEKK menüsort, balatoni szusit készítettek.
– A balatoni halhelyzet egészen sajátos, magából a tóból legálisan egy vendéglátóhely számára halat szerezni nem lehet. Mi a keszthelyi Balatoni Halak Boltjából és a tapolcai pisztrángtelepről vásároltuk a most felhasznált halakat.

Fotó: Mihály Szilvia

A lazacpisztrángos maki egy klasszikus maki, azt leszámítva, hogy nem tengeri halból készült. Készítettünk egy teriaki szószban marinált szürkeharcsába tekert kaliforniai makit, ebben tökmagkrém is van. A nigiri a rizs kockára ráfektetett rák lenne, de mi füstölt pisztránggal készítettük. Kiváltottunk néhány hagyományos alapanyagot is. A szójaszósz helyett egy redukált savanyúságlét adunk, wasabi helyett fügemustárt használtunk.

A füge egy nagyon jó helyi alapanyag, Badacsony lejtőin a bazalt támfalak tövében évente akár háromszor is beérik ez a gyümölcs. A gyömbér helyett rizsecetbe áztatott fügeszeletet adunk. Ha előbb észbe kapunk, akkor az algalapot csalán levéllel helyettesíthettük volna, de ezt majd legközelebb mutatjuk, mert a csalánnak nyár végén vannak nagy levelei. A pálcikatartónk egy parafadugó.

Gasztrohegy – Nem HEKK /Fotó: Keszey Ágnes

Kardos Gábor a Gasztrohegy új évadának elindításakor azt mondta, hogy ők egy 10-20 éves kifutású rendezvénysorozatban gondolkodnak.
– Alapvetésünk az a terroár szemlélet, amire már Ádám is utalt. Helyi alapanyagokból dolgozunk, mi régióban gondolkodunk, így annak ellenére, hogy a Balatonból nem tudunk halat adni, a tapolcai és a nagyobb balatoni régió halastavai kiszolgálnak bennünket.

Látunk néhány olyan fontos alapanyagot, amivel dolgunk lesz, amivel a térség gasztroarculatát közösen meg tudjuk határozni. A globális trendeket az alapoktól megcsavarjuk, az alapanyagoktól újragondolva balatonosítjuk.

– Hosszútávon persze nem gondolkodunk szusiban, ez egy geg, de a halat, mint alapanyagot gyakrabban kellene használnunk – egészíti ki Ádám.

Fotó: Mihály Szilvia

– A hal mint alapanyag, keveset szerepel a magyar hétköznapok konyhájában.
– Azt hisszük, hogy a magyar nem halevő nép, pedig a múlt század elején kiadott szakácskönyvek számos hal és vízi élőlény elkészítési módját mutatják meg a polgári konyhák háziasszonyainak. Még a teknősbéka és a folyami rák is könnyen elérhető, szívesen fogyasztott étel volt. Ha ránézünk egy folyószabályozás előtti régi térképre, láthatjuk, hogy a XIX. század végéig az ország egy ártér volt. Veszprémből Székesfehérvárra csónakkal lehetett eljutni. Az országban, ami nem hegy vagy domb volt, az víz vagy mocsár. Amikor bejött a nagyüzemi állattartás, a hal még jobban háttérbe szorult az olcsó sertés és csirke mellett. Alapvetően a hal nagyon egészséges, ha tiszta vízből származik. A mikroműanyagok problémája miatt a tengeri hal több kérdést is felvet, ebben a cikkben elolvashatod, Gábor szerint miért ne együnk hekket.

A Hableányban egy üzemlátogatáson is részt vehettünk, itt elolvashatod, mit kell tudnod Badacsony legújabb közösségi teréről.
A Laposa család birtokközpontja idén nyáron nyitott, az első szüret eredménye már itt van a tartályokban. Megkóstoltuk az első itt palackba került tételt, a 2019-es Illatost is.
Egészen különleges volt az itt kapott halétel. Hajdinarizottón rántott haltej érkezett kapor olajjal, kéknyelűt kínáltak hozzá.

Gasztrohegy – Nem HEKK /Fotó: Keszey Ágnes

A Bonvinoban, ami Badacsony első egész évben nyitvatartó szálláshelye, elkészültekor ez még nagyon egyedi volt, mára viszont bebizonyosodott, hogy igény van erre.
Egy ízkavalkáddal teli, nagyon szép halas ételkompozíciót kaptunk. A zellerpürével kínált füstös leső harcsa és a mellé tálalt birsalmás céklás köret olyan gyönyörű volt, mint egy desszert, az ízek, savak, állagok tökéletesen kiegészítették egymást.

Fotó: Mihály Szilvia

A Tiliában a hársfák alatt Gruber Viktor mesélt a kínált ételről és borokról. Ők a francia quiche-t csavarták tiliásra, vajas leveles tésztát használtak és füstölt szalonna helyett füstölt lazacpisztránggal töltötték meg és mángolddal tálalták ezt a könnyű falatot.

Gasztrohegy – Nem HEKK /Fotó: Keszey Ágnes

– A lazacpisztráng nem egy génmanipulált hal – nevet Viktor – ez egy különleges pisztráng faj, amit a közeli Tapolcáról be tudunk szerezni. A tiszta karsztvízben a hal húsa lazac rózsaszínűvé válik.
Tudtad, hogy a Hotel Neptun, a Tilia étterem helyszíne Badacsony egyik legrégibb szállodája? Itt mindent elolvashatsz róla!

Gasztrotúránk végállomása az Istvándy Borműhely volt, ahol kóstoltunk murcit és még a bormoziba is beültünk. Istvándy Gergőék halas étele a lazac pisztráng grill zöldséggel és kéknyelű mártással nagyon jó lezárása volt a napnak.
Gergő elmondta, hogy nagyon örül annak, hogy a Gasztrohegy közönsége nem csak a gasztronómia iránt nyitott, hogy teljesen magukénak érzik és értékelik az apróságokat, de nyitottak egymás felé is.

Fotó: Mihály Szilvia

– Vannak olyan visszatérő vendégek, akik egy korábbi Gasztrohegyen ismerkedtek meg egymással, és azóta együtt járnak vissza Badacsonyba. Könnyebben kialakul az emberek közt egy beszélgetés, erre jó példa ez a vezetett túra is, ahol teljesen különböző helyről érkező embereknek akad közös témája. Ez itt nem más, mint Badacsony, a bor és a Gasztrohegy. Ez határozott sikerélményünk, ha értékelni kellene a koncepciót.

Tudtad, hogy a közeli Istvándy ligetben akár az esküvődet is megtarthatod?

Ha távolabbi helyszínekre barangolnál a Gssztrohegyen, akkor a karszalagod felmutatásával ingyenesen használhatod az elektromos kisbuszt.
Itt mindent elolvashatsz a Gasztrohegy második évadában bevezetett újdonságokról.
Nézd meg a túrán készített képeinket:

Kattints a novemberi Gasztrohegy program részleteiért!