Mihály Szilvia | 2022.09.23. 14:00
Keszthelyen ősszel is pezseg az élet
Bár a strandidőnek vége, Keszthelyen a hűvösebb napokban sem unatkozol, kastély, múzeumok, bringatúrák és finom ételek várnak.

Keszthelyen élni és pihenni is jó

Pampetrics Milánnal Keszthelyen a Sétálóutcán található borbárjában beszélgettünk arról, miért jó itt élni, miért jó itt pihenni akár a hűvösebb őszi napokon is. Milán Keszthelyen született, itt nőtt fel. Néhány évig Svájcban élt és dolgozott, de visszaköltözött szülővárosába.

Őszi napsütésben Keszthelyen
Fotó: Mészáros Annarózsa

– Szerencsésnek érzem magam, hogy a családi vállalkozásunkban dolgozhatok, ez a borbolt egy édenkert, akik betérnek hozzánk, pozitív energiát adnak nekünk. Nemcsak a vendég érzi jól magát itt, hanem én is, hiszen örömet okozok nekik a jó borokkal és ételekkel. És nemcsak nálam, de a városban és a környéken is számos lehetőség akad, hogy feltöltsük a boldogságháztartásunkat. Ez a város nem egy metropolisz, de nem is egy falu, a helyiek nagyjából ismerik egymást, megvannak az emberi kapcsolatok, kötődések, ezt megérzi, átérzi a turista is. Szerintem ez a világ legszebb helye.

Keszthelyen ősszel sem unatkozunk

A városban és a környéken számtalan szabadidős lehetőség vár bennünket, ha hegyekben akarunk túrázni, akkor tudunk, ha vízparton akarunk sétálni vagy épp vizes programokat keresünk, azt is lehet, kenuzhatunk, kerékpározhatunk, fürdésre itt a Balaton és a Hévízi-tó is. A közelben van vízisí pálya, lehet hőlégballonozni, itt nem lehet unatkozni. Olyan helyen lakunk, ahova mások üdülni járnak, nagyon szerencsésnek érzem magam emiatt, szívesen ajánlok látnivalókat az ideérkezőknek.

Kastély és petanque

A leghíresebb nevezetességünk a Festetics-kastély, ezt mindenképp meg kell nézni. Gyerekekkel is nagyon szép sétát tehetünk a parkban, ott egy kis halastó is van híddal, ezt a kicsik is szeretik.
A főúri kiállítás mellett ne hagyjuk ki a vadászatit és a vasútmodell kiállítást sem, nézzük meg a Madárparkot és a Pálmaházat és az Amazont is.

Teljes pompájában ragyog a főúri ebédlő
Fotó: Mészáros Annarózsa

A kastély padlásterében levő könyvtárban olvasójeggyel többszáz éves könyveket, újságokat lapozgathatunk, ez mondjuk nem gyerekekkel való elfoglaltság, de akinek van ideje, ne hagyja ki ezt a programot sem.

Lenyűgöző a Festetics könyvtár
Fotó: Keszey Ágnes

Keszthelyen a kastélyon kívül még számtalan múzeum van, amit szerintem a helyieknek is érdemes néhány évente újra felkeresni, mindig fel lehet fedezni valami újdonságot, ezeket rosszabb időben is végig lehet járni.
A Goldmark udvart is ajánlom, mára nagyon szépen felújították, itt még petanque-ozni is lehet.

Bringázz Keszthelyen és a környéken is

Rengeteg kirándulóhely van, legutóbb a kisfiammal és egy barátjával tettünk egy vonatozással kombinált biciklis kirándulást a környéken. Ez a vonatjegy és a fagyi megvásárlásán kívül pénzbe sem kerül, a kicsiknek mégis hatalmas élmény volt.
A Festetics-kastély parkjából indultunk biciklivel, a Helikon-parkon keresztül gurultunk el a vasútállomásra, ahol vonatra tettük a bringákat is, és a közeli Vonyarcvashegyig utaztunk. Innét a kerékpárúton jöttünk vissza, a gyenesdiási Bringatanyán fagyiztunk, és még Keszthelyen a Kresz parkban a pumpapályán is vagy egy fél órát bringáztak a fiúk. Jól elfáradtak, de azt mondták a srácok, hogy ez életük legjobb fiús programja volt.

Keszthelyen

Bringázz és vonatozz
Fotó: Mészáros Annarózsa

Jó volt megmutatni nekik, hogy ugyanazt a távot, amit vonattal 5 perc alatt megtettünk, bicajjal fél óra alatt tekertük le, így jobban megértik, mi az hogy gyors vagy lassú haladás.
Gyenesdiáson a Nagymezőt, a kavicsbányát és a Vadlánlikat ne hagyja ki senki, ott vannak a kilátók, ezeket a helyeket kisebb gyerkőcökkel is be lehet járni.

A Kis-Balatonnál nagyon izgalmas családi kenutúrák indulnak. A Kányavári-sziget körbelapátolása közben a túravezető, Berki László mindent elmesél az ott élő madarakról, bogarakról, halakról, bemutatja a növényeket, a tórendszert. Nemcsak a gyerekek számra, hanem nekünk felnőtteknek is vadregényes a természetvédelmi területen vezetett túra.
A Fenyves-allén is lehet bicajozni és sétálni, a fenékpusztai Madágyűrűző központ is könnyen elérhető biciklivel.

Betyársírok és finom falatok

Gyerekkoromban a Libás térsége nagyon vadregényes volt, sokat pecáztam ott, mára már egy nagyon szép kikötő lett. Az egyik kedvencem a Rezi közelében, a Gyöngyösi betyárcsárda melletti több száz éves fűzfa tövében levő betyársír volt. Vak Illés és Kökes Pista emlékhelye tele volt szarvasbogarakkal, mellette volt egy kis bányató, a közelben egy lovarda. Most is érdemes oda elkirándulni, az emlékhely ott van még, nyitva van a csárda, nagyon finomakat lehet ott enni, a Gundel palacsintájuk és a túrós csuszájuk, gulyáslevesük is nagyon finom.

– Ha megéhezünk, merre induljunk el Keszthelyen?
– A Tulipán kávéház nagyon szép, a kávéjuk mellett a reggelijüket is nagyon szeretem. A piac tetején a Pajtiban a kávé mellett különleges ételeket kínálnak.

Latte teábol?
Fotó: Mihály Szilvia

A Fő téren nemrég nyílt Madárlátta pékség pékárui világklasszisok. Svájcból hazatérve sokáig hiányoltam az igazán jó kovászos kenyeret, és croissant, itt megtaláltam, még levesük is van, egy gyors ebédre is ideális helyszín.
A Fő téri Mexikói étteremben kissé pikánsabb, fűszeres fogásokat készítenek, nagyon sok helyi törzsvendégük is van. A Kossuth Lajos utcán levő John’s Pubban meg kell kóstolni a hamburgereket, steakeket.
A kastélykávézó süteményeit se hagyjátok ki, ott a parkban üldögélni egy kávé mellett különleges élmény.

Egy finom kávét?
Fotó: Mészáros Annarózsa

A kastély mellett a Kanyar Bárkonyha egy új, de izgalmas színfoltja a keszthelyi éttermi kínálatnak, modern, európai konyhával. A Halászcsárdában a Balatont nézve megenni egy halászlét vagy egy egészben sütött süllőt szintén bakancslistára való.

Halászcsárda Keszthelyen

Sümegprágán a Kalla Kálmán bácsi lakáséttermébe hetekkel korábban be kell jelentkezni, de megéri, olyan finomat még sehol nem ettem, mint nála

Tömegközlekedéssel is eljuthatsz a Balatonra! Nézd meg menetrendi keresőnket!