A Balatontól 15 kilométerre található Tótvázsony szembeszomszédja Kövesgyűrpuszta, innen indulnak a bemutatórepülések. Tökéletes pusztaság ez, kicsit a világ végén, mégis könnyen megközelíthető helyen a 77-es útról lekanyarodva. Ide tértem be egy röpke repkedésre, itt ugyanis a bátrak és merészek kezükbe kaphatják a botkormányt, és megtapasztalhatják milyen érzés irányítani egy kis repülőgépet.
Utasi Béla oktatópilótától megtudtam, hogy a számomra mókás nevű Pipistrel gépek különböző típusai a világ legkorszerűbb ultrakönnyű és LSA (Light Sport Aircraft – Könnyű sportrepülőgép) kategóriás gépei. Ezek a madarak NASA-győztes repülőgépek, amelyek elnyerték a legkönnyebben irányítható gép díját, és mivel az oktatás ezeken történik, ez lényegesen megkönnyíti a tanulást. Közben a biztonságról a beépített repülőgépmentő ejtőernyő és a többéves tesztelés is gondoskodik, nem beszélve az oktatók tapasztalatairól, amit a több száz óra repülés során szereztek.
Az pilótaiskola szerint is az Alpha Trainer egy tökéletes oktatógép, a már említett könnyű vezérlés miatt. Bevallom, én imádok a levegőben lenni – talán madár őseim voltak – és minél kisebb géppel szállok fel, annál jobb. A kis gépben ugyanis egészen közel van az ég, amitől az embernek a lelke is szárnyakat kap. Alig vártam, hogy beülhessek az ülésbe, és a műszerfalat tanulmányozva hallgassam végig a tudnivalókat.
Annyit megjegyeztem, hogy mit kell majd figyelni – egy „golyót” kellett a középső vonalon tartani –, mert ez segít, hogy a gép egyenesben maradjon. Nagyjából ennyire emlékszem az első gyakorlati leckéből, ami után nyilván nem lettem a Top Gun vadászpilótája, viszont megerősítette bennem a repülés iránti rajongásomat. Párás volt a levegő, amikor a levegőbe emelkedtünk, ezért a képek nem egészen adják vissza a valódi látványt és színeket, de az élményen ez nem változtat.
Aki harapni szeretne egy nagy szeletet a szabadság érzéséből, annak a felhők közé kell emelkednie. Az élmény leírhatatlan, főleg, hogy felszállás után pár perccel máris a Balaton felett köröztünk. A látvány megunhatatlan: a víz türkizkékből zöldbe, majd halványkékbe olvad, a parton sorakozó aprócska házak, a tavon sikló, fehér kis háromszögek a vitorlások – mintha egy csodaszép makettet néznék. A Tihanyi-félszigetet könnyű volt felismerni, majd oktatómmal együtt sorra beazonosítottuk Balatonfüred, Alsóörs és Balatonalmádi részeit. Utóbbinál északnak fordultunk és Veszprém felé vettük az irányt.
Ekkorra már feltettem ezer kérdést, amikre választ is kaptam, és bár szívesen lefotóztam volna a Veszprémi Várat az égből, helyette azonban megkaptam a lehetőséget, hogy kipróbáljam az irányítást. A repülőgép rendkívül érzékeny, millimétereket kell csak mozdítani mind a botkormányt, mind a pedálokat, amiből kettő is van, és nem mindegy hogyan tapossuk őket.
A gépet egyenesben tartani azt jelenti, hogy egyszerre kell figyelni mindenre: vertikálisan és horizontálisan is kiegyensúlyozottan kell haladni, nézni kell a magasságot, a szárnyakat, és nem árt, ha a sebességet is tartjuk.
Az tény, hogy nagy erőfeszítéseket nem kellett tennem kormányzás közben, inkább a finomságra kellett koncentrálnom. De be kell vallanom, egy-egy váratlan rángás, süllyedés vagy fordulás, ami a kezem alatt történt, engem hatalmas mosolyokra késztetett. A repülés izgalma teljesen magával ragadott, és legszívesebben még órákon át gyakoroltam volna ezeket a finom mozdításokat.
Az út végén várt rám egy számomra bónusz csemege, amikor Utasi Béla pilóta lekapcsolta a motort, és vitorlázva értünk földet. Mint megtudtam, ez csak kis sebességnél és alacsonyról kivitelezhető, hiszen a levegőben való vitorlázáshoz sokkal hosszabb szárnyak kellenek, mint az Alpha gépé.
Több képért nézd meg a galériát:
Aki tehát nem csak utas szeretne lenni, hanem egy kis időre pilóta is, annak remek lehetőség kipróbálni a világ legkönnyebben vezethető gépét. De vigyázat, mert nagy eséllyel szeretünk bele a repülésbe, és itt valóban megtehetjük, hogy eget szelő pilótákká váljunk. Az biztos, hogy én imádtam minden percét, és nem most repültem utoljára.
Nyitókép: Pipistrel Pilótaiskola