Szücs Ildikó | 2021.06.15. 06:00
Szobrok, parkok, villák és finomságok Balatonalmádiban - kétnapos ajánló
Balatonalmádiban nemcsak jókat lehet enni és egy jót strandolni, de a település számos apró kincset rejt. Gyere velünk egy tartalmas hétvégére!

Egy városi séta során rábukkanhatunk ezekre a nem is annyira eldugott kincsekre, amire tökéletes túrát kínál az úgynevezett Vörös Homokkő Tanösvény. A körülbelül 6 km-es útvonalon megismerhetjük Balatonalmádi múltját és jelenét, és bár a séta egy meredek kaptatót is magába foglal, mindenképpen megéri.

Parkolni a Wesselényi strandnál vagy a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár mellett érdemes, a parkolás mindenhol ingyenes.

Almádi Vörösberény része terül el lábainknál, a távolban Balatonkenese

Élményekben gazdag séta – 6 km

A városi barangolás első állomása a Szent István Parkban található Pannonia Aqua szobor, ami a könyvtár mellett van. Itt egyébként egy kis táblát is találunk a tanösvényről, a kék háromszöget kell követni végig. A park szélén látható Zsák József egykori vendéglőjének két oszlopa, ami bár nem az eredeti, de a szépen helyreállított vöröskő oszlopok emléket álítanak a városka egyik első vendéglőjének. Az 1800-as évek végétől számos rendezvénynek és mulatságnak adott otthont, volt benne néhány szállodai szoba, a kertben pedig zenepavilonban élvezhették a muzsikát a vendégek. A II. világháborúban érte bombatalálat, később államosították és Tüzép telepként is működött, végül lebontották.

Az egykori Zsák Vendéglő megmaradt oszlopai
Fotó: Szücs Ildikó

Innen a Szent Imre herceg út felé vesszük az irányt, ami kissé kaptatós, de ahogy időről-időre megállunk szusszanni, visszapillantva láthatjuk a Balatont is. Így a csodás panoráma kárpótol minket az izzadságcseppekért és a látványtól feltöltődve mehetünk tovább a meredek utcán. A Móra Ferenc utcánál lévő tábla jelzi merre folytathatjuk utunkat, itt egy kis kitérővel megnézhetünk egy vöröskő-bányából kialakított bányaparkot. Ha viszon nem vágyunk az elvadult természetre, akkor folytassuk az utunkat amíg a Kilátóhegyi utcáig nem érünk, ahol egy erdős részen áthaladva eljutunk a Töltés utcára. Kanyarogva, zegzugosan haladunk továbbra is felfelé, amíg meg nem pillantjuk célunkat: a vöröskő talapzatú Óvári Messzelátót.

Óvári Messzelátó, Balatonalmádi

A Balaton egyik legszebb és legegyedibb kilátójából be lehet látni a Fűzfői-öblöt, az Akarattyai Magaspartot, sőt, ha tiszta az idő, akár a Vértes hegységben lévő Csókakő váráit is látni, miközben a domb lábánál alattunk terül el Almádi.

A kilátónál megpihenve piknikezhetünk is egyet, majd lefelé a Lomb utcán, majd a Batthyány utcán folytatódik a tanösvény. Balra fordulva a Budai Nagy Antal úton haladunk tovább és itt találjuk a város egyik jellegzetességét, a vöröskőből épült felüljárót és rajta a 375-ös mozdonyt az egykori Veszprém és Alsóörs közötti vasútvonal előtti tisztelgés jeleként.

A Veszprém és Alsóörs közötti egykori vasúti pályaszakasz mementója Almádiban

Innen szintén páratlan panorámában van részünk. Az aluljáró alatt haladunk tovább lefelé, és ha a Kossuth utcára kanyarodunk, ott találjuk az I. Világháborús Emlékművet. Ez ugyan nem része a tanösvénynek, de aki szereti a különleges épületeket, az emlékmű mellett régi villákat is láthat. Lefelé haladunk tovább egészen a Dr. Óvári Ferenc utcáig, ahol balra kanyarodva eljutunk Balatonalmádi egyik gyöngyszeméhez, a Szent Imre templomhoz és a Szent Jobb Kápolnához, ahol 2001 óta őrzik Szent István jobbjának egy fragmentumát.

Lassan közelítünk kiindulópontunkhoz, de a 71-es úton átkelve az Öregpark felé vesszük az irányt. Ennek folytatása a Szent Erzsébet-liget, ahol a Kézfogás Európa szoborpark alkotásait csodálhatjuk meg, valamint a Zenepavilont.

Balatonalmádi, Kézfogás – Európa Szoborpark
Fotó: Szücs Ildikó

Itt csordogál a Remete patak, a felette átívelő Sóhajok hídján átsétálva a parton áll az Örökmécses. A mólónál egy padon üldögélve megpihenhetünk és gyönyörködhetünk a Balaton színeiben. Ha gyerekekkel vagyunk, innen pár lépésre van egy játszótér is.

A park másik oldalán futó bicikliúton indulunk vissza, egészen a vasúti átjáróig, ami a VasútARTjáró nevet viseli és időszakosan megújuló tárlattal örvendezteti meg az ott áthaladókat. Utolsó állomásként pedig a Wesselényi strand bejáratánál felállított óriáskerékre is felülhetünk, hogy felülről is megcsodáljuk a környéket.

Óriáskerék Balatonalmádiban
Fotó: Szücs Ildikó

Ha megéheztünk, a Szent István parkkal szembeni téren a szökőkúttól indulva a környező kis utcákban számos vendéglőt találunk, ha szeretjük a vegán konyhát, akkor különleges csemegéket kóstolhatunk a Veganeeta Home vegán étteremben, majd elnyalhatunk egy fagyit az Amaretto fagyizóban.

Barangolások a zöldben

Másnap tehetünk kisebb kirándulásokat a környéken, kicsit lecsendesedve, hűvös fák alatt sétálva fedezhetjük fel Almádi természeti értékeit. Ezúttal autóval érdemes felmenni a már megcsodált Óvári Messzelátóhoz, ahol le is parkolhatunk. Innen a Töltés utcán egy negyed órás sétával juthatunk el az erdő csendjében a Remete forráshoz, ahol egy mohával benőtt fal mellett bukkanunk rá a Remete patakra. A forrás itt három helyen is feltör, a környékük egy árnyas, hűs kis varázsbirodalom, ahol felfrissülünk és feltöltődünk az erdő csendes zöldjében. Elkölthetjük a tízórainkat, és kis pihenő után indulhatunk vissza az autóhoz, hogy újabb kirándulóhelyet keressünk fel.

Erdei híd a Remete patak felett
Fotó: Szücs Ildikó

10 perc autókázással menjünk át Almádi Káptalanfüred részére, ahol az Ifjúsági tábort vagy a régi Kertmozit keressük meg, innen indul ugyanis a Kavicskő ősi folyópart, ami egy apró tanösvény a jellegzetes vörös homokkő sziklái mentén. Az ösvény egy tisztásba torkollik, ahol a Köcsi-tó békák, siklók és nádak otthona, partján lehet kutyát futtatni, heverészni, és piknikezni, hiszen tűzrakóhelyek is vannak, ahol akár sütögethetünk is.

A mini Köcsi-tó főleg békák birodalma

Az erdőzés után visszaindulva a Somfa, majd Káptalan utcán, ez utóbbiban leparkolunk, és megcsodálhatjuk az Angyalos Boldogasszony templomot. Innen lesétálunk a Balaton partra a strandhoz, ahol ha éhesek lennénk, a sétányon ehetünk egy isteni lángost.

Innen visszaautózunk a Wesselényi strandhoz, ahol még egyet sétálhatunk az Öregparkban, a part melletti sétányon, vagy ha előző nap kimaradt az óriáskerék, akkor ezt pótolhatjuk méltó befejezéseként a hétvégénknek.

Ábrahámhegyen jártál már? Nézd meg kétnapos ajánlónkat a településről!

Csopaki csavargáshoz pedig itt csinálunk kedvet.