Bár később a közúti közlekedés és a repülőgép is jelentős szeletet hasított ki az idegenforgalmi utazásokból, az Európában máig egyik legsűrűbb magyar vasúthálózat napjainkban is kiváló lehetőséget kínál a természetet, városi és vidéki épített környezetünket élményszerű módon felfedezni vágyók számára. A fővonalakon korszerű, gyors, sűrű és nagykapacitású eljutásokkal, egyre több viszonylaton étkező- és bisztrókocsi-szolgáltatással, a mellékvonalakon pedig romantikus hangulattal várja utasait a MÁV.
Több, idegenforgalmi szempontból kiemelt városunk (pl. Eger, Tokaj, Szeged, Győr vagy a Balaton menti települések) szívében állnak meg a vonatok, de számos fürdőváros (mint Hajdúszoboszló vagy Gyula) is jól megközelíthető vasúton.
Sőt, természetesen a főváros esetében is a pályaudvarok a belvárosban, a közösségi közlekedési hálózat rendszerint legfrekventáltabb pontján helyezkednek el.
Jó néhány állomás és megállóhely található kiemelt természeti látványosságok közelében, turistautak – többek közt az Országos Kéktúra pecsételőhelyei – mentén, ezáltal a vasútállomások a gyalogos- és kerékpáros túrák igen alkalmas kezdőpontjai lehetnek, illetve a sűrűn elhelyezkedő állomások megadják a lehetőséget, hogy kirándulásunk kezdő- és végpontja eltérő lehessen.
Egyebek közt az 50 vár és kastély című, a vasúttársaság ügyfélszolgálatain még elérhető turisztikai kiadványukkal, illetve Kerékpárral és vonattal térképsorozatukkal is szeretnénk segíteni az utasokat abban, hogy a közösségi közlekedés használatával, fenntartható módon közelíthessék meg hazánk rejtőzködő szépségeit. A jövőben emellett rendszeres vasúti túraajánlókat is szeretnének megosztani az utasokkal.
Hazánk legszebb vasútvonalai azonban önmagukban is megérnek egy utazást. Számos vasútvonal vonalvezetése és építészete gyönyörködtető, harmonizál a tájjal és a környék építészeti értékeivel, a természetet tiszteli, annak szépségét éppenséggel kiemeli.
A XIX. században épült vasútvonalakat tervező mérnökök sokat adtak arra, hogy a földrajzi-domborzati akadályokat minél regényesebben küzdjék le a vonatok. Ezért alagutakon és völgyhidakon át, erdőket átszelve, folyók, patakok partjain, festői falvak határában vezetnek.
Székesfehérvár-Tapolca és a Tapolca-Keszthely vonalszakaszok
Nem hagyható ki a felsorolásból a Balaton sem, különösen a Székesfehérvár-Tapolca és a Tapolca-Keszthely vonalszakaszok szépsége sokadszorra is ámulatba ejti az utast.
Balatonakarattya megállóhely után egy rövid alagút következik, amelyből kibukkanva hirtelen tárul fel a Balaton keleti medencéje teljes szépségében. Innentől szinte folyamatosan a tó közvetlen közelében halad a vonal.
Aszófőn és Révfülöpön az állomáson állva a vonatablakból jól megfigyelhetők az Árpád-kori templomromok. Jobbról pedig a Balaton-felvidék dombjai, hegyei színesítik a látképet, oldalukon festői présházak százaival. Badacsony és Balatongyörök között a tanúhegyek és a szigligeti vár sziluettje koronázza meg a kilátást. Szinte minden megállóból, állomásról túraútvonalak sokasága indul a Balaton-felvidéki Nemzeti Park területére.
Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút
A Balatontól délre, az egykor a Balaton medrének részét képező lapos Nagyberek területén húzódik hazánk utolsó üzemelő közforgalmú kisvasútja, a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút. Reggel és délután még napjainkban is kisdiákok és dolgozók igyekeznek a kisvonatokkal iskolába, munkába. Ám turisztikai céllal is az év minden napján érdemes felkeresni a Somogyszentpálra és Csisztagyógyfürdőre zakatoló kályhafűtéses szerelvényeket, hiszen a sajátos vasútromantika mellett a Fekete István műveit idéző gazdag növény- és állatvilága, legelésző tehén- és bivalycsordái a vonatablakból remekül megfigyelhetők. A balatonfenyvesi állomás pedig óránként elérhető a Balaton és a Tópart IC-vonatokkal.
A Balatonra tömegközlekedéssel is eljuthatsz! Nézd meg menetrendi keresőnket!
:
Forrás: mav.hu
Nyitókép: mav.hu